לאחר שקיים כמה פגישות מדיניות חשובות בין היתר עם אמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני, המריא בצהריים (יום ו') נשיא המדינה יצחק הרצוג בחזרה לישראל, ולכן לא נאם בסופו של דבר בוועידת האקלים בדובאי (COP28).
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם אמיר קטאר תמים בן חמד אל־תאני בועידת COP באיחוד האמירויות
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם אמיר קטאר תמים בן חמד אל־תאני בועידת COP באיחוד האמירויות
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש עם אמיר קטאר תמים בן חמד אל־תאני בועידת האקלים באיחוד האמירויות
הרצוג יצא אמש לדובאי, בעיקר כדי לקיים פגישות עם מנהיגים מרחבי העולם. פרט לאמיר קטאר, הוא נפגש עם המלך צ'ארלס ו עם נשיא איחוד האמירויות הערביות, השייח מוחמד בן זאיד אאל נהיאן, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ועוד. הרצוג הופיע ברשימת הנואמים בוועידת האקלים, והוא היה אמור לנאום בשעות הצהריים, בין נאומיהם של נשיא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ונשיא סורינאם. אך, כאמור, הרצוג כבר היה בדרכו לישראל, ככל הנראה כדי להגיע לארץ לפני כניסת השבת.
בינתיים כמה מנהיגים ניצלו את הבמה שניתנה להם כדי לתקוף בחריפות את ישראל. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר כי "כשאנחנו מדברים על משבר האקלים, אסור להתעלם מהמשבר ההומניטרי ברצועת עזה. כתוצאה מהתוקפנות הישראלית, נהרגו יותר מ-16 אלף אזרחים פלסטינים, רובם נשים וילדים".
3 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
ארדואן הוסיף: "אי אפשר להצדיק את המעשים האלה. אלו פשעי מלחמה. צריך להעמיד את האחראים בפני בית דין בינלאומי". הוא קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 1967, שבירתה מזרח ירושלים.
עבדאללה מלך ירדן הזכיר בנאומו בוועידת האקלים את המלחמה בעזה. הוא אמר כי המלחמה מחמירה את האיומים של מחסור במים ובמזון. בנאומו בוועידת האקלים, הוא אמר: "הוועידה השנה חייבת להכיר אפילו יותר מתמיד בכך שאיננו יכולים לדבר על שינויי אקלים, במנותק מהטרגדיות ההומניטריות המתחוללות סביבנו".
3 צפייה בגלריה
מלך ירדן בנאומו בוועידת האקלים
מלך ירדן בנאומו בוועידת האקלים
מלך ירדן בנאומו בוועידת האקלים
(צילום: REUTERS/Thaier Al Sudani)
הוא אמר כי המזרח התיכון הוא אחד האזורים שסובל ממשבר האקלים. "באזור שכבר נמצא בחזית של שינויי האקלים, ההרס המסיבי של המלחמה הופך את האיומים הסביבתיים הללו של מחסור במים ואי ביטחון תזונתי לחמורים עוד יותר", אמר מלך ירדן.
עקב הנוכחות הישראלית בוועידת האקלים, ביטל נשיא איראן איברהים ראיסי את הגעתו לדובאי. הבוקר פרסמה סוכנות הידיעות "אירנא" כי המשלחת האיראנית בראשות שר האנרגיה שהגיעה לוועידה עזבה את המקום במחאה על נוכחות הנציגים הישראלים.