לייצר חשמל ירוק וגם לשמור על המים בזמן הבצורת: קליפורניה צפויה לפתוח בחודש הבא בניסוי, שבו יכוסו מאגרי מים בפאנלים סולאריים. יוזמי התוכנית מאמינים כי היא עשויה לחסוך מיליארדי ליטרים של מים, שבמצב הנוכחי מתאדים בחום הכבד, וגם לספק חשמל ירוק לבתים רבים.
תעלות מים בקליפורניה יכוסו בפאנלים סולאריים
(צילום: רויטרס)


2 צפייה בגלריה
אחד האזורים שיכוסה בפאנלים סולאריים
אחד האזורים שיכוסה בפאנלים סולאריים
אחד האזורים שיכוסה בפאנלים סולאריים
(צילום: רויטרס)
פרויקט "נקסוס" באזור טורלוק, מזרחית לסן פרנסיסקו, ייצא לדרך על רקע הבצורת הקשה בצפון מערב ארצות הברית. שינויי האקלים, הנגרמים כתוצאה מפליטת גזי חממה על ידי בני אדם, מחמירים את המצב ותקופת היובש מתארכת.
הפרויקט, שעלותו כ-20 מיליון דולר במימון המדינה, אמור לצאת לדרך בשני מקומות. האחד הוא אזור באורך כ-150 מטרים, בחלק מעוקל של תעלה ליד העיירה היקמן. האזור השני הוא באורך של כ-1.6 ק"מ ליד העיר סיריס.
מדובר בפרויקט ראשון מסוגו בארצות הברית, והוא כבר בוצע במערב הודו. הרעיון לפרויקט הגיע ממחקר שפורסם בשנה שעברה של החוקרת ברנדי מקווין מאוניברסיטת קליפורניה מרסד.
2 צפייה בגלריה
המיזם יקטין את אידוי המים
המיזם יקטין את אידוי המים
המיזם יקטין את אידוי המים
(צילום: רויטרס)
קליפורניה המודרנית נבנתה הודות לתשתיות מהמאה שעברה, שמספקת מים מצפון המדינה לאזור הצחיח בדרום. מדובר בתעלות מים שאורכן הכולל הוא כ-6,400 ק"מ.
מקווין אמרה כי כיסוי התעלות הללו בפאנלים סולאריים יפחית את האידוי של המים, ימנע מהצורך להשתמש בקרקעות אחרות להצבת פאנלים סולאריים וגם יקטין את צמיחת העשבים והאצות במים, דבר שיוריד את עלות התחזוקה.
"זה ממש מרגש לבחון את ההשערה שלנו ואת המאמר שפרסמנו", אמרה מקווין. "תהיה לנו הזדמנות להבין באמת אם היתרונות האלה ישימים בעולם האמיתי". בקליפורניה הוסיפו כי הפרויקט הזה עשוי לעזור למדינה לעמוד ביעדי האנרגיה הירוקה שלה ולהשיג 50% של ייצור אנרגיה ירוקה עד 2025 ו-60% עד 2030.