בשיתוף קרן רמון
חצי הגמר של תכנית ספייס סטארטאפ בבית הספר היסודי מבועים
כתבת ווידיאו: מור גורן | צילום: ירון שרון | עורך: אסף אושי
"כשאשוב ממשימת החלל אעסוק בחינוך", נהג לומר אילן רמון ז"ל, לפני שיצא למשימת החלל שלו. קרן רמון, שהוקמה על ידי רונה רמון ז"ל ב-2010, ממשיכה את המורשת של אילן, אסף והמשפחה כולה, וכיום היא מחברת תלמידים צעירים לחלל, תעופה ומדע דרך מגוון תוכניות חינוכיות חווייתיות.
כדי לקבל מבט מקרוב אל תכנית ספייס סטארטאפ של קרן רמון, הפועלת ב-43 בתי ספר יסודיים ברחבי הארץ, ביקרנו באירוע חצי הגמר של התכנית בבית הספר היסוד מבועים, בנגב הצפוני. באירוע המרגש, תלמידי כיתה ו׳ הציגו את המיזמים שעליהם עבדו במהלך השנה לנציגי קרן רמון ומומחים מתחום החלל, כאשר הפרויקט הנבחר יתחרה בגמר הגדול של התכנית שצפוי להתקיים במרץ הקרוב בבנייני האומה בירושלים.
מה היה ליזמים הצעירים שמשתתפים בתכנית ולשופטים הנרגשים לא פחות לספר על ספייס סטארטאפ ועל המיומנויות הנרכשות דרכה? צפו בכתבה המלאה בראש העמוד

"התלמידים עובדים על מיומנויות של המאה ה-21"

"התלמידים עובדים לאורך התכנית על מיומנויות של המאה ה-21", אומרת עדי סעדה-אורזך, מנהלת תחום היסודי בקרן רמון. "הם חוקרים, עובדים בצוות, מציגים מול קהל, וחצי הגמר מהווה את אחת מנקודות השיא בתכנית".
2 צפייה בגלריה
תלמידת כיתה ו׳ ויזמת בתכנית ספייס סטארטאפ של קרן רמון
תלמידת כיתה ו׳ ויזמת בתכנית ספייס סטארטאפ של קרן רמון
תלמידת כיתה ו׳ ויזמת בתכנית ספייס סטארטאפ של קרן רמון
(צילום: ירון שרון)
במפגש עם הילדים, אמר גיל דורון, מנכ"ל קרן רמון, כי הוא מאחל להם בעיקר ליהנות מהדרך. "הדרך היא מה שחשוב פה, התוצאה פחות חשובה", הוא אומר. "תבינו את הכלים שאתם מקבלים פה ונתראה בגמר, שם תפגשו אסטרונאוטים ואנשים מעניינים נוספים". עדי מספרת כי "הגמר של התכנית בבנייני האומה הוא אירוע השיא, בו הם יציגו את מיזם החלל שלהם מול בכירים בתעשיית החלל בארץ ובעולם".
מה בחרו לחקור הילדים המשתתפים בתכנית?
גל יובוב, יזמת בתכנית ספייס סטארטאפ של קרן רמון, מספרת כי "בחרנו לחקור על אינטרנט בחלל שיכול לעבוד באמצעות צמידים". מעיין בר, יזם בתכנית בחר "לחקור על אוכל בחלל", ואילו היזמת הצעירה אדל דמרי בחרה יחד עם חבריה "לחקור על הבעיה של הקור בירח אירופה".

"אילן חלם להנגיש את עולם החלל לילדים, ובמשימה הזו הוא הצליח"

