ארבעה חודשי מאסר - שירוצו בעבודות שירות - שישה חודשי מאסר על תנאי, הורדה לדרגת טוראי וקנס בסך 1,500 שקלים, שיועבר לטובת הקרן למען בעלי חיים. זה העונש שגזר הבוקר (יום ד') בית הדין הצבאי במחוזות חיל האוויר ומרכז על חייל בדרגת סמל-ראשון, שהכניס צפרדע למיקרוגל בבסיס שבו שירת - וכתוצאה מכך הרג אותה.
החייל - שבינתיים השתחרר מצה"ל לאחר שסיים שירות מלא - הורשע על פי הודאתו, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של איסור התעללות בבעל חיים ובעבירה נגזרת של התנהגות שאינה הולמת. המקרה אירע במרץ 2023, אז מצא החייל צפרדע סמוך למגורי היחידה. הוא נטל אותה עמו. בהגיעו אל מטבחון היחידה, כשלצידו חייל אחר, הכניס הנאשם את הצפרדע לתוך מכשיר מיקרוגל למשך כעשר שניות, עד אשר חברו חדל זאת. לאחר מכן הוציא הנאשם את הצפרדע ממכשיר המיקרוגל ומצא שהיא מתה. "בעשותו כן, עינה הנאשם את הצפרדע, התאכזר אליה או התעלל בה בדרך כלשהי, באופן שהוביל למותה", נכתב בגזר הדין.
1 צפייה בגלריה
צפרדע
צפרדע
צפרדע
(צילום: Shutterstock)
בגזר הדין ציטטו השופטים, נשיא בית המשפט אל"מ רונן שור, רס"ן אוריה מימון וסרן אבישי שטיין, החלטה קודמת של בית המשפט המחוזי בתל אביב, שדן בעבירות של פגיעה בבעלי חיים. "מי שמתאכזר ומתעלל בבעלי חיים מעיד על דפוסי התנהגות וסופו שיפגע גם בבני אדם... התמודדות עם צער בעלי החיים אינה מאבק על אינטרס של בעלי חיים בלבד, כי אם ביטוי גם לכבוד האדם, התחשבות ברגשות הזולת המעוניין להגן על בעלי החיים, ביטחון וקדושת החיים בכלל", כתבו השופטים.
השופטים בבית הדין הצבאי כתבו עוד בגזר הדין כי "מעשהו של הנאשם מעורר שאט נפש והוא ראוי לכל גינוי והוקעה. בעזות מצח ובאופן מכוון, נטל הנאשם צפרדע - בעל חיים חסר ישע - בה הבחין באזורי מגורי היחידה, הכניסה למכשיר המיועד לחימום מזון והפעיל את המכשיר למספר שניות, עד שחברו ליחידה חדל זאת. הנאשם ביצע את המעשה ללא כל הצדקה בריאותית או קיומית, ובהעדר תכלית ממשית. הוא עינה, התאכזר והתעלל בחיה, עד שזו נפחה את נשמתה, לאחר שנגרם לה סבל בל ישוער. רק בשל התערבות של עמיתו החייל, הופסק המעשה האכזרי. מנגד, מדובר באירוע חד-פעמי וקצר, ולא בהתעללות נמשכת בבעלי חיים".
עוד כתבו השופטים בגזר הדין כי הם לקחו בחשבון כי העבירה בוצעה לפני כשנה ושלושה וחודשים וכי הנאשם הוא ללא עבר פלילי. "הוא הודה בהזדמנות הראשונה בעבירה, חסך זמן שיפוטי ונטל אחריות מלאה על המעשים, תוך הבעת חרטה כנה וצער אמיתי", נכתב. השופטים כתבו כי הנאשם שירת במהלך המלחמה ארבעה חודשים במילואים, "ובכך תרם תרומה משמעותית לביטחון המדינה". הם הוסיפו: "התרשמנו כי חרף המעשה הקשה שביצע הנאשם, מדובר במעידה חד-פעמים ואנו מקווים כי הנאשם למד את לקחו".
עורכי הדין מוטי לוי, אסף זוהר ואופיר עמר, שסייעו ל"מטה לקידום הטבעונית בצה"ל" בעניין המשפטי, מסרו: "לצערנו הרב בשנים האחרונות מערכת המשפט הצבאית לא נוטה להעמיד לדין חיילים שפוגעים בבעלי חיים ועל כן מברכים את הפרקליטות על הגשת כתב אישום חמור זה וההסדר הראוי שהגיע בעקבותיו. פסק דין חמור זה מהווה מסר ברור לפרקליטות הצבאית כי בית המשפט רואה בחומרה התעללות והרג בעלי חיים חסרי ישע וכי הפרקליטות צריכה להגיש עוד כתבי אישום בנושא. בימים האחרונים הגיעו לידי הפרקליטות מספר סרטונים המתעדים פגיעה בבעלי חיים בצבא ואנחנו בטוחים כי הפרקליטות תמשיך לפעול בנושא בנחישות וחתירה למגע כפי שפעלה בשנה האחרונה".
יובל חיורוני, מנהל הארגון האזרחי "המטה לקידום טבעונות בצה"ל", מסר: "אנחנו, פעילי ופעילות הארגון ופעילים למען בעלי החיים, נכחנו בכלל הדיונים במשפט ואנחנו מביעים שאט נפש מהמעשה שביצע החייל, שזעזע אותנו. לצד זאת יש לציין לטובה את הפרקליטות הצבאית ואת מצ"ח שטיפלו בתיק במקצועיות, ולבית המשפט על ההרשעה ההיסטורית בהרג של דו-חיים בישראל והרג של בעל חיים בצה"ל. מדובר בשינוי כיוון חשוב. אומנם הענישה בעבירות הריגת בעלי חיים צריכה להיות מחמירה יותר בעינינו, אבל אמירות חשובות רבות נאמרו בפסק הדין. אלה אמירות שיהדהדו בהמשך ושיש להדהד גם בצה"ל. בעלי החיים אינם צעצועים ואסור לפגוע בהם ולהתעלל בהם, לא משנה אם הם כלבים או חתולים, חיות משק או צפרדעים! אנחנו מודים לעורכי הדין שלנו ממשרד לוי-זוהר שליוו את המקרה וגם לעו"ד אמנון קרן על הסיוע המקצועי".