בין נובמבר לינואר זוהו בבדיקות 16 מוקדי הרעלה שונים, לעומת שישה בתקופה המקבילה בשנה שעברה. בין היתר הורעלו למוות שבעה צבאים בעוטף עזה. כך עולה מנתונים שהציגה היום (ב') רשות הטבע והגנים.
וטרינר רשות הטבע והגנים, תומר ניסימיאן, אמר: "מ-1 בנובמבר זוהו 16 מוקדי הרעלה, בהן מתו כ-75 חיות בר, בהן חזיר (1), נחליאלי לבן (2), דיה שחורה (5), צבי ישראלי (7, מתוכן 5 בהריון), שועל מצוי (9), ותנים (51). בנוסף, 14 כלבים מתו כתוצאה מהרעלה".
1 צפייה בגלריה
כמה מהצבאים שהורעלו
כמה מהצבאים שהורעלו
כמה מהצבאים שהורעלו בעוטף בחודש שעבר
(צילום: קובי סופר, רשות הטבע והגנים)
הוא הוסיף כי "מרבית אירועי ההרעלה שהתרחשו מתחילת הלחימה זוהו בצפון הארץ. רוב המקרים הן הרעלות בזדון. זו פגיעה מאוד משמעותית ורחבה, למען ההשוואה, בכל שנת 2022 שעברה מתו כתוצאה מהרעלה 79 חיות בר."
ברשות הטבע והגנים אמרו כי היעדר התקדמות חקיקה, בנושא רגולציה של מכירת ואחזקת רעלים מסוכנים ובנושא אכיפת הרעלות לא חוקיות - מקשה ואף מונע מרשות הטבע והגנים האמונה על חוק הגנת חיית הבר, להוביל למאמצי אכיפה כנגד המעורבים הפועלים באופן לא חוקי.
ברשות הטבע והגנים הדגישו כי יש צורך להגביר את הפיקוח על שיווק ואחזקה של חומרי ההדברה יחד עם משרד החקלאות כדי לצמצם את יכולת הפגיעה משימוש בחומרים שמיועדים להדברה חקלאית ולמנוע פגיעה בחיות בר וחיות בכלל.
המדען הראשי ברשות הטבע והגנים, ד"ר יהושע שקדי, הוסיף: "השימוש ברעלים בישראל הוא רעה חולה. מדי שנה מורעלות בישראל אלפי חיות בר. רק מיעוטן מתגלה. רוב מקרי ההרעלה הם בזדון על מנת לפגוע בחיות הבר וחלקן הקטן בגלל רשלנות. הפגיעה הקשה ביותר היא בעופות דורסים, חלקם בסכנת הכחדה. המשך המצב הנוכחי גוזר על הנשרים, הרחמים והעיטים למיניהם להיעלם מהארץ. נדרשת הגברת הפיקוח והאכיפה של המדינה על המכירה ועל השימוש ברעלים במגזר החקלאי, כמו שהמדינה עושה במגזר העירוני."