בתום מרתון של דיונים בפסגת האקלים שנערכת בדובאי (COP28), הושגה רק הבוקר (יום ד') הסכמה להפחית את הצריכה העולמית של דלק מאובנים. זהו הסכם ראשון מסוגו, המאותת על סיום עידן הנפט ויתר הדלקים המזהמים, ששימוש בהם גורם להתחממות כדור הארץ.
לאחר 13 ימים של שיחות ועוד לילה ללא שינה במדינת הנפט, חתמו משתתפי ועידת האקלים בדובאי על הסכם ראשון מסוגו, שמהווה צעד נוסף בניסיון להדוף קטסטרופה אקלימית עולמית.
נשיא ועידת COP28, סולטן אל-ג'אבר, אמר כי מדובר בעסקה היסטורית, אם כי הצלחתה תימדד רק במבחן המציאות. "המבחן הוא לא במילים, אלא במעשים. עלינו לנקוט בצעדים הדרושים כדי להפוך הסכם זה למוחשי", הוא אמר.
"זו הפעם הראשונה שבה נוצר קונצנזוס עולמי בדבר הצורך להתרחק מדלקים מאובנים", הוסיף שר החוץ הנורבגי, אספן בארת' אייד.
המטרה להפסיק את השימוש בנפט, גז ופחם, נתקלה בהתנגדות נחרצת מצד אופ"ק (OPEC) - ארגון המדינות המייצאות נפט (בחזקתן 80% ממארגי הנפט בעולם וכשליש מתפוקת הנפט העולמית) - בטענה כי העולם יכול לקצץ פליטות מבלי להימנע מדלקים ספציפיים.
מנגד, ניצבו מדינות אי קטנות אשר נמצאות בסיכון הרב ביותר, שזכו לגיבוי רב, בין היתר גם מיצרניות נפט וגז ענקיות כמו ארה"ב, קנדה ונורבגיה. "ההסכם שנחתם במדינה המושתתת על נפט, יסייע לעמוד בהגעה לאפס פליטות נטו עד 2050", הצהיר שר האקלים והאנרגיה הדני, דן יורגנסן.
כעת, חלה החובה על המדינות החתומות ליישם את ההסכם במציאות. ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב - היצרנית הבכירה בעולם של נפט וגז ופולטת גזי החממה מהגדולות בעולם - השיג ניצחון גדול אשתקד עם העברת חוק הפחתת האינפלציה, שכלל סובסידיות של מאות מיליארדי דולרים לטובת אנרגיה נקייה.
התגברות התמיכה הציבורית בכלי רכב המונעים בחשמל ואנרגיה מתחדשת, מבריסל ועד בייג'ינג בשנים האחרונות, תרמה גם כן למאמצים לשמור על סביבה עולמית נקייה יותר.
"ההסכם מבורך, אולם דרושה הגדלת המימון לו זקוקות מדינות בעלות הכנסה נמוכה-בינונית, שיסייע להן לעבור לאנרגיה נקייה ולסגור את הפער מהמדינות העשירות", ציינה רייצ'ל קליטוס, הכלכלנית הראשית של תוכנית האקלים והאנרגיה של איגוד המדענים המודאגים (UCS).