יפתח רמון, בנם של אילן ורונה רמון ז"ל, שהיה חלק משולחן השופטים באירוע חצי הגמר בבית הספר מבועים, סיפר: "כשאני הייתי ילד זה לא היה קיים בארץ. לראות אותם עכשיו מתעסקים בזה כבר בגילאים כאלה, מבחינתי אני מרגיש שזה בדיוק מה שהיינו צריכים לעשות. אם אבא שלי טס לחלל והוא רצה להביא את זה חזרה לארץ, אז במשימה הזאת הוא הצליח".
"הקשר שלנו עם קרן רמון התחיל לפני 4 שנים", מוסיפה מאיה חניה, מנהלת בית ספר מבועים, "חיפשנו תוכניות שמפתחות כישורים של כושר ביטוי, עמידה מול קהל, והתכנית הזאת נתנה לנו את המענה". יפתח מוסיף כי "כל הקרן היא קרן חינוכית ובמסגרת הפעילויות שלה הילדים עובדים על ניסויים כדי לפתור בעיה מסוימת. החקירה שלהם היא משהו פשוט מדהים שכיף לראות".
בתי הספר היסודיים יכולים לבחור בין שתי תכניות של קרן רמון
עדי מספרת כי "יש לקרן רמון שתי תוכניות לבתי ספר יסודיים. תכנית אחת היא תכנית עומק, במסגרתה מגיע מנטור פעם בשבוע לאורך כל השנה ועובד בשיתוף פעולה עם המורה בביה"ס. התכנית השנייה היא תכנית הקיטים - ערכות חלל לבתי הספר דרכן הילדים פוגשים את שביט שמספרת להם על המסע שלה לחלל ויחד הם עוברים משימות חווייתיות". לדבריה, "התוכניות לוקחות אותם למקום אחר, תרתי משמע, ומאפשרת להם לחשוב רחוק ולחלום".
2 צפייה בגלריה
״מפרגן לכולם עבור המאמץ שהם עושים״, יפתח רמון
״מפרגן לכולם עבור המאמץ שהם עושים״, יפתח רמון
״מפרגן לכולם עבור המאמץ שהם עושים״, יפתח רמון
(צילום: ירון שרון)
"אני מתמלא גאווה על כך שזכיתי להיות חלק בזה"
"אני לא שופט טוב, כי אני נותן לכולם 10 מתוך 10, עבור המאמץ שהם עושים ורואים כמה הם התכוננו לרגע הזה", משתף יפתח. "מרגישים את ההתרגשות כשהם עולים ומדברים מול שופטים שבוחנים אותם על משהו שעבדו עליו קשה. ברגעים האלה אני מתמלא גאווה על כך שזכיתי להיות חלק בזה". מצידם של הילדים, מעיין מספר כי "מעולם לא עמדתי מול אנשים כאלה מכובדים" ואדל משתפת כי "התכוננתי בבית וזה היה קצת מלחיץ לעמוד מול שופטים, לדבר ולהסביר את המיזם".
"רונה לימדה אותנו על צמיחה מתוך משבר, וזה מה שרואים היום בבתי הספר"
על רקע תקופה מורכבת לתושבי הדרום ולכל עם ישראל, חניה אומרת כי "לייצר שגרה זה משהו מאוד חשוב לנו ולתלמידים". עבור עדי, רוחה של רונה רמון היא מקור כוח במיוחד בימים האלה. "רונה לימדה אותנו על צמיחה מתוך משבר, וזה מה שאני רואה היום בבתי הספר", היא אומרת. "אני חושבת שהתכנית היתה לנקודת אור שגורמת למוח לחשוב רגע על דברים אחרים וזה פשוט מרגש כל פעם מחדש לראות את הניצוץ שיש לילדים בעיניים כשהם מדברים על חלל".
הילדים מספרים כי הם מרגישים חיבור לנושא החלל - גל מספרת כי "מאוד מעניין אותי כל העניין של החלל והאסטרונאוטים והחליפות". אדל אומרת כי "מעניין אותי לדעת עוד על החלל. זה עולם ומלואו ויש מלא מה לדעת ולחקור". מעיין מוסיף כי "התכנית היא מאוד כיפית, מקום בו אתה גם יכול ליצור קשרים חברתיים וגם לומד על החלל".
לסיום, יפתח אומר כי "בתוך התקופה הזאת, זה שאנחנו מצליחים לעצור רגע ולהתעסק במשהו שאנחנו מדברים עליו בכלל שהוא מחוץ לאטמוספירה שלנו ולהוציא את הילדים ממציאות קשה ומורכבת שאנחנו חיים כרגע - זו עוד ברכה שזכינו לקבל עכשיו".
בשיתוף קרן רמון