השילוב של יובש, גל חום ורוחות חזקות גרם אתמול (יום א') לאחת השריפות הגדולות בשנים האחרונות בהרי ירושלים. מומחה אקלים אמר כי כתוצאה משינויי האקלים שיעור השריפות הגדולות באזורים הפנימיים בישראל יעלה ב-20 עד 50 אחוזים מהמצב שהיה עד כה.
מומחה אקלים: המודלים מראים שריפות רבות עד סוף השנה
(צילום: שחר גולדשטיין)

השריפה בהרי ירושלים כילתה עד עתה כ-17 אלף דונם, כמעט פי ארבעה מהשטח שעלה באש בשריפה הגדולה ביוני האחרון בנווה אילן (שבה כולו 4,600 דונם). לשם השוואה, בשריפת הענק בכרמל כולה שטח בגודל של 25 אלף דונם.
בריאיון לאולפן ynet התייחס ד"ר עמיר גבעתי, מומחה לאקלים מאוניברסיטת תל אביב, שייעץ לכוחות הכיבוי אמש, לשריפות הגדולות בישראל וגם במדינות נוספות באזור. "הנושא האקלימי משחק פה משחק תפקיד מאוד מאוד משמעותי", הוא אמר. "נכון שצריך משהו שידליק את השריפה, אבל ברגע שהיא נדלקה, וראינו את זה אתמול – הרוחות היו מאוד חזקות ובעיקר היובש השפיע".
הוא דיבר על התנאים החדשים, שישראל כבר מתמודדת איתם, שגרמו להתפשטות האש באופן מהיר מאוד. "הנקודה המרכזית היא היובש בהרי ירושלים. למעשה לא ירדו גשמים ממרץ והיובש הגדול שהיה פה בשבועות האחרונים, כולנו זוכרים פה גל חום קיצוני שהשירות המטאורולוגי הגדיר כארוך ביותר מאז החלו המדידות. אולי לא טמפרטורות כל כך גבוהות, אבל יובש ארוך", אמר ד"ר גבעתי.
2 צפייה בגלריה
נזקי השריפה בהר הטייסים
נזקי השריפה בהר הטייסים
נזקי השריפה בהר הטייסים
(צילום: אריאל קדם, רשות הטבע והגנים)
ד"ר גבעתי תיאר את מצב הצמחייה באזור, שלא זכתה לגשם רציני זמן רב מאוד: "הדבר גורם לעצים להתייבש ממש עד לשורשים. התנאים של היערות, הם היו ממש כמו קש. כשנדלקת אש, בשילוב הרוחות של 50 קמ"ש – קצב ההתפשטות היה חריג. ראיתי שריפות בעבר, אבל אתמול זה היה סיפור אחר. באמת הבשורות הפחות הטובות, כך אומרים מומחי האו"ם, בעיקר לאזור שלנו, הן שגלי החום היובש ישפיע על השריפות וזה רק ילך וייגדל. כמות הימים עם שריפות תעלה ב-50-20 אחוז מכפי שהיה בעבר".
לדבריו, זו לא תחזית לעוד עשרות שנים, אלא המציאות כרגע. ד"ר גבעתי: "זה יקרה עוד השנה, כי התחזיות אומרות שהסתיו יתחיל מאוחר. אם התחזיות צודקות, הגשם יתעכב – בתרחיש הזה, אנחנו הולכים לראות שריפות ענק. גם בשנה שעברה ראינו באוקטובר בנוף הגליל שריפה שגרמה לנזקים גדולים".
2 צפייה בגלריה
השריפה בשמי העיר
השריפה בשמי העיר
כך נראתה השריפה מירושלים
(צילום: יואב דודקוביץ)
ד"ר גבעתי אמר כי מבין האיומים האקלימיים, שהם תוצאה של שינויי האקלים - שנגרמים בשל שריפת דלקי מאובנים על ידי בני אדם, נושא השריפות הוא אחד האיומים המרכזיים בישראל. "הייתי שם את הנושא של השריפות בראש, לצד ההצפות באזור החוף", הוא אמר.
ומה אפשר לעשות כדי להתמודד עם השלכות שינויי האקלים. ד"ר גבעתי אמר כי לא מאוחר מדי כדי לפעול: "יש לנו מה לעשות - ההיערכות, אם נבין את נושא הצמחייה, את נושא הכיבוי – המטוסים, ראינו ביוון מטוסים שניגשים לים התיכון – אוספים מים ושופכים אותם. זה דבר שאין בישראל".
את הריאיון הוא סיים עם תחזית שחורה. ד"ר גבעתי: "אנחנו הולכים לסרט אחר - שריפות ענק שמתפשטות מהר. אלו תרחישים שלא הכרנו, והם יקרו הרבה יותר".