מבזק חדשות טובות
(צילום: אבי חי)

מתי השמש שלנו תמות ואיך זה יקרה? מדענים פרסמו בכתב העת היוקרתי Nature תרחישים על הימים האחרונים של מערכת השמש שלנו, ומתי זה יקרה. החדשות הטובות - אנחנו לא נהיה בסביבה כדי לראות את זה קורה.
השמש שלנו בת כ-4.6 מיליארד שנים, ובהתבסס על תצפיות כוכבים אחרים, אסטרונומים צופים שהיא תגיע לסוף ימיה בעוד כ-10 מיליארד שנים. השמש, כך לפי מחקרים בנושא, תראה כמו בועה זוהרת של גז ואבק קוסמי, כלומר ערפילית פלנטרית (ענן גז ופלזמה בין-כוכבי זוהר שנוצר בשלבי החיים המאוחרים של כוכב).
אבל עוד כמה דברים יקרו לפני כן. בעוד כ-5 מיליארד שנים השמש אמורה להפוך לענק אדום ואז לננס לבן, ובתהליך כזה או אחר, גם כוכב הלכת שלנו עלול להיבלע. כל זה לפי השערת החוקרים.
3 צפייה בגלריה
השמש כפי שתועדה השבוע
השמש כפי שתועדה השבוע
השמש כפי שתועדה בחודש שעבר
(צילום: NASA’s Solar Dynamics Observatory)
מה שכן בטוח – אנחנו לא נהיה בסביבה. למעשה, לאנושות נותרו רק כמיליארד שנים, הרבה באשמת השמש, שבהירותה גדלה בכ-10 אחוזים בכל מיליארד שנים, מה שיהרוס וייבש את האוקיינוסים.
ועכשיו, שימו לב לפריצת דרך מדעית ומרגשת. באמצעות שילוב של גירוי חשמלי ופיזיותרפיה, תשעה אנשים עם שיתוק מוחלט, שיחזרו את היכולת שלהם ללכת.
כולם סבלו מפגיעה חמורה בעמוד השדרה, וכולם טופלו בקבוצת עצבים מדויקת, וראו את השיפור מיד, וכך גם לאחר חמישה חודשים. חוקרים הסבירו כי בשיתוק מסוג זה, הניורונים שאמורים לגרום לנו ללכת, לא מתפקדים כיוון שהם לא יכולים לקבל פקודות, מה שעלול להוביל לשיתוק קבוע של הרגליים.
3 צפייה בגלריה
הדמיה של הניורונים המגורים (NeuroRestore)
הדמיה של הניורונים המגורים (NeuroRestore)
הדמיה של הניורונים המגורים (NeuroRestore)
החוקרים שלחו גירוי חשמלי לחוט השדרה ובחודשים שלאחר מכן המתנדבים יכלו כבר ללכת כמה צעדים בעזרת הליכון. לדברי החוקרים, הבנה חדשה זו עשויה להוביל עם הזמן לאפשרויות טיפול רבות יותר, ועשויה לספק איכות חיים טובה יותר גם לאנשים עם כל מיני פציעות אחרות בחוט השדרה.
ולסיום, למה דגים מסתכלים למטה כשהם שוחים? עכשיו חוקרים יודעים סוף סוף את התשובה. מחקר חדש מגלה שהסיבה נעוצה בעיקר בפחד.
דגים שומרים טוב על הסביבה שלהם, בעיקר מהמעמקים, כשהם שוחים. כמעט כמו שאנחנו מסתכלים לעיתים על הרגליים שלנו כשאנחנו הולכים, כדי לשים לב ששום דבר לא מכשיל אותנו. יש הבדל קל בין כריש לאבן, אבל הבנתם את הרעיון.
3 צפייה בגלריה
דגי זברה
דגי זברה
דגי זברה
(צילום: shutterstock)
למבט מטה עבור דגי הזברה במחקר זה, סיבות נוספות, אחת מהן היא ייצוב הדגים בזרם, ולדגים קטנים למשל זה יכול להיות אתגר לא פשוט. העיניים של הדגים מספקות שדה ראייה רחב, בטח משלנו, והדבר מסייע להם בהישרדות, ובשחייה. הם יתחילו לזוז כשהם רואים דפוסי תנועה דווקא מתחתיהם, ולא לידם או מולם, מצאו במחקר.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי