מועצת זכויות האדם של האו"ם הכירה אמש (יום ו') בגישה לסביבה נקייה ובריאה כאחת מזכויות האדם, ובכך היא הצטרפה למאבק העולמי נגד שינויי האקלים, הפוגעים בכדור הארץ.
ההצבעה במועצה, שבדרך כלל מתכנסת כדי לקבל החלטות נגד ישראל, שאינה חברה בה - עברה ברוב גדול, למרות הביקורת שהציגו כמה מדינות, בעיקר ארצות הברית ובריטניה.
חדשות - זיהום אוויר כבד בניו דלהי. ארכיון
(צילום : רויטרס)

ההחלטה, שהועלתה לראשונה עוד בשנות ה-90 של המאה הקודמת, אינה מחייבת מבחינה משפטית, אך יש לה פוטנציאל לעצב סטנדרטים גלובליים. עורכי דין העוסקים בנושא משבר האקלים אמרו כי אישור ההחלטה יכול לסייע להם בהצגת טיעונים בתיקים הנוגעים לסביבה ולזכויות אדם.
"יש להחלטה פוטנציאל משנה חיים, בעולם שבו המשבר הסביבתי העולמי גורם ליותר מתשעה מיליון מקרי מוות בטרם עת מדי שנה", אמר דיוויד בויד, מחבר דו"ח מיוחד של האו"ם בנושא זכויות אדם וסביבה. הוא כינה את ההחלטה כ"פריצת דרך היסטורית".
הצעת ההחלטה, שהועלתה על ידי קוסטה ריקה, האיים המלדיביים, מרוקו, סלובניה ושוויץ - התקבל כאמור ברוב גדול. 43 תמכו בהחלטה וארבע נמנעו. הנמנעות היו רוסיה, הודו, סין ויפן. בתום ההצבעה, הנוכחים באולם בז'נבה הגיעו במחיאות כפיים סוערות. ארצות הברית, כמו גם ישראל, אינה חברה במועצה.
בריטניה, שהייתה בין המדינות שמתחו ביקורת על ההצעה, הצביעה בסופו של דבר בעד, במהלך מפתיע של הרגע האחרון. נציגת בריטניה בוועדה, ריטה פרנץ', אמרה כי ארצה הצביעה בעד ההחלטה, כיוון שהיא שותפה למאמצים להיאבק במשבר האקלים. עם זאת, היא הוסיפה כי המדינות לא יהיו מחויבות לתנאי ההחלטה.
1 צפייה בגלריה
זיהום אוויר בפריז. ארכיון
זיהום אוויר בפריז. ארכיון
זיהום אוויר בפריז. ארכיון
(צילום: MCT)
נציגת קוסטה ריקה בוועדה לזכויות אדם, קטלינה דבנדס אגילאר, אמרה כי ההחלטה "תעביר מסר רב עוצמה לקהילות ברחבי העולם, המתמודדות עם משבר אקלים, שהן אינן לבדן".
מבקרי ההחלטה העלו התנגדויות שונות ואמרו כי המועצה אינה הפורום המתאים להכריז על צעד כזה. מנגד, אמרו פעילי סביבה כי עמדתה הקודמת של בריטניה, שהתנגדה בתחילה להחלטה, פגעה בהבטחותיה לקראת ועידת האקלים, שתיפתח בגלזגו בתחילת החודש הבא. ג'ון נוקס, דובר מיוחד לשעבר באו"ם, אמר לקראת ההצבעה כי מי שמתח ביקורת על ההחלטה נמצא "בצד הלא נכון של ההיסטוריה".
במקביל, הצעה נוספת שהובילה איי מרשל ליצירת דו"ח מיוחד חדש בנושא שינויי אקלים, אושרה גם היא במועצה ביום שישי.