חברת Windward, שזיהתה כי מכלית איראנית ישנה שהבריחה נפט לסוריה אחראית לאסון הזפת בחופי ישראל בחורף האחרון, השיקה תוכנית להפחתת פליטת פחמן בים. התוכנית ממומנת, בין משתתפי התוכנית: חברת הנפט הלאומית של אבו דאבי (ADNOC). מטרת התוכנית של החברה הישראלית היא להאיץ את תהליכי הפחתת הפחמן בסחר הימי, באמצעות ניהול מידע חכם ושימוש בבינה מלאכותית לקבלת החלטות עסקיות.
תעשיית השילוח הימית מעבירה 90% מהסחר העולמי ואחראית לקרוב ל-3% מפליטת הפחמן הדו חמצני בעולם, מספר שצפוי לגדול ככל שתעשיית הסחר הימי צפויה לשלש את עצמה עד שנת 2050. גופים רגולטוריים וביניהם האיחוד האירופי וארגון הימאות הבינלאומי מחריפים את הרגולציות במטרה לצמצם באופן מהותי פליטות פחמן. למרות זאת, רבים מבעלי המניות והעניין בחזית הימית, נאבקים ומתקשים לגבש החלטות מסחריות בנושא.
1 צפייה בגלריה
ספינות משתמשות במזוט וגורמות לזיהום אוויר כבד
ספינות משתמשות במזוט וגורמות לזיהום אוויר כבד
ספינות משתמשות במזוט וגורמות לזיהום אוויר כבד
(צילום: shutterstock)
מטרת התוכנית החדשה של Windward היא ליצור מסדי נתונים גדולים מכל בעלי העניין בתעשיית הסחר הימי במטרה לבנות מודלים מבוססים בינה מלאכותית, שיחזו במדויק את פליטת הפחמן של כל הפלגה בספינה, ויבצעו אופטימיזציה לכל התהליך כולל בחירת כלי השיט, חתימת החוזה ושרשרת האספקה עצמה. הפתרונות הנוכחיים מבוססים על נתונים סטטיסטיים והיסטוריים, וחסרה רמת הדיוק הנדרשת במרחב הזה, כך שלעיתים קרובות חסרים משתנים כמו מזג אוויר, פרופיל כלי השיט ועוד.
בתוכנית לוקחים חלק מוסדות כמו חברת הנפט הלאומית של אבו דאבי (ADNOC), חברת ASM Maritime המספקת שירותי ניהול לבעלי ומפעילי אוניות ועוד.
העובדה שבתוכנית לוקחת חלק גם תעשיית הנפט, תעשייה מזהמת שאחראית לכמה מהאסונות הסביבתיים הימיים הגדולים ביותר, לא מטרידה את החברה. דניאל: "נגד חברת Shell התקבלה פסיקה בהולנד שחייבה אותם להוריד את פליטת גזי החממה. באקסון, חברת האנרגיה הכי גדולה, הודחו שני דירקטורים בתואנה שהחברה לא עשתה די להפחתת פליטת גזי חממה. בעולם הספנות מדברים על הנושא שנים. ספינות משתמשות בדלק הכי מזהם. ואחת הדרכים לצמצם את הזיהום היא באמצעות שימוש בטכנולוגיות חכמות. כל חברות האנרגיה בעולם מפיצות נפט, דלק פוסילי מזהם. חברת הנפט הלאומית של אבו דאבי לא שונה מ- BP, שברון ואקסון. אין תעשיה בלי זה. וזה לא מקומי לשפוט. אני נותן להם דרך לעשות פעולה באופן אקטיבי להורדת הפליטות. אחד מהמזהמים הגדולים זה הובלה. גם הובלת נפט אפשר לעשות בצורה פחות מזהמת".
התוכנית, אומרים בחברה, תאפשר לכלל התעשייה למדוד את פליטת הפחמן עבור כל פעילות ימית, מרמת המכולה, תוך התייחסות לספינה הספציפית ולנתיב הצפוי של כל משלוח ובכך להציע ללקוחות הקצה אפשרות "פרמיה ירוקה" של משלוח דל פחמן. ״התשובה להפחתת פליטת הפחמן טמונה בכוחם של רבים. רגולציה בתחום היא הכרחית, אבל הפתרון צריך להגיע מבפנים כדי להבטיח ששרשרת האספקה העולמית תמשיך לתפקיד ולצבור את אמון הציבור.״ אומר דניאל. "תעשיית השילוח הימי הולכת לכיוון הוצאת הפחמן משימוש. אלה שמשקיעים בשיתוף מידע ותובנות עכשיו יהנו מהיתרונות של מודל מדויק ומובנה במיוחד לפעילות הייחודית של תעשיה זו. יחד נייצר פתרון שיאפשר לבעלי העניין להבין, לחזות, לשער את פליטת הפחמן ולספק עתיד נטול פחמן".
חשיפת זהות הספינה שגרמה לזיהום הזפת

החברה הישראלית זכתה לפרסום לאחר זיהום חופי מדינת ישראל בזפת. החברה סייעה למשרד להגנת הסביבה לאתר את הספינה שגרמה לזיהום, המכלית Emerald שיצאה מאיראן על מנת לספק נפט לסוריה למרות הסנקציות המוטלות עליה. מנכ"ל החברה עמי דניאל אמר כי "עזרנו למשרד להסתכל על תנועת הספינות ומזג האוויר. רגע שידענו שמדובר בנפט גולמי הבנו שמדובר במכלית מלאה, דבר שהביא למסקנה סבירה כי מדובר ב- Emerald".
החברה הוקמה ב-2011 על ידי דניאל ומתן פלד, ששירתו כחובלים בחיל הים, והיא גייסה עד היום 35 מיליון דולר. החברה מעסיקה כ-120 עובדים, רובם בישראל. בין משקיעיה נמנים קרן אלף, קרן XL וקרן הורייזון, ומשקיעים פרטיים - בהם מארק בניוף, מנכ"ל ומייסד סיילספורס.