הנזק הסביבתי של הברחת הסמים: מבריחי הסמים ממצרים גורמים לנזק רב לשמורת הר נגב בשנים האחרונות. אחד הנזקים הוא כלי רכב שרופים, שהציתו המבריחים. בתקופה האחרונה הצטברו כ-15 כלי רכב בשטח, חלקם תקועים באזורים קשים להגעה. רשות הטבע והגנים וצה"ל פעלו בימים האחרונים יחד כדי לטפל במפגע הסביבתי.
מדובר בכלי רכב "קולטים" עבור סוחרי הסמים. הם אלה שמגיעים לקבל את השקים המלאים בסמים מהצד השני של הגבול, אלא שהצבא והמשטרה פועלים לסכל את ההברחות.
כאשר מתפתח מרדף, המבריחים נוסעים לעתים לעבר השמורה, לשטחים קשים למעבר. כשאין להם לאן להמשיך הם שורפים את הרכב עם כל הסמים שבפנים, כדי להעלים את הראיות נגדם וכלי הרכב נותרים בשטח. במקומות שבהם כלי הרכב קרובים לכביש הפינוי הוא מהיר. אבל יש כלי רכב שתקועים באמצע שום מקום בשמורת טבע. אלה מקומות שקשה להגיע אליהם גם עם רכבי שטח, ולכן יש צורך במשאית כדי לפנות את שרידי כלי הרכב המפוחמים.
ברשות הטבע והגנים חברו לצה"ל כדי למפות ולנקות את כלי הרכב מהשמורה. ברט"ג ובצה"ל הכינו תוכנים מפורטת להוציא אותם מהשטח, תוך גרימת נזק מועט ככל הניתן לשמורה. למבצע הניקיון התגייסו חיילי חטיבת פארן מאוגמ"ר 80.
פקח הר הנגב הדרומי, מארק כץ, הסביר כי כלי הרכב גורמים לנזק רב לשטח. "הנזק העיקרי הוא עצם הנסיעה הפרוע בשטח בתוואי אקראי", הוא אמר. "כך נוצרת רשת שבילים חדשה שנפרצת בקרקע רגישה, לאורך עשרות קילומטרים. זה נזק שאין דרך ריאלית לשקם. נזק עקיף נוסף הוא העובדה שתנאי שטח חדשים נחשפים להפרעה, מעצם המעבר בהם. הנזק הישיר הוא שבירה של צמחיה, רמיסה של מחילות של בעלי חיים והנזק של השריפה עצמה. מפני שמדובר בסביבה מדברית נותרים כתמי שמן מהמנוע, פיח וצמיגים שרופים. סלעי הגיר משנים את הצבע ונותר כתם שיישאר. מעבר לזה, יש גם פגיעה נופית בוואדיות".
בצבא וברשות הטבע והגנים פעלו לאיתור נהגי שטח מיומנים. "זה לא היה פשוט", ציין כץ. את כלי הרכב פינו למחנה חטיבת פארן בשלב הראשון, ולאחר מכן הם יועברו למחזור מתכות.
גלעד גבאי, מנהל מחוז דרום ברשות הטבע והגנים, אמר כי "יש חשיבות גדולה בסילוק מפגעים מעומק שמורות הטבע, בייחוד אלה שסמוכים לכביש 10. מדובר בכביש נופי בעל חשיבות מאוד גבוהה, והצבא פותח אותו לציבור בחגים ופעם בחודש. לכן הפרויקט הזה מאוד חשוב".