מה צריך לעשות כדי להגיע להיי-טק, איך דואגים שהתואר יסלול לכם את הדרך למשרת החלומות שלכם, ומהי הדרך למצות את המירב מהלימודים לתואר הראשון? לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשפ"ג היום (א') ביקשנו מחמישה בוגרים של תחומים שונים באקדמיה לתת טיפים לסטודנטים בתחילת דרכם.

תחום לימודים: מדעי המחשב

ליבי משורר (29), מהנדסת תוכנה בכירה בסיילספורס ישראל. למדה מדעי המחשב וקוגניציה באוניברסיטה העברית בירושלים.
מה את עושה במסגרת התפקיד?
יום סטנדרטי נפתח בפגישה של חברי הצוות, שבה מעדכנים באתגרים שעומדים בפנינו ושוקלים כמה אלטרנטיבות טכנולוגיות. משם ממשיכים למשימות הקוד, שכוללות גם טסטים לקוד ותיקון באגים אם יש. בפרויקטים מסוימים מקדישים זמן לסקירה על עיצוב טכנולוגי. פעם בשבועיים מקיימים פגישה שבה מפיקים לקחים כדי להשתפר קדימה עושים חלוקת משימות.
4 צפייה בגלריה
ליבי משורר
ליבי משורר
ליבי משורר
(צילום: יח"צ)
איך הלימודים לתואר שונים מהעבודה בפועל?
הלימודים לתואר כוללים הרבה תיאוריה שלא בכולה משתמשים ביום-יום. גם לא תמיד נוגעים בפרקטיקה או משתפשפים מספיק בקוד במסגרת הלימודים, אבל הם נותנים בסיס מעניין להמשך ומפתחים חשיבה שתעזור לך גם בקריירה.
טיפ לסטודנטים לרגל שנת הלימודים החדשה:
נצלו את שנות התואר כדי להתערות כמה שיותר בתעשיית ההייטק, גם כדי לצבור ניסיון פרקטי וביטחון וגם כדי להבין טוב יותר מה מעניין אתכם להמשך. השתתפו בהאקתונים, לכו ל"מיטאפים", הירשמו לתוכניות העשרה לסטודנטים, השתמשו ב-GitHub ועוד. זה יקדם אתכם לקראת מציאת המשרה הראשונה.

תחום לימודים: קלינאות תקשורת

ד"ר ליאורה מוס לוי (48) סגנית ראש החוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית אחוה ובעלים של רשת מכונים לבדיקות שמיעה, טיפולי שמיעה ובעיות דיבור. עשתה תואר ראשון ושני בקלינאות תקשורת באוניברסיטת תל אביב.
4 צפייה בגלריה
ד"ר ליאורה מוס לוי
ד"ר ליאורה מוס לוי
ד"ר ליאורה מוס לוי
(צילום: פרטי)
מה את עושה במסגרת העבודה שלך?
אני משלבת בין האקדמיה לעבודה המעשית, והשילוב הזה קוסם לי בכל יום מחדש. יום עבודה שלי כולל הרצאות לסטודנטים במכללה, שבמסגרתן אני מלמדת בין היתר על החידושים בתחום קלינאות התקשורת. בהמשך היום אני בקליניקה, מממשת את הפרקטיקה בטיפול עצמו ועוזרת לאנשים לשפר את איכות החיים שלהם.
אני יכולה לפגוש ביום עבודה סטודנטים, תינוקות רכים, אנשים בני 90 פלוס שמתקשים בשמיעה ואישה בת 60 שעברה אירוע מוחי ועובדים על החזרת יכולת הדיבור שלה.
איך הלימודים לתואר שונים מהעבודה בפועל?
הלימודים נוגעים בהמון תחומים, החל מהמערכת הפיזיולוגית, המוח, השמיעה והדיבור ועד אקוסטיקה, פיזיקה וטכנולוגיה של מכשירי שמיעה. בעבודה בפועל אתה לוקח את הידע שספגת ומיישם אותו מול אנשים. בטיפולים נכנס הרגש, המפגש עם האנשים, וזה השוני.
טיפ לסטודנטים לרגל שנת הלימודים החדשה:
לספוג את מה שמלמדים כי הלימודים מרתקים וזו תקופה מהנה. מצד שני לא לשכוח את הצד החברתי. שנות הלימוד לתואר הן שנים יפות שבמהלכן מייצרים חברויות לחיים. בנוסף, הצד החברתי גם עוזר להצליח בלימודים. כל אחד מביא את החוזקות שלו. גם אחר כך, בחיים המקצועיים, תמיד כיף להתייעץ עם מישהו שאתה מכיר וסומך עליו.

תחום לימודים: משפטים

יונתן פרידמן (38) שותף במחלקת הליטיגציה של משרד עורכי דין ש. פרידמן, אברמזון ושות'. למד לתואר ראשון במשפטים ובכלכלה באוניברסיטת חיפה.
מה אתה עושה במסגרת העבודה?
כל יום עבודה נראה קצת אחרת. הכול תלוי במשימות הפתוחות בתיקים שתחת טיפולי. יש ימים של פגישות עם לקוחות על תיקים חדשים ומתן ייעוץ משפטי מיידי בעניינים דחופים; יש ימים שמוקדשים להתעמקות בחומר הראיות ובמחקר משפטי; יש ימים שבהם עיקר העבודה הוא כתיבת כתבי טענות המוגשים לבית המשפט; ויש ימים שעיקר העבודה הוא הכנה לדיונים בבתי משפט (הכנת חקירות נגדיות לעדים, הכנת העדים שלך למשפט, הכנת טיעון לדיון ועוד).
4 צפייה בגלריה
יונתן פרידמן
יונתן פרידמן
יונתן פרידמן
(צילום: רוני פרל)
איך הלימודים לתואר שונים מהעבודה בפועל?
הלימודים לתואר מאוד שונים מהפרקטיקה. אם פישלת בלימודים, אז במקסימום הציון שלך ייפגע ואפשר גם לתקן. בחיים האמיתיים אתה מייצג אנשים - ויש מחיר הרבה יותר גבוה לטעות מקצועית.
טיפ לסטודנטים לרגל שנת הלימודים החדשה:
אני ממליץ לכם לקחת קורסי בחירה שמעניינים אתכם, להשתתף בקליניקות ובסדנאות עם היבטים פרקטיים, לשלב עבודה חלקית בתחום ולטפח את הקשרים החברתיים שלכם. כל אלה ישרתו אתכם בעתיד המקצועי שלכם.

תחום לימודים: אדריכלות

שירה גליטמן (45), אדריכלית שותפה במליס אדריכלות ובינוי ערים, לשעבר אדריכלית מחוז מרכז במנהל התכנון. למדה לתואר ראשון באדריכלות באוניברסיטת תל אביב ולתואר שני באדריכלות באוניברסיטת פוליטקניקה במדריד.
מה את עושה במסגרת התפקיד?
אני מנהלת את תחום התכנון המתארי והאסטרטגי. מדובר בתוכניות גדולות, מרובות שחקנים ואינטרסים. המורכבות הזו היא חלק ממה שהופך תכנון בקנה מידה גדול לכל כך מעניין, אבל היא מביאה איתה ימים ארוכים של ישיבות עבודה, תיאום וועדות. לפני הקורונה, המשמעות הייתה נסיעות ארוכות, אבל אלה פינו את מקומן לטובת הזום. החיסכון בזמן ובדלק משמעותי, אבל האמת היא שנהניתי מהנסיעות והמפגשים שהעבודה זימנה לי.
4 צפייה בגלריה
שירה גליטמן
שירה גליטמן
שירה גליטמן
(צילום: דויד סקורי)
איך הלימודים לתואר שונים מהעבודה בפועל?
כמעט שאין קשר בין הלימודים לעבודה בפועל. בתי הספר לאדריכלות מתקיימים על מנעד שבין טכני לרעיוני, וזה מצוין. אני חושבת שפיתוח חשיבה ביקורתית ורעיונות גדולים ומשני עולם היא המהות והכוח של לימודי האדריכלות. במקביל, חשוב ללמד את האחריות שלנו כאנשי מקצוע לציבור שאותו אנחנו משרתים.
טיפ לסטודנטים לרגל שנת הלימודים החדשה:
רכשו כמה שיותר כלים, טכנולוגיים ופיזיים, לימדו כמה שיותר דיסציפלינות. קראו הכל. משני טעמים: זה מעניין ומרחיב אופקים, וזה גם יספק לכם יתרון אדיר שהוא היכולת לפתח רעיונות מורכבים ולהביע אותם בכל דרך שתרצו.

תחום לימודים: שיווק

צליל ספרמן (35), מנהלת תחום מותגים בחברת ביופט לציוד ומזון לבעלי חיים, עשתה תואר בשיווק פוליטי במרכז הבינתחומי (אוניברסיטת רייכמן).
מה את עושה במסגרת התפקיד?
אחראית על קמפיינים ועל תוכנית הסושיאל של החברה, תוך שימת דגש על מגוון המותגים הקיימים ועל רלוונטיות למה שקורה בעולם. העמודים של ביופט ברשתות החברתיות כבר הפכו לקהילה של ממש, של אנשים שאוהבים כלבים וחתולים ורואים בהם חלק מהמשפחה. המפתח הוא להיות עם היד על הדופק ולהרגיש את הגולשים ואת הצרכים שלהם בדיוק כמו את הצרכים של ההולכים על ארבע.
איך הלימודים לתואר שונים מהעבודה בפועל?
בתואר נלמדים הבסיס, הכלים והפרקטיקות, אבל הניסיון מגיע מהיום-יום, שם אתה נדרש ליישם את מה שלמדת בפועל. את הניסיון צברתי לאחר עבודה בכמה מחלקות שיווק בחברות שונות, לכל אחת מהן היה אופי וסגנון משלה.
טיפ לסטודנטים לרגל שנת הלימודים החדשה:
תשתתפו בכמה שיותר תוכניות אקסטרה שהמוסד האקדמי שלכם מציע, בין אם זה תוכניות מיוחדות, התנדבויות, סמינרים, מנטורינג והתמחויות. בסוף, משם מגיע הניסיון האמיתי וגם החוויות הגדולות.