כל גל חום גורם לתמותה עודפת של 45 ישראלים. כך עולה ממחקר שפורסם אתמול (יום ג') על ידי המשרד להגנת הסביבה. גלי החום הופכים לתדירים יותר ולקשים יותר בשל התחממות כדור הארץ, שהיא תוצאה של שריפת דלקי מאובנים ופליטת גזי חממה לאטמוספירה. בריאיון לאולפן ynet העריך מומחה אקלים כי התדירות של גלי החום בישראל תהיה גדולה יותר וכך גם העוצמה שלהם. צפו בריאיון
משבר האקלים הורג: עד כמה המצב יהיה חמור בעוד עשר שנים?
(צילום: חגי דקל)


ד"ר עמיר גבעתי, מומחה אקלים באוניברסיטת תל אביב, התייחס למחקר המדאיג: "המחקר בדק את העשור האחרון, מ-2013 ועד למעשה לשנה האחרונה. וזו תקופה שהיו בה גלי חום מאוד חריגים. בשנה האחרונה חווינו במאי גל חום הארוך ביותר שתועד, הקיצוני ביותר - עם טמפרטורות של מעל 40 מעלות, כמעט בכל הארץ. זה דברים שעברנו ובאמת המחקר בדק בימים האלה - מה קרה מבחינת תמותה עודפת. כשאנחנו מסתכלים קדימה, גם על האזור שלנו וספציפית על ישראל, אנחנו רואים תופעה מדאיגה שישראל מתחממת בקצב גבוה יותר מהעולם. אם העולם מתחמם בקצב של מעלה, ישראל מתחממת ביותר מ-1.5 מעלות. יש קונזנוס בין החוקרים, שהאוויר של המזרח התיכון, שנמצא בין המדבריות, יתחמם יותר. אנחנו נראה ימים עם יותר מ-50 מעלות, אולי לא בתל אביב בחוף הים, אלא במזרח הארץ".
לדבריו, בשנים הקרובות גלי חום חריגים יהיו נפוצים יותר. "קיבלנו סימני אזהרה, בגלגל שבבקעת הירדן מדדנו 49.9, כמעט 50 מעלות. בימים האחרונים זה מגרד את ה-40 ויותר. התדירות של גלי החום שמתקרב ל-50 מעלות - יפגשו גם מקומות אחרים. בשנה שעברה הגענו גם ל-45 מעלות באזור השפלה, פתח תקווה , אזור אשדוד. באמת טמפרטורות קיצוניות וטוב שהמחקר הזה בדק מה המשמעות של זה. וזה באמת המסר - שבשנים הקרובות זה גם יקרה יותר, זה לא אומר שבכל יום זה יהיה, אבל זה יקרה בתדירות גבוהה יותר וביותר אזורים".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אז מה צריך לעשות? ד"ר גבעתי השיב: "אז עכשיו צריכים לבוא אנשי הרפואה ולהבין מה המשמעות, שגם תדירות יותר גבוהה, גם משך הזמן שגם הוא משפיע. אם זה יום אחד שרבי או שבוע, וגם אזורים נרחבים בארץ - שאם עד היום התרגלנו שאילת, סדום וגלגל הן חמות - צריך להבין שהגל הגיע גם לשפלה. צריך להבין איך זה משפיע על מסה גדולה מאוד של אנשים"
ד"ר אביעד נחמני, מומחה ברפואת ילדים דחופה בקופת חולים כללית, אמר כי ניתן למנוע את התמותה מגלי החום: "קודם כל תמותה מחום זה משהו שהוא בגדול בר מניעה, אז כל מקרה כזה בהחלט הוא כן חדשה מרעישה. יש דרכים להתגונן. אני מסכים עם המחקר שיש עלייה בתדירות ועלייה במשך של גלי החום, אני מסכים עם העובדה שנראה יותר ויותר גלים ולכן אנחנו צריכים להיות קצת יותר ערוכים לאירועים האלה. יש הרבה מאוד מה לעשות, עוד לפני שמגיעים לרפואה בכלל. אפשר לעשות גם הרבה צעדי מנע, גם בבית וגם בסביבה".
2 צפייה בגלריה
יום שרבי בחוף בתל אביב
יום שרבי בחוף בתל אביב
יום שרבי בחוף בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
הוא התייחס למקרים של האנשים שמגיעים עם פגיעות של גלי חום: "במרבית המקרים רואים יותר התייבשויות. לגבי אירועי הקצה אנחנו רואים בחדרי המיון תדירות די דומה. אני מניח שהתדירות תעלה עם עליית גלי החום בשנים הקרובות". ד"ר נחמני פירט מי נמצא בקבוצת הסיכון: "תינוקות, ילדים, חולים כרוניים, בייחוד חולי כליה, ואנשים שנוטים להפרעות במלחים ואוכלוסייה מבוגרת".