חיות בר שונות ומשונות, החיות בעיר לצד בני האדם היא תופעה ידועה ומוכרת ברחבי מדינת ישראל: חיפה היא בירת חזירי הבר, בחוף של חדרה יש כרישים, בחלקים מתל אביב יש תנים ולאחרונה התבשרנו בצער רב כי רותי הצבועה האהובה והמפורסמת של העיר מודיעין נדרסה למוות. לאחרונה התקבלו במערכת ynet עדויות כי אילת, בירת התיירות של הדרום, הצטרפה לז'אנר. התושבים הוותיקים של העיר מכנים את המקום "פארק הארנבים הסודי של אילת".
4 צפייה בגלריה
הארנבונים יוצאים בשעות הלילה
הארנבונים יוצאים בשעות הלילה
הארנבונים יוצאים בשעות הלילה
(צילום: לי-ים כהן)
באחת הפינות הנידחות והנסתרות של הפארק באילת מתגוררים עשרות בודדות של ארנבונים צמריריים ומתוקים, שננטשו על ידי בעליהם. מדובר בתופעה ידועה בעיר ולאחר שהסתיימה מגפת הקורונה והבדידות הנוראה של הסגרים, שגרמה לעלייה רבה במכירות הארנבונים, חלקם נזנחו והושארו ברחוב. התוצאה: סצנת הארנבונים האילתית גדלה ותושבים שאיתם דיברנו טוענים כי מדובר בעשרות פריטים שננטשו ועברו לחיות בטבע העירוני. אותם ארנבונים הסתגלו לחיים בפארק ללא הטיפול של בני האדם - וגם התרבו.
לי-ים כהן, יוצרת תוכן וזמרת, תושבת העיר אילת וחובבת בעלי חיים, יצאה בשעות הערב לפארק בעיר, כדי לצפות בבעלי החיים הפרוותיים והמקסימים וצילמה סרטון טיקטוק שהפך ויראלי. צפו.
פארק הארנבים הסודי באילת
(צילום: לי-ים כהן)


"שמעתי על פארק הארנבים של אילת מאחי הצעיר. הוא סיפר לי שאנשים נוטשים חיות מחמד בפארק ובגלל שאני אוהבת חיות הלכנו בערב לראות אותם ולהאכיל אותם - ובאמת היו שם הרבה ארנבונים מתוקים בתוך השיחים, לא ציפית שיהיו כל כך הרבה - ממש חמולות". להפתעתה, כהן גילתה כי לא מדובר בארנבונים מבויתים וחסרי פחד כמו בפינת ליטוף בקיבוץ, אלא יותר בכיוון של חיות בר פראיות החוששות מבני אדם. "אולי בגלל שיש ילדים שמציקים להם, כל הארנבונים שראו אותנו, מיד ברחו והתחבאו במחילות ומתחת לשיחים, חוץ מארנבון אחד שבא אלינו בלי פחד - שנלטף אותו. הוא רץ אלינו בצליעה והציפורניים שלו היו ממש ארוכות ובצורה לא בריאה".
כהן, חובבת חיות בנשמתה שמגדלת כלבים, חתולים, צבים ובעבר גידלה גם אוגרים וארנבונים, זיהתה את הבעיה הבריאותית החמורה של הארנבון חסר היישע והמוזנח והחליטה לעזור לו. "הוא היה כל כך מתוק ומסכן וצולע והיה נראה שהוא מאוד רעב, אז דבר ראשון נתנו לו לאכול גזר ומלפפון. לאחר שהוא אכל, החלטתי לקחת אותו הביתה ולקצץ לו את הציפורניים הארוכות שמסכנות את הבריאות שלו", היא אמרה.
4 צפייה בגלריה
הציפורניים הארוכות שנקצצו
הציפורניים הארוכות שנקצצו
הציפורניים הארוכות שנקצצו
(צילום: לי-ים כהן)
כהן מיהרה עם חיית המחמד הנטושה לביתה ומיד חיפשה מידע רפואי בנושא. "ראינו באינטרנט כיצד קוצצים ציפורניים לארנבים ויש לי ניסיון עם קיצוץ ציפורניים עגולות של הכלבים שלי. הפכתי את הבית למצוא את הקוצץ של הכלבים והתחלנו בקיצוץ. לשמחתי הוא היה מאוד רגוע, הוא היה כזה מסכן, האצבעות שלו התחילו להתעקם ואפשר היה לראות שהוא מאוד סובל. קצצתי בעדינות במרחק נכון מהאצבע כדי לא לפגוע בנימים ובכלי הדם העדינים ויצא ממש טוב. אם הייתי יכולה, הייתי משאירה אותו אצלי - הוא היה כל כך מתוק, אבל בגלל הכלבים זה בלתי אפשרי. אז לאחר שהוא אכל ונח החזרנו אותו לפארק הארנבים".
בעקבות הסרטון של הטיפול בארנבון הנטוש עם הציפורניים הארוכות, כהן קיבלה פניות רבות של אנשים מכל רחבי הארץ שרצו לדעת על המיקום של פארק הארנבים באילת, אבל היא מעדיפה להשאיר את המיקום המדויק של פארק הארנבים של אילת בסוד. "לא ידעתי שהסרטון שלי יצבור תאוצה ברשת ואני לא רוצה שיבואו לשם ילדים ותיירים ויציקו למשפחת הארנבונים המתוקים שחיה שם", היא אמרה. "אם הייתי יכולה הייתי מאמצת ולוקחת את כולם הביתה. הם כאלה מתוקים, נמס הלב לראות אותם".
אדם רקטוב יוספה, יזם חברתי ותושב העיר אילת, מכיר את פארק הארנבים של אילת. "מדובר בנקודה נידחת וסודית בפארק ואני מכיר תושבים רבים שקופצים לשם עם הילדים בשעת שקיעה, כדי לנסות לראות ואולי לצלם את הארנבונים החמודים שגרים שם", הוא אמר. "הארנבונים הגיעו לפארק בעקבות אנשים שהחליטו להיפטר מחיות המחמד שלהם. כשהייתי ילד היו מביאים בעלי חיים לא רצויים לפינות חי בקיבוץ או גני חיות, היום עם כל חוקי התברואה החדשים המחייבים חיסונים ופרוצדורה, לצערי אנשים מעדיפים לנטוש את חיות המחמד שלהם בעיר".
4 צפייה בגלריה
הארנב הידידותי מכולם
הארנב הידידותי מכולם
הארנב הידידותי מכולם
(צילום: לי-ים כהן)
משפחתו של יוספה מגדלת ארנבונים מטופחים בתוך כלוב בחצר הבית והם מכירים את סצנת חיות המחמד בעיר הדרומית. מסתבר כי בתקופת הסגרים והבדידות של הקורונה, רבים מתושבי העיר ביקשו לגדל את חיות המחמד הפרוותיות, אולם לאחר שהגורים גדלו והחלו להתרבות והמגפה דעכה, חיות מחמד רבות ננטשו לגורל אכזר. "אם תבוא לפארק הארנבים בשעות אחר הצהריים הנעימות, אפשר לראות שם עשרות בודדות של ארנבונים בתוך השיחים. יש שם ארנבונים מכל הסוגים ובכל הצבעים: שחור, לבן, חום ואפור ויש גם תהליך טבעי של התרבות ואף אחד לא מתערב. אם מתקרבים יותר מידי הם מיד נעלמים. יש סברה שאומרת שיש להם שם רשת שלמה של מחילות תת קרקעיות ולשם הם נמלטים כשהם חשים בסכנה".
מי שלא מופתע משגשוג הארנבונים באילת, הוא ד"ר חיים ברגר, ביולוג ידוע וחוקר התנהגות טורפים. "ארנבון לא חי שנים רבות, אבל לארנבונים יש קצב ריבוי מדהים של 15-12 גורים לשגר. משך ההיריון הוא 38 ימים. בשבוע האחרון להריון הנקבה יכולה להזדווג שוב. 'התפראות' של חיות מבויתות מלשון 'פרא' היא תופעה נרחבת וכלל עולמית ומוכרת בעיקר מכלבים וחתולים", הוא אמר. "נטישת ארנבונים היא תופעה שכיחה בכל רחבי הארץ. הסיבה שאין ריבוי טבעי של ארנבונים בישראל היא הטורפים השונים שמדללים את האוכלוסייה שלהם: נמיה יכולה להיכנס למחילה של ארנבון ולטרוף את כל הגורים, בנוסף יש גם נחשים גדולים כמו צפע וזעמן שחור שמסוגלים לטרוף ארנבונים בקלות. באילת המדברית אין נמיות ונחשי המדבר הם יחסית קטנים ולא מסוגלים לטרוף ארנבונים. דווקא שועלים יכולים לטרוף ארנבונים, אך מכיוון שמדובר בפארק עירוני בתוך עיר - אולי הארנבונים מוגנים מהם".
למרות שמדובר באטרקציה עירונית המעוררת שמחה ועניין רב בקרב ילדים וחובבי חיות, ליוספה, הפעיל החברתי מאילת, יש גם ביקורת על נושא ההזנחה והנטישה של חיות בית. "לשחרר חיות בית לטבע זה לא המצאה ישראלית. מצד אחד זה נחמד ומעניין להסתכל, מצד שני צריך לוודא שהחיות מקבלות את כל מה שהן צריכות מבחינת אוכל ביטחון ובריאות ושלא יטרידו אותן. יש גברת אחת שמאכילה אותן באופן קבוע, אבל צריך למצוא את הדרך הנכונה לטפל בהם".
4 צפייה בגלריה
ארנב בפארק
ארנב בפארק
ארנב בפארק
(צילום: לי-ים כהן)
למען ביטחונם ורווחתם של הארנבונים, לא נפרסם את המיקום המדויק של פארק הארנבים של אילת.
מעיריית אילת נמסר: "בדיקה מול הווטרינר העירוני - ד״ר אורן אברמוביץ מעלה, כי המצב נוצר כתוצאה מאנשים שרכשו ארנבונים בחנויות מחמד ולאחר שמיצו את שהותם, העבירו אותם לפארק. לדברי הווטרינר, הארנבים הסתגלו בצורה טובה למקום ולכן אין סיבה לפנות אותם. הפארק מושך מבקרים, הורים עם ילדים, שנהנים ממראה של ארנבים חופשיים ולא סגורים בכלוב".
עוד נמסר כי "פקחי השירות הווטרינרי בעירייה והווטרינר העירוני, מבקרים מעת לעת בפארק. במהלך הביקורים נמצאו בין 12-10 ארנבונים במצב גופני מצוין. ישנם ירקות וקעריות מים שתושבים דואגים לספק לארנבים, כך שכמעט ולא נצפו ארנבים חולים/פצועים. עד כה היו שני מקרים בלבד של ארנבונים פצועים/חולים בפארק ועיריית אילת באמצעות השירות הווטרינרי העניקה להם טיפול רפואי מיידי ולאחר התאוששותם, הוחזרו הארנבים למקום. כאמור כולם מוזמנים ליהנות ממראה של ארנבונים שמחים, רצים ובריאים. אם מי מהתושבים רואה במקום ארנב במצוקה או חולה, מוזמן לפנות לאגף השירות הווטרינרי או למוקד העירוני ועיריית אילת תעניק לארנב טיפול רפואי הולם".