שפכים מבריכת איגום במזבלה בבית לחם זרם לתוך נחל עמוס ויובל של נחל תקוע. ברשות הטבע והגנים אמרו כי שמורת טבע נחל דרגה נסגרה למטיילים בסוף השבוע בשל חשש מזיהום. בגוש עציון אמרו כי מדובר במפגע החמור ביותר בשנים האחרונות.
זרימת שפכים לנחל עמוס ויובל של נחל תקוע
(צילום: רשות הטבע והגנים)

מרשות הטבע והגנים נמסר כי פקחים במנהל האזרחי, בהובלת קצין מטה איכות סביבה בני אלבז, וסגן קצין מטה שמורות טבע שרון טל, פועלים על מנת לחסום את הזיהום במורד נחל דרגה. בנוסף מתבצע ניטור של זרימת הביוב בשטח על מנת להבין את תמונת המצב ולצמצם פגיעה בשמורות הטבע ככל הניתן.
עוד נמסר כי צוותי איכות הסביבה במנהל האזרחי עובדים על פינוי הפסולת מהבריכה שברשות הפלסטינית. דיגום של המקום יתבצע ביום ראשון. במקביל, פועלים בצד הפלסטיני לשטוף את אזור הבריכה במים נקיים.
ראש המועצה האזורית גוש עציון, ירון רוזנטל, אמר כי מדובר ככל הנראה באלפי קוב של שפכים שזיהמו את נחל תקוע ומשם את מדבר יהודה. "המראות קשים והנזק רב מאוד, תושבי מעלה עמוס, איבי הנחל ותקוע יסבלו מזיהום מסוכן, בעלי החיים וצמחים יפגעו פגיעה קשה", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
זיהום כבד באזור גוש עציון
זיהום כבד באזור גוש עציון
זיהום כבד באזור גוש עציון
(צילום: רשות הטבע והגנים)
2 צפייה בגלריה
זרימת השפכים מבית לחם
זרימת השפכים מבית לחם
זרימת השפכים מבית לחם
(צילום: רשות הטבע והגנים)
רוזנטל הבטיח לתושבי מזרח גוש עציון כי הוא יתבע ממשלת ישראל לקחת אחריות על המפגעים החמורים בתחום איכות הסביבה בגוש עציון. "נמשיך בהליך משפטי כנגד פעולת המזבלה באל מניה, שממררת את חייהם של תושבי האזור", הוא מאר. "זוהי תזכורת לכך, שאסור לתת לפלסטינים להקים משריפה ליד נווה דניאל, באזור שבו אין דין ואין דיין בתחום איכות סביבה".
ד"ר נעמה אברהמוב, מנהלת מחלוקת פסולת ואגרואקולגיה - איגוד ערים לאיכות הסביבה יהודה, הוסיפה: "במשך שנים אנו מתריעים על כך שהמטמנה לא מנוהלת כראוי ולא עומדת בעומסים. יש צורך ביישום פתרון חלופי מיידי על מנת למנוע את המשך הזיהום מהמטמנה. מקרה זה מוכיח פעם נוספת שבשל הזיהום חוצה הגבולות שמקורו בכפרים הפלסטינים - ממשלת ישראל היא שצריכה לנהל את התחומים הנוגעים לאיכות הסביבה במרחב לטובת בריאות ואיכות חיי התושבים".