השקעות באנרגיה גרעינית ובאנרגיה שמקורה בגז יוכלו להיות מתויגות כ"בנות-קיימא" תחת טיוטה של חוקים שהציעה היום (רביעי) הנציבות האירופית, תוכנית שנמצאת בחילוקי דעות בין מדינות ומשקיעים, וחלק מהמחוקקים באיחוד מעוניינים לעצור אותה.
לנציבות האירופית לקח יותר משנה להחליט אם גז או אנרגיה גרעינית ייחשבו כהשקעות ירוקות ב"טַקְסוֹנוֹמְיָה של האיחוד האירופי", ספר של משקיעים שעוצב כדי לעזור לגייס השקעות לייעדי האקלים של האיחוד.
4 צפייה בגלריה
דגלי האיחוד האירופי
דגלי האיחוד האירופי
דגלי האיחוד האירופי
(צילום: AFP)
לפי הטיוטה שפרסמה היום הנציבות, פרויקטים שמונעים בגז ופולטים פחות מ-270 גרם פחמן דו חמצני לקילוואט-שעה, יקבלו תווית ירוקה זמנית. אפשרות נוספת היא שהם יסווגו כירוקים גם אם הפליטות השנתיות שלהם נמוכות מ-550 קילוגרם פחמן לקילוואט-שעה, לפי ממוצע של 20 שנה. חברות כאלו יידרשו לעבור לאנרגיות מתחדשות או לאמצעים שפולטים פחות פחמן עד 2035.
כמו כן, מתקני אנרגיה גרעינית חדשים יהיו מחויבים לקבל אישורי בנייה לפני 2045 כדי לקבל את התו, עליהם להיות ממוקמים במדינה בה קיימת תוכנית ותקציבים שנועדו להיפתר מכל הפסולת הרדיואקטיבית במדינה עד 2050.
4 צפייה בגלריה
כור גרעיני בבלגיה
כור גרעיני בבלגיה
כור גרעיני בבלגיה
(צילום: shutterstock)
המטרה של התוכנית היא למשוך השקעות פרטיות לתחום, ולהעניק תמריצים לגופים שיקדמו ירידה בפליטות הפחמן. "אנחנו קובעים איך גז וגרעין יוכלו לתרום למעבר הקשה לניטרליות פחמן", אמר מייריד מקגינס, ראש השירותים הכלכליים של האיחוד האירופי והוסיף כי "אנחנו מציבים תנאים קשוחים להכללה שלהן (של החברות) בטקסטונומיה".
החוקים מגיעים בעת שאירופה נאבקת עם מחירי אנרגיה עולים וחששות לגבי התלות שלה בגז שמגיע בייבוא מרוסיה בצל המתיחות הפוליטית עם אוקראינה. הם קיבלו התנגדויות מכמה חזיות, כגון מדינות באיחוד, ממשקיעים ומיועצים בכירים של האיחוד האירופי. הדיון הזה משקף חילוקי דעות גדולים יותר בין ממשלות לגבי הנתיב שצריך לקחת כדי להגיע למטרות של האיחוד האירופי לאפס פליטות פחמן עד 2050.
4 צפייה בגלריה
תחנת כוח המונעת באמצעות גז טבעי
תחנת כוח המונעת באמצעות גז טבעי
תחנת כוח המונעת באמצעות גז טבעי
(צילום: shutterstock)
למדינות באיחוד ולפרלמנט האירופי נותרו ארבעה חודשים כדי לחסום את החוקים. אפשרות אחת היא לבטל אותם על ידי קבלת רוב כולל של 20 מתוך 27 מדינות האיחוד - מקרה שנראה לא סביר.
אפשרות שנייה היא קבלת רוב להתנגדות על ידי המחוקקים באיחוד. מחוקקים פרו-סביבתיים אמרו היום כי הם יחלו בקמפיין כדי לקבל את 353 הקולות שנדרשים כדי לעצור את ההצעה. עד כה, הם קיבלו כ-250 מחוקקים שציינו כי יתנגדו לחוק. "יש עדיין סיכוי לעצור את זה", אמר המחוקק הגרמני והפרו-סביבתי מיכאל בלוס.
4 צפייה בגלריה
כור גרעיני בצ'כיה
כור גרעיני בצ'כיה
כור גרעיני בצ'כיה
(צילום: shutterstock)
הממשלה האוסטרית הדגישה היום שהיא מאיימת בנקיטת אמצעים משפטיים סביב המיתוג הירוק. בעוד שגורמים מסוימים מביעים חשש מהשמדת האשפה הגרעינית, מדינות שתומכות בגרעין, לרבות צרפת, אומרות כי מקור האנרגיה הגרעיני הוא חיוני כדי להגיע לייעדי האקלים.
הגז זוכה לחילוקי דעות דומים. מדינות כמו פולין ובולגריה ציינו שההשקעות בגז יזכו לתמיכה כדי להחליף את הפחם, שמזהם יותר. דנמרק, אירלנד ומדינות אחרות סבורות שמיתוג של דלקי מאובנים כ"ירוקים" עלול להחליש את המנהיגות של האיחוד האירופי במאבק נגד משבר האקלים.
אם יאושר, החוקים שעוסקים בגז ובגרעין יחלו לפעול בינואר 2023, כאשר מספקים של מוצרים כלכליים יהיו חייבים להחליט איזה חלק מההשקעות שלהם יתאימו. הטקסטונומיה לא מחייבת את המשקיעים לבצע השקעות "מקיימות". במקום, היא מגבילה אילו השקעות יכולות להיות מתויגות ככאלו.