חקירה שלא מהעולם הזה: נאס"א חוקרת בימים אלה חפץ חלל מסתורי, שהתרסק אל תוך הבית של אלחנדרו אוטרו, תושב נייפלס שבדרום פלורידה. בסוכנות החלל האמריקנית אמרו שייתכן שמדובר בחתיכת פסולת שהגיעה מתחנת החלל הבינלאומית.
מבזק חדשות טובות
(צילום: אסף חן)

אלחנדרו פרסם ברשתות החברתיות שלו את הנזק שנגרם לבית כאשר החפץ שבר את הגג ועבר דרך שתי קומות - עד שנחת ממש קרוב לבנו, שלמרבה המזל לא נפגע.
ההערכה היא שמדובר במשטח מסוים שהכיל סוללות ישנות, שצוותים של נאס"א שחררו ממסלול התחנה ב-2021, ואמור היה להישרף באטמוספירה ב-8 במרץ מבלי להפריע לאיש, אלא שהתוכניות השתבשו. בנאס"א לקחו את הפריט למרכז החלל בפלורידה כדי לקבוע בהקדם האפשרי את מקורו.
3 צפייה בגלריה
החפץ המסתורי
החפץ המסתורי
החפץ המסתורי
(צילום: Alejandro Otero/X)
ומכאן לדברים אחרים בשמיים – אם כי הרבה יותר עדינים. שפת גוף של ציפורים נחקרה, לאחר שהן נראו כמשתמשות בכנפיים שלהן כדי לתקשר בנימוס האחת עם השנייה.
יש הרבה דרכים מעניינות לומר שלום או לחזר בטבע. מתקשורת קולית, הצגת נוצות ואפילו ריקוד. מחקר חדש מראה שלפחות מין ציפורים אחד מבצע פרקטיקה שניתן לראות יותר בבני אדם או קופים - מחוות סמליות.
ירגזי יפני הוא מין של ציפור שיר קטנה, אבל לא פרייארית בכלל. השם שלה נגזר מהמילה "רוגז" כיוון שהיא דיי רגזנית ותוקפנית כלפי מי שמנסה לאיים עליה. כבר ב-2016 דווח שחוקרים מצאו עדויות לתקשורת מסוימת בין ציפורי השיר הללו, מה שסימן את העדות הראשונה לסוג של תחביר בחיות לא אנושיות.
3 צפייה בגלריה
סימנים של ירגזי
סימנים של ירגזי
סימנים של ירגזי
(צילום: Suzuki and Sugita/Current Biology)
כנראה שמדובר בציפור שיר מיוחדת וחכמה במיוחד, מכיוון שכעת נחקר שהציפורים הללו משתמשות בתנועות הכנפיים שלהן כדי לסמן פעולות כמו "אחרייך" או "אחריך", בדומה לבני האדם שמושיטים יד כדי להגיד לאחר "אתה תלך ראשון".
בניגוד אלינו, נראה שאצל הירגזי היפני, מחווה כזאת מתרחשת רק בין זוגות מזדווגים, כאשר הזכר או הנקבה מסמנים האחד לשני להיכנס למקום הקינון - פעולה שדורשת יכולות קוגניטיביות מתוחכמות מאוד. החוקרים ניתחו יותר מ-320 ביקורי קן של זוגות ירגזי יפני, וראו דפוס חוזר שבו הורה אחד נופף בכנפיו לפני שההורה השני נכנס לקן והתוצאות היו הרבה יותר ברורות ממה שציפו. אגב, נקבות הציפורים ביצעו את המחווה של "אתה ראשון" הרבה יותר מהזכרים. היא יוזמת, מחליטה מה עושים ומתי...
ולסיום, תגידו הרבה מזל טוב לברווזה ארנה שחוגגת 17 שנה במקלט לבעלי החיים ברוד איילנד, לאחר שניצלה ב-2007 ומטופלת מאז בשמורת החיות. מייסדת ומנהלת המקום מספרת שמדובר בברווזה מיוחדת במינה, עם אינסטינקטים אימהיים שעזרו למקום להציל בעלי חיים נוספים לאורך השנים, ביניהם ברווזונים, אווזים, עופות ואפרוחים.
3 צפייה בגלריה
הברווז המבוגר
הברווז המבוגר
הברווז המבוגר
(צילום: Providence Now ABC6)
לעובדי המקום היא מקור להשראה ולשמחה, ומדובר גם במקרה יוצא דופן, כיאה לברווזה שכזאת - מכיוון שמין הברווזה Crested pekin duck חי בדרך כלל כ-12 שנה. אבל, לארנה יש דרך ארוכה לעבור אם היא רוצה לשבור את שיא גינס הקיים עבור הברווז המבוגר בעולם אי פעם, כיוון שהתואר הזה שייך לברווז בדרום אפריקה שחי עד גיל 49.