מטאורואיד קטן פגע בטלסקופ החלל החדש ג'יימס ווב בחודש מאי. סלע החלל פגע באחת מהמראות המוזהבות של הטלסקופ, שעלותו הסתכמה ב-11 מיליארד דולר, וכעת אותה מראה אינה מיושרת. בנאס"א הרגיעו הלילה (יום ה') ואמרו כי הפגיעה לא שינתה את לוח הזמנים של הטלסקופ המשוכלל, שייכנס בקרוב לפעילות מלאה.
טלסקופ החלל ג'יימס ווב הגיע ליעד בינואר
(הדמיה: נאס"א)

בנאס"א הוסיפו כי ההשפעה היא קטנה, אך מורגשת בנתוני הטלסקופ. עוד אמרו בסוכנות החלל האמריקנית כי מדובר בפגיעה החמישית והגדולה ביותר בטלסקופ, מאז ששוגר לחלל בחודש דצמבר אשתקד.
"לאחר הערכות ראשוניות, הצוות מצא שהטלסקופ עדיין מתפקד ברמה שעולה על כל דרישות המשימה", אמרו בנאס"א. "אנחנו ממשיכים בניתוח יסודי ובמדידות".
בנאס"א הוסיפו כי מהנדסים בסוכנות החלל האמריקנית החלו בהתאמה מחדש של מקטע המראה שנפגע, כדי לעזור "לבטל חלק מהעיוות" שנגרם על ידי המטאורואיד הקטן.
טלסקופ החלל ג'יימס ווב נמצא במרחק של כ-1.6 מיליון ק"מ מכדור הארץ, לשם הגיע בחודש ינואר. בחודשים האחרונים נערכו לו סדרת בדיקות ובסוכנות החלל האמריקנית אמרו כי הוא צפוי להניב את התמונות הראשונות שלו בחודש הבא. מדובר בתמונות שיהיו בצבע, ברזולוציה שטרם נראתה בעבר. "המקרה האחרון הזה לא גרם לשינוי בלוח הזמנים של הפעילות של ג'יימס ווב", הדגישו בנאס"א.
2 צפייה בגלריה
כך נראה הטלסקופ בחלל
כך נראה הטלסקופ בחלל
כך נראה הטלסקופ בחלל
(הדמיה: נאס"א)
לגבי הפגיעה, אמרו בסוכנות החלל האמריקנית, כי המראות של הטלסקופ תוכננו להיות עמידות לחלקיקים בגודל של אבק, שעפים במהירויות קיצוניות בחלל, אך הפגיעה האחרונה הייתה "גדולה יותר ממה שהצוות יכול היה לבדוק על הקרקע", אמרו בנאס"א.
ג'יימס ווב הוא טלסקופ אופטי, אבל בניגוד לטלסקופים המוכרים לנו, המראות שלו אינן סגורות בתוך צינור. הוא מעוצב כמו טלקסופ רדיו, והמראה הגדולה מתפקדת כמו צלחת לוויין ומרכזת את האור המגיע אליה. המראה מורכבת מ-18 מראות משושות, כל אחת בקוטר 1.32 מטר, המסודרות בשני מעגלים: שש מראות סביב מרכז המראה, ועוד 12 מראות סביבן. יחד הן יוצרות מראה קעורה במקצת, בקוטר 6.5 מטרים. המראות עשויות מבריליום, ומצופות בשכבה דקיקה מאוד של זהב, שעובייה 100 ננומטר בלבד, כלומר 0.0001 מילימטר. הוא כה דקיק, שאפילו על פני כל שטח המראה, יותר מ-25 מטר רבוע, מדובר בסך הכל על פחות מ-50 גרם של זהב.
2 צפייה בגלריה
ציפוי זהב בעובי 1/10,000 מילימטר. התקנת המראה הראשית של טלסקופ ג'יימס וב
ציפוי זהב בעובי 1/10,000 מילימטר. התקנת המראה הראשית של טלסקופ ג'יימס וב
ציפוי זהב בעובי 1/10,000 מילימטר. התקנת המראה הראשית של טלסקופ ג'יימס וב
(צילום: NASA Goddard Space Flight Center)
בסוכנות החלל האמריקנית אמרו כי מהנדסים תכננו את הטלסקופ, כך שיעמוד בפני פגיעות מזדמנות של מטאורואידים קטנים - סלעי חלל זעירים שנעים במהירויות גבוהות במיוחד, במהלך מטרי מטאורים ליד מיקומו של ג'יימס ווב בחלל. בנאס"א הוסיפו כי סלע החלל הקטן שפגע בטלסקופ לא היה חלק ממטר מטוארים. בסוכנות החלל האמריקנית כינו את הפגיעה כ"אירוע מקרי בלתי נמנע". כעת צוות של מהנדסים בודק איך ניתן למנוע פגיעות כאלה בעתיד.