מבזק חדשות טובות
(צילום: משי בן עמי)

"שורד הוא מי שיודע להתאים את עצמו לשינויים בצורה הטובה ביותר", אמר חוקר הטבע והגיאולוג האנגלי, צ'רלס דרווין. אז אולי זו הסיבה, שעל פי מחקר חדש - אבותינו הקדמונים שרדו את פגיעת האסטרואיד שהרגה את הדינוזאורים?
חוקרים מתווכחים כבר שנים ארוכות בנוגע לשאלת זמן הופעתנו ההיסטורית - האם אב קדמון (יונקי שליה) היה לפני או אחרי ההכחדה ההמונית. ייתכן שהוויכוח הזה סוף סוף הוכרע, וזאת בעקבות ניתוח חדש של חוקרים מאוניברסיטת בריסטול בבריטניה ומאוניברסיטת פריבורג בשווייץ.
3 צפייה בגלריה
סוף עידן הדינוזאורים
סוף עידן הדינוזאורים
סוף עידן הדינוזאורים
(צילום: Shutterstock)
תיעוד חדש של מאובנים הניב נתונים הרומזים על כך ששושלת יונקי שליה נמתחת אחורה בזמן, עשרות מיליוני שנים – לצד הדינוזאורים. המודל שבו השתמשו החוקרים מראה שבניגוד למה שקדם לפני פגיעת האסטרואיד – לאחריה החלו להופיע שושלות מודרניות יותר של יונקי שליה, כאלה שהתאפשרו בזכות תנאים טובים יותר (עולם ללא דינוזאורים אימתניים שיכולים לקרוא תיגר עליהן).
לפי הממצאים של החוקרים, הפרימטים, סדרה במחלקת היונקים הכוללת את השושלת האנושית, התפתחו ממש לפני ההכחדה ההמונית. (למחקר המלא - באנגלית)
ומהעבר הרחוק מאוד לחלל. צוות מדענים בינלאומי השתמש בטלסקופ החלל ג'יימס ווב כדי לזהות לראשונה תרכובת פחמן חדשה, כזאת שטרם נראתה בחלל.
מולקולת הפחמן המכונה קטיון מתיל, מסייעת ליצירת מולקולות מורכבות יותר המבוססות פחמן, והיא זוהתה במערכת כוכבים צעירה המכונה d203-506, שנמצאת במרחק של כ-1,350 שנות אור מכדור הארץ, בערפילית אוריון.
3 צפייה בגלריה
התמונה החדשה של ג'יימס ווב
התמונה החדשה של ג'יימס ווב
התמונה החדשה של ג'יימס ווב
(צילום: ESA/Webb, NASA, CSA, M. Zamani, the PDRs4All ERS Team)
מדוע זה כל כך מעניין ובטח שגם חדשות טובות? פחמן מהווה את היסוד לחיים. בלעדיו - לא היו חיים בכדור הארץ. תרכובות פחמן בחלל מעניינות במיוחד, כי הן גם עוזרות לנו להבין איך התפתחו החיים על פני כוכב הלכת שלנו, וגם – איך הם עשויים להתפתח במקומות אחרים ביקום האינסופי. לולא היכולות הייחודיות ו"הקסומות" של ג'יימס ווב, לא היינו נחשפים לגילוי הזה, שעוד מפענחים וחוקרים אותו.
מה שמעניין הוא שהמולקולות שהתגלו שונות מגילויים דומים אחרים שנמצאו בעבר, ובפרט העובדה שהחוקרים לא זיהו בהן שום סימנים למים.
ובחזרה לעבר היותר קרוב. שרידי עיר של בני המאיה התגלו בעומק הג'ונגל המקסיקני, כך חשף צוות ארכיאולוגים, שיצא לטיול בתוך העצים הסבוכים והצפופים בדרום מקסיקו.
3 צפייה בגלריה
העיר הקדומה במקסיקו
העיר הקדומה במקסיקו
העיר הקדומה במקסיקו
(צילום: Ivan Šprajc/INAH)
בזמן הטיול, במסלול שאורכו כ-60 ק"מ בחצי האי יוקטן, הם גילו עיר עתיקה שלא היה שום תיעוד קודם שלה. העיר החדשה-עתיקה קיבלה את השם Ocomtún, שפירושו "עמוד אבן", והיא כוללת מבנים גדולים, כיכרות, עמודי אבן ואתרים נוספים המעידים על פעילות פנאי ודת.
אזור היערות הטרופיים משתרע על פני שטח עצום ולא מיושב, ולכן מעט מאוד ידוע על המקום ומה הוא עשוי להסתיר – כמו למשל גילוי העיר הזאת - שלטענת החוקרים הייתה מרכז מקומי חשוב עבור באיה, בין השנים 250 ל-1,000 לספירה, בעידן הקלאסי של תרבות המאיה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי