במקום לטפל בזיהום הקרקע במתחם תעש נוף ים, בחרה המדינה להציב שומרים בכניסה למקום. בעקבות כך ביקשה המדינה למחוק את העתירה של עיריית הרצליה, שהוגשה לפני כשנה לבג"ץ, אך בעירייה מתנגדים בתוקף למחיקה, וטוענים: "המתחם מהווה פצצה מתקתקת העשויה לגרום לפגיעה בכל יום".
המכתש שנוצר כתוצאה מהפיצוץ ביוני 2023
(צילום: עידו ארז)

בספטמבר 2023 - שלושה חודשים לאחר שאירע פיצוץ גדול במקום - הגישה עיריית הרצליה עתירה נגד המדינה, בדרישה שתטפל במתחם המזוהם תעש נוף ים. העתירה הוגשה נגד רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), משרד הביטחון, משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה וגופים נוספים.
הקרקע במתחם תעש נוף ים היא מזוהמת ומלאה במפגעים בטיחותיים ובריאותיים חמורים, בעקבות פעולות שנעשו בה במשך עשרות שנים. לאחרונה התרחשו במתחם מספר פיצוצים עזים, שלוו בשריפות גדולות ובעשן כבד שהיתמר במקום. באורח נס איש לא נפגע מאותם פיצוצים.
המדינה הקימה ועדה מקצועית ייחודית לטיפול במתחם, ובתשובה לבג"ץ עדכנה המדינה כי הוחלט על תכנון תוכנית אבטחה קבועה, שתופעל על ידי החברה לשירותי איכות סביבה. במשרד להגנת הסביבה עדכנו כי נבחר מנהל אבטחה, שיכין תוכנית קבועה.
2 צפייה בגלריה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה ביוני 2023
במקביל, הוועדה הציבה במתחם מערך אבטחה זמני. ובינתיים גם החברה לשירותי איכות סביבה פועלת לאתר גורם לביצוע סקר היסטורי-בטיחותי. הממונה על ענייני בג"צים בפרקליטות המדינה טען כי בשל כך דין העתירה להימחק.
עיריית הרצליה התנגדה למחיקת העתירה, בטענה שהמדינה רק הציבה שומרים אחדים בכניסה למתחם. בנוסף, העירייה ביקשה מבית המשפט העליון בעתירה לתת צו ביניים, שיורה למדינה לגדר את המתחם בדחיפות, באופן הרמטי, ולמנוע כניסה אליו - עד למתן פסק דין.
על פי הגורמים המקצועיים, נטען, קיים חשש מבוסס שבמתחם נקברו חומרי נפץ הודפים, שהגיעו לסוף אