שתי חרבות רומיות בנות כמעט 2,000 שנה נחשפו בקוטסוולדס - אזור כפרי בחלקו הצפוני של דרום-מערב אנגליה - כשהן עדיין בתוך הנדן שלהן. "מדובר בממצא ארכיאולוגי מדהים", אמרו החוקרים. על פי ההערכות מרבית הסיכויים שמדובר בחרבות של פרשים רומיים. זו הפעם השנייה בלבד שבה התגלו חרבות מתקופה זו בבריטניה.
3 צפייה בגלריה
שתי החרבות שהתגלו בקוטסוולדס
שתי החרבות שהתגלו בקוטסוולדס
שתי החרבות שהתגלו בקוטסוולדס
(צילום: Cotswold District Council)
שתי החרבות התגלו על ידי גלן מאנינג, שהשתמש בגלאי מתכות. יחד עם כלי הנשק העתיקים, התגלו גם שברי קערה עשויה מסגסוגת נחושת. "תגלית חדשה זו מראה איזו היסטוריה עמוקה להפליא יש לאזור קוטסוולדס. כלי הנשק הללו היו בשימוש הפרשים הרומיים לפני כמעט 2,000 שנה, כשסירנססטר (Cirencester) - עיר במחוז גלוסטרשייר, שמהווה חלק מאזור הקוטסוולד - הייתה העיר השנייה בגודלה בבריטניה. זהו בהחלט ממצא ארכיאולוגי יוצא דופן ואני לא יכול לחכות לרגע בו מבקרי מוזיאון קורוניום שבסירנססטר יחזו בו כשיוצג לראווה החל מהשנה הבאה", אמר פול הודג'קינסון, חבר מועצת מחוז קוטסוולד.
שתי החרבות נבחנו על ידי הארכיאולוג פרופ' סיימון ג'יימס מאוניברסיטת לסטר. למעשה, פרופ' ג'יימס היה זה שקבע כי כלי הנשק הללו הם חרבות רומיות אימפריאליות, שאורכן הבינוני מצביע על כך שמדובר בחרבות ספאתה (Spatha) - סוג של חרב שנקלטה בצבא הרומאי במאה הראשונה לספירה והייתה בשימוש עד לנפילת האימפריה הרומית, כשהשימוש בה היה בעתות מלחמה בשדה הקרב ובקרבות גלדיאטורים.
3 צפייה בגלריה
אזור קוטסוולדס בו התגלו שתי חרבות רומיות עתיקות
אזור קוטסוולדס בו התגלו שתי חרבות רומיות עתיקות
אזור קוטסוולדס, שבו התגלו שתי חרבות רומיות עתיקות
(צילום: Shutterstock)
אורכן של החרבות מחזק עוד יותר את הסברה כי מדובר בכלי נשק של פרשים, שכן הם מתאימים במיוחד לשימוש בעת רכיבה על גב סוס. בהקשר זה, חשוב לציין כי החזקה של חרב לא הייתה עבירה על החוק עבור אזרחים באותה תקופה, כך שהם יכלו לשאת אותה במסעות רכובים שביצעו כדי להתגונן מפני מקרי שוד, שהציפו את מחוזות האימפריה הרומית.
"כמעט שלא ניתן למצוא הקבלה לממצא ייחודי זה מבריטניה הרומית. הממצא הקרוב ביותר היה זוג חרבות דומות שנמצאו בקנטרברי (Canterbury) - עיר במזרח מחוז קנט בדרום-מזרח אנגליה, שהתגלו לצד בעליהן. החרבות נקברו כשפניהם פונות כלפי מטה בבורות בתוך שטח העיר מוקפת החומות", אמר פרופ' ג'יימס.
"שתי החרבות הללו הן עדות לנוכחות הצבא הרומי בצפון מחוז קוטסוולד, כך שמדובר בממצא ארכיאולוגי מדהים", אמרה אמה סטיוארט, מנהלת מוזיאון קוריניום, שבו הופקדו שתי החרבות לקראת הצגתן הפומבית בשנה הבאה.
אנגליה ההיסטורית - גוף ציבורי של ממשלת בריטניה בחסות המחלקה לתרבות, תקשורת וספורט, שאחראי להגן על הסביבה ההיסטורית של אנגליה על ידי שימור ורישום מבנים היסטוריים, רישום מונומנטים עתיקים, רישום פארקים וגנים היסטוריים ועל ידי ייעוץ לשלטון המרכזי והמקומי - מסייע לצוות המוזיאון בניתוח נוסף של החרבות כדי לשפוך אור נוסף על ההקשר שלהן, מכיוון שטרם התגלתה הסיבה מדוע הן נקברו דווקא באדמת קוטסוולדס.
3 צפייה בגלריה
ארבעת החרבות שהתגלו בשמורת הטבע עין גדי
ארבעת החרבות שהתגלו בשמורת הטבע עין גדי
ארבעת החרבות שהתגלו בשמורת הטבע עין גדי
(צילום: רויטרס)
ממצא זה מצטרף לתגליות מרשימות אחרות כמו זו של חרב ספאתה בת 1,300 שנה, שהתגלתה לצד לוחם פרנקי בגרמניה וכן לתגלית של ארבעת חרבות הספאתה שהשתמרו באופן יוצא דופן בשמורת הטבע עין גדי, במה שהחוקרים העריכו כשלל של מורדים יהודים שנלקח מהצבא הרומי לפני כ-1,900 שנה.