אחת מהתמונות עוצרות הנשימה של היקום צולמה על ידי טלסקופ החלל ג'יימס ווב ופורסמה ב-2022. זו הייתה התמונה הראשונה של היקום העמוק והקדום, והיא כוללת אינספור כוכבים וגלקסיות, גם כאלה שרחוקות מאיתנו מיליארדי שנים.
מבזק חדשות טובות  
(צילום: ירון ברנר)


ג'יימס ווב, בעל יכולות שלא נראו מעולם, "רואה" רחוק כל כך, כך שהתמונות שהוא מייצר - מראות לנו תקופה של מאות מיליוני שנים אחרי לידת היקום – שגילו מוערך ביותר מ-13 מיליארד שנה. אורות היקום, אורות הגלקסיה, נחקרו על ידי מדענים – ויש להם סוף סוף תשובה מה "הדליק" את שחר היקום. כלומר, מה הביא אור לריק האפל והגדול של היקום המוקדם.
גם תשובות לשאלה הזאת הגיעו מטלסקופ החלל ווב וטלסקופ החלל האבל. מקורות האור החלו בגלקסיות ננסיות שיצרו אור, דרכו ניקו את הערפל החללי, שנוצר ממימן עכור שמילא את החלל הבין-גלקטי. למעשה, מספרים אסטרופיזיקאים, מדובר בגלקסיות קטנות/חלשות במיוחד, ששימשו תפקיד מכריע באבולוציה של היקום, דרך תהליך שנקרא "יינון קוסמי" (תהליך שבמהלכו משתנה מטען חשמלי של אטום, יון או מולקולה, כתוצאה מקליטה או שחרור של אלקטרון אחד או יותר – תהליך שקורה רק אם משקיעים אנרגיה גבוהה מספיק כדי לפרק את הקשר החשמלי).
3 צפייה בגלריה
התמונה העתיקה ביקום
התמונה העתיקה ביקום
התמונה העתיקה ביקום
(צילום: נאס"א, טלסקופ החלל ג'יימס ווב)
בתחילתו של היקום, לאחר "המפץ הגדול", החלל כולו התמלא בערפל חם וצפוף של פלזמה מיוננת. מעט האור שהיה לא הצליח לחדור את הערפל. תקופה זאת נקראה "עידן החושך".
כ-300 אלף שנה לאחר מכן, היקום התקרר, והחל להיווצר גז מימן ניטרלי והליום - מהם נולדו הכוכבים הראשונים. הם העבירו קרינה מספיק חזקה כדי ליינן את הגז, וכעבור כמיליארד שנים - האורות נדלקו. בעבר, מדענים חשבו שהאחראים להתקררות ולאור היו חורים שחורים מאסיביים או היווצרות כוכבים, ובאופן מפתיע - התצפיות של ווב מלמדות על כך שגלקסיות ננסיות, "חסרות חשיבות", הן אולי החשובות מכולן והבהירות מכולן, הן השחקן המרכזי בהארת היקום המוקדם.
למעשה, מדובר ב"תחנות כוח קוסמיות" שפולטות מספיק אנרגיה, למרות גודלן הזעיר. השפע שלהן בתקופה ההיא היה משמעותי כדי להאיר את החושך.
ומכאן, ליופי היקום - דרך צלילים. פרויקט חדש של נאס"א הופך את היקום המרהיב – לצלילים ומנגינות – ומאפשר לחוות את פלאי החלל, דרך חושים נוספים.
3 צפייה בגלריה
קולות היקום
קולות היקום
קולות היקום
(צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של נאס"א)
בתהליך חדש, שמתרגם נתונים לקול, חלקים מגלקסיית שביל החלב, ומהיקום הגדול שמעבר לו, תורגמו לצלילים – בפעם הראשונה. "סוניפיקציה" מפיקה את הצלילים דרך הנתונים, ויש לה את היכולת להבחין בין תבניות, גם אם הן מאוד דומות.
חלק מהצלילים שוחררו לקהל הרחב כחלק מסרט תיעודי חדש על הפרויקט בשם "האזינו ליקום", שעלה בשבוע שעבר בפלטפורמת הסטרימינג החדשה של נאס"א בשם נאסא+. בנאס"א מדגישים שחלק מהתהליך היה להנגיש את יופי היקום לכבדי ראייה.
וכיאה למבזק חדשות טובות בערוץ המדע, סביבה ובעלי החיים... הכירו את האיש שקעקע על גופו 69 ארנבים, ושבר שיא עולם.
3 צפייה בגלריה
הארנב ה-69
הארנב ה-69
הארנב ה-69
( צילום: גינס)
קרייג אוונס בן ה-42 קעקע את הארנב הראשון על גופו ב-2009, ובמשך 15 שנה הוסיף עוד 68 ארנבונים שונים על הידיים, הרגליים והחזה שלו. לגינס אמר שהוא "אוהב את האסתטיקה" של החיה, וגם את הדיסוננס בין קעקועים בכל הגוף, מה שיוצר מראה קשוח – מול הייצור החמוד והקטן הזה.
אם תהיתם לגבי ארנב כחיית מחמד בבית של אוונס, אז התשובה שלו הייתה שלא נראה לו שהכלב ברטי היה שמח לארנב בבית.