בשיתוף המכללה האקדמית תל חי
שידור חי: ועידת אצבע הגליל
אחד היעדים החשובים ביותר עבור עתיד החברה הישראלית הוא צמצום הפערים הגדולים בין המרכז לפריפריה. קיימת הסכמה רחבה בישראל על כך שחשוב מאוד לפעול בנושא - לא רק למען תושבי הפריפריה אלא גם עבור תושבי המרכז, אשר עומדים בפני עומסי תנועה הולכים וגוברים, צפיפות, מחירי נדל"ן גואים וקריסת מערך השירותים האזרחיים.
ועידת אצבע הגליל, שנערכת היום (25.4.22) זו הפעם ה-7 במכללה האקדמית תל חי ובחלקה הועברה בשידור חי כאן ב-ynet, עוסקת בפערים המתרחבים בין הפריפריה למרכז, מחברת בין הקהילות באזור ומקדמת שיח משותף בין הרשויות, הקהילה העסקית, עמותות, גופים אזרחיים ויזמים בגיבוש חזון אזורי משותף.
כמדי שנה, הוועידה מכוונת 'זרקור' על נושא מסוים הקשור לחיים באזור הגליל, כאשר השנה הנושא הוא הקמת אוניברסיטה בגליל המזרחי. מתוך הבנה כי אוניברסיטה מהווה מנוף רב עוצמה לפיתוח אזורי מהיבטים כלכליים, חינוכיים, תרבותיים וחברתיים, ועל רקע הכנסת נושא הקמת אוניברסיטה בגליל בהסכמים הקואליציוניים של הממשלה לראשונה מזה 16 שנים, ועידת אצבע הגליל שמה לעצמה מטרה לעסוק בנושא ולהעלות אותו על סדר היום הציבורי.
בין המשתתפים בוועידה: שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון, שר החקלאות ופיתוח הנגב והגליל עודד פורר, שר התיירות יואל רזבוזוב, חה"כ ניר ברקת, מייסד אוניברסיטת רייכמן פרופ' אוריאל רייכמן, ראשי רשויות מקומיות, אנשי אקדמיה ובכירים במשק הישראלי.

כיצד יכולה הקמה של אוניברסיטה להוות מנוף לצמצום פערים?

פרופ' דורון לביא, מומחה לכלכלה ציבורית מהמכללה האקדמית תל-חי, יציג בהרצאתו נתונים ממחקר שערכה קבוצת 'פארטו', בה הוא שותף, על ההשפעה הצפויה של הקמת אוניברסיטה על הגליל המזרחי.
המחקר בחן את השינוי בערים שונות במדינות כגון דרום אפריקה, וויילס והולנד, בעקבות הקמה של אוניברסיטאות בתחומן. אחד הנתונים המעניינים ביותר הצפויים לעלות בכנס, אומר פרופ' לביא, הוא התחזית לתוספת של 3 משרות באזור על כל מועסק באוניברסיטה, כאשר הגידול המשמעותי צפוי במקצועות עם פריון גבוה כגון שירותים טכניים ומדעיים.
השלכות אפשרויות נוספות כתוצאה מהקמת אוניברסיטה בגליל, על פי המחקר של 'פארטו': עלייה בסיכוי של סטודנטים מקומיים להשתלב במקומות עבודה סביב האוניברסיטה בטווח הרחוק, שיפור ברמת החיים, ירידה באבטלה וגידול בכוח הקנייה של התושבים. בנוסף, האוניברסיטה יכולה לשמש בתור מרכז ידע ותמיכה לחברות באזור, וגם בתור מרכז של ידע וחינוך עבור הקהילה המקומית.
אוניברסיטה בגליל תהווה עוגן משמעותי ובסיס ליצירת אקו-סיסטם של מרכזי מו"פ ותעשייה איכותית, אשר יהוו כוח משיכה עצום לאוכלוסיות חזקות. להערכת פרופ' לביא, העלות מצד המדינה מהקמת אוניברסיטה המבוססת על המכללות הקיימות תעמוד על כ-1 מיליארד שקלים, כאשר התועלת העקיפה צפויה להגיע ל-2.2 מיליארד שקלים
בנוסף לכך, הוועידה כוללת הרצאה של פרופ' אוריאל רייכמן על הקמת אוניברסיטה בגליל, טקס הנצחה וחלוקת מלגות על שם אלעד ארליך ז"ל, הרצאה של ד"ר אסתר לוצאטו על תפקידה של המנהיגות האזורית בקידום האוניברסיטה בגליל והחתמה חגיגית של ראשי הרשויות על אמנה לקידום הנושא. המושבים השונים עוסקים בפיתוח כלכלי, השפעת האקדמיה על מצב הבריאות בגליל ותפקידה של קהילת הסטודנטים בעיצוב מדיניות לאומית ומרחבית.
בשיתוף המכללה האקדמית תל חי