(צילום: אבי חי)


הפתעה במעמקים: צוות של חוקרים צלל וגילה נווה מדבר מופלא לחיים באוקיינוס, באזור מתחת לאיים המלדיביים. במשימה מיוחדת שנערכה לאחרונה, נחשף סוג חדש של מערכת אקולוגית משגשגת, שלדברי החוקרים – מעולם לא תוארה או נחקרה בעבר.
המערכת הזאת חיה סביב מדבר ימי גדול, ובו אין דבר. בנווה המדבר התת ימי הזה יש עולם שלם בעומק של כ-500 מטרים, שמלא בשפע של חיות שונות וצמחים, כולם נאספים סביב המקום הקטן הזה. מבין בעלי החיים, החוקרים נתקלו בעיקר בזואופלנקטון ומיקרונקטון, אורגניזמים קטנים ששוחים, אם כי בעיקר נסחפים, מתחת למים – ובדגים גדולים יותר, שמגיעים לאכול אותם.
3 צפייה בגלריה
נווה מדבר תת ימי
נווה מדבר תת ימי
נווה מדבר תת ימי
(צילום: Nekton Maldives Mission/Nekton 2022)
משימת המלדיביים היא חלק ממחקר ראשון למיפוי של המים העמוקים באזור, ומתוקצבת על ידי הממשלה ואוניברסיטת אוקספורד. כבר במשימה הראשונה נדהמו החוקרים כשגילו את נווה המדבר המרגש – כשהם צופים בו מתוך צוללת זכוכית מיוחדת.
האזור הזה יכול לאפשר למדענים להכיר אורגניזמים חדשים, או כאלה שהתעלמו מהם במשך המון זמן, ואולי אפילו למצוא שיטות שימור טובות יותר למערכות האקולוגיות הללו.
ועכשיו, לשן אחת עתיקה שחושפת שאלה שמעסיקה את החוקרים כבר הרבה מאוד זמן, והיא קשורה לקרובים-רחוקים שלנו, הניאנדרטליים.
3 צפייה בגלריה
השן הקדומה
השן הקדומה
השן הקדומה
(צילום: לורדס מונטס)
האדם הניאנדרטלי הוא אוכלוסייה נכחדת של האדם הקדמון, ומסווג כמין נפרד מאיתנו - המין ששרד - הומו ספיינס. למרות כל מה שאנחנו יודעים על הניאנדרטליים, עדיין יש שאלות שלא מצאו להן עדיין תשובות. אנחנו יודעים שהם היו ציידים מיומנים, אבל האם וכמה הם שילבו בתזונה שלהם גם מן הצומח?
בזכות מחקר שהתמקד באבנית ובאבץ של שן טוחנת, משרידים שנחשפו בספרד, חוקרים נוטים לחשוד שלפחות חלק מהניאנדרטליים היו אוכלי כל, ואולי אפילו נתנו משקל משמעותי יותר לבשר בתפריט היומי, להבדיל מחוקרים אחרים בעבר שטענו שהתזונה הסתמכה יותר על צמחים ופטריות. בנוגע לדיאטות אחרות, בצוות טוענים שעוד נדרש מחקר נוסף. נעקוב.
ולסיום, כמעט שאין מי שלא שמע על צ'ארלס דרווין, חוקר, גיאולוג ומוכר בתור "אבי תורת האבולוציה". כעת, כתב יד "נדיר ביותר" שלו צפוי להימכר במכירה פומבית בסכום של עד 800 אלף דולר, בחודש הבא.
3 צפייה בגלריה
המכתב של דרווין
המכתב של דרווין
המכתב של דרווין
(צילום: בית המכירות Sotheby's)
המסמך הוא תקציר של הספר האייקוני שלו "מוצא המינים" משנת 1859, ונחשב ליצירת המופת שלו, ולאחד מספרי המדע החשובים ביותר שנכתבו אי פעם. מדוע מדובר בטקסט נדיר? הרבה מהרישומים בכתב היד של דרווין לא שרדו את מבחן הזמן, כיוון שהוא זרק הרבה מהטיוטות שלו, ולכן טיוטה זו עם חתימתו נחשבת לנדירה ביותר.