מבזק חדשות טובות
(צילום: שמוליק דודפור)


הכירו את כריש משי. מרקם העור שלו חלק ומכאן גם שמו, יש לו סנפירי גב וחזה מעוגלים, והוא אחד הכרישים הנפוצים ביותר באוקיינוס. עם זאת - הוא מסווג כפגיע ומוגדר כחיה מוגנת בכל העולם. בנוסף לכך, תופעה מיוחדת ונדירה נצפתה אצל כריש משי, כזאת שלא נראתה קודם לכן.
צולל, שצילם מתחת למים ביולי 2022, הבחין בסנפיר הגב של הכריש כשהוא חסר. הסיבות לסנפיר הפצוע אינן ידועות, וחוקרים משערים שייתכן שנתלש במהלך דיג והוסר על ידי אביזר חד. התוצאה - סנפיר חלקי שעלול להקשות על הכריש לשחות טוב, לאכול כראוי ובעצם – לשרוד.
4 צפייה בגלריה
הסנפיר לאחר הפגיעה
הסנפיר לאחר הפגיעה
הסנפיר לאחר הפגיעה
(צילום: Josh Schellenberg)
4 צפייה בגלריה
הסנפיר אחרי ההחלמה
הסנפיר אחרי ההחלמה
הסנפיר אחרי ההחלמה
(צילום: Josh Schellenberg)
אבל יש לנו חדשות טובות. אותו כריש תועד מתחת למים 332 ימים לאחר מכן, עם סנפיר שגדל מחדש. הכריש שחה כרגיל לאחר שהחזיר לעצמו כ-87% מהחלק שנתלש. החוקרים ההמומים עוד בודקים האם מדובר בתהליך ריפוי שנובע מהתמזגות רקמה חדשה או צלקת, וזאת מכיוון שאין שום מקרה תקדימי להתחדשות סנפיר בכריש משי.
אך בעוד ששיעורי ריפוי הפצעים בקרב כרישים נחקרו בעבר, ההתחדשות המוחלטת של סנפיר הגב היא סיפור הצלחה שתועד רשמית רק בקרב כרישי לווייתן, וכיום בכרישי משי. מדובר על תהליך מופלא ומהיר מאוד, מה שמסקרן מדענים וביולוגים לחקור עוד ועוד את התופעה, שלה הם קוראים כמעט "על טבעית" ביכולת של כרישים לרפא את הפצעים שלהם.
ועכשיו, לשיניים הוויקינגיות שחשפו את סודות העבר: מדענים חקרו לאחרונה לא פחות מ-3,293 שיניים של ילדים ומבוגרים באזור שבדיה של היום, וגילו באופן מפתיע, רפואת שיניים מתקדמת יחסית למאות 10, 11 ו-12 לספירה.
4 צפייה בגלריה
מתוך המחקר
מתוך המחקר
מתוך המחקר
(צילום: Carolina Bertilsson/Henrik Lund)
בעזרת כלים לרפואת שיניים מודרנית, כולל סריקות רנטגן ובדיקות שיניים פרטניות, התגלו ממצאים מעניינים למדי. מניקוי יום יומי ברמת שימוש בקיסמי שיניים ועד טיפולים לשיניים עם זיהומים ומחלות כמו עששת אצל מבוגרים. עם זאת, וגם פה מדובר בממצא מפתיע, שיניים של ילדים מתחת לגיל 12 לא הראו סימנים לעששת. המדענים מספרים במחקר, שנראה כי לוויקינגים היה ידע רחב על שיניים ובאמצעותן אנחנו מגלים רמזים מרתקים על אנשים שחיו באותן תקופות, והדבר גם מצביע על רפואת שיניים מתקדמת ומתוכחת יותר ממה שחשבנו בעבר.
ולסיום, המחקר שבדק יותר מ-21 אלף כלבים וגילה מהו הסוד לחיים טובים וארוכים של חברו הטוב של האדם.
4 צפייה בגלריה
כלבים שהשתתפו במחקר
כלבים שהשתתפו במחקר
כלבים שהשתתפו במחקר
(צילום: אוניברסיטת וושינגטון)
בבדיקה רחבת היקף נמצא שחברויות, גם עם כלבים אחרים וגם עם בני האדם, יכולות להיות המפתח לדלת החיים המאושרים של הכלבים שלכם. מדובר על יתרונות מובהקים, פי 5 מהיבטים אחרים שנבדקו (למשל, רמת הכנסה של בעלי הכלב כן עשויה להיות קשורה לבריאות לקויה, אבל המשמעות לא הייתה גדולה עבור בעל החיים, כמו למשל מפגש עם כלבים אחרים).
באוניברסיטת אריזונה מפרטים במחקר, שכמו חיות חברותיות רבות, כולל אותנו בני האדם, גם כלבים שמשחקים ביחד - מושפעים לטובה מבחינה בריאותית. במחקר נבדקו גורמים נוספים כמו תזונה, מצב כלכלי, הימצאות ילדים בבית, אבל מפגש חברתי עם כלבים אחרים היה הגורם המובהק לחיזוק בריאות החיות.