מבזק חדשות טובות
(צילום: אסף חן)


כך מחברים עבר ועתיד: חברת SpinLaunch רוצה להפוך את הבלתי אפשרי לאפשרי באמצעות מתקן (רוגטקה), שישגר במהירות מטורפת לוויינים לחלל.
החברה שואפת לשגר לוויין עוד השנה מניו מקסיקו, בשיתוף עם סוכנות החלל האמריקנית. מדובר יהיה בניסוי הראשון של המתקן, שיוכל לשגר אולי בעתיד משימות בלתי מאויישות לחלל בעלות נמוכה.
4 צפייה בגלריה
מתקן השיגור של SpinLaunch
מתקן השיגור של SpinLaunch
מתקן השיגור של SpinLaunch
(צילום: SpinLaunch)
מערכת שיגור הלוויינית הזאת היא ייחודית כיוון שהיא מבוססת על אֵנֶרְגִּיָּה קִינֵטִית, אנרגיית תנועה – והיא תלויה רק במסת הגוף ובמהירות שלו. הטכנולוגיה הזאת היא הזדמנות מדהימה לנאס"א להמשיך את חקר החלל וגם לחברות הפרטיות.
"זו דרך שונה בתכלית להאיץ דברים ולשגר גופים במהירויות היפרסוניות באמצעות מערכת מבוססת קרקע", אמר מנכ"ל SpinLaunch, ג'ונתן ייני, ל-CNBC. הוא הוסיף כי באמצעות המתקן, שגובהו כ-50 מטרים, יהיה אפשר לשגר לוויינים רבים לחלל ובעלות נמוכה בהרבה מזו שכיום.
4 צפייה בגלריה
בתוך המתקן של SpinLaunch
בתוך המתקן של SpinLaunch
בתוך המתקן של SpinLaunch
(צילום: SpinLaunch)
את הניסוי הראשון שלה מתכננת SpinLaunch לערוך ב-22 באוקטובר. "ככל שהפרויקט יותר נועז ומשוגע, כך טוב יותר שאתה מתרכז בעבודה עליו - במקום להיות שם בחוץ ולדבר עליו", אמר ייני. "היינו צריכים להוכיח לעצמנו שאנחנו באמת יכולים לעשות את זה".
ויש התעניינות רבה בשיטת השיגור החדשנית. SpinLaunch גייסה עד היום 110 מיליון דולר, ממשקיעים כמו קליינר פרקינס, גוגל ונצ'רס, איירבוס ונצ'רס ועוד בתי השקעות.
ולנושא אחר. זה אולי לא מעיין נעורים, אבל מדענים אומרים שהעתיד לא רחוק כל כך – מכיוון שלאחרונה הם הצליחו לא רק לעצור את השעון, אלא להחזיר אותו אחורה ולהצעיר תאי עור אנושיים ב-30 שנה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך המחקר)
לא מדובר בשינוי אסתטי ושטחי, מאמצים כאלה עשויים לייצר עתיד שלם מלא בפתרונות לחלק מההשלכות של הזקנה על הגוף שלנו - מה שהופך את המחקר לחשוב ביותר. דוגמה אחת ליופי במחקר הזה ניתן לראות באמצעות ייצור קולגן, שהוא פונקציה מרכזית בתאי עור, המשמש לבניית רקמות וריפוי פצעים.
התאים שהפכו לצעירים למעשה ייצרו יותר קולגן מאשר תאי עור שלא עברו את ה"תכנות מחדש" ורפאו פצעים מהר יותר. כאשר אנחנו מתבגרים, יש בעיות בריאות הקשורות לגיל שעלולות להופיע, ובעתיד, המחקר הזה עשוי להועיל לנו לחיות חיים ארוכים ובריאים יותר. איך אמרו החוקרים? "חלמנו על זה שנים - והנה אנחנו מגשימים".
ולסיום, המלטה נדירה ביותר בגן חיות בריטי. בצ'סטר הכריזו על הגעתו לעולם של פדמלון כה נדיר, מין המכונה גם "קנגורו מיניאטורי", כיאה לסוג יונק הכיס שהוא. שומרי גן החיות הבחינו בגור החדש כשהחל להציץ מהכיס של אימו בפעם הראשונה.
4 צפייה בגלריה
 מזל טוב לפדמלון
 מזל טוב לפדמלון
מזל טוב לפדמלון
(צילום: גן החיות צ'סטר)
מדובר כאמור על חגיגה של ממש, מכיוון שגן החיות צ'סטר הוא אחד מארבעת גני החיות הבריטים היחידים שמטפלים במין, שנמצא בסכנת הכחדה. זו הופעת בכורה של הפדמלון לא רק בגן החיות, אלא גם במבזק החדשות הטובות.
המתוק הקטן יגיע למשקל של כ-10 ק"ג בלבד בבגרותו, והוא בעל פרווה אפורה ואוזניים עגלגלות. כמו כל גורי הפדמלון, גם הגור הזה נולד רק 30 ימים אחרי הזדווגות מוצלחת, אבל הם נמצאים בכיס של האם בזמן שהם גדלים מגודל של שעועית קטנה ועד שהם מגיחים החוצה, שישה חודשים לאחר מכן.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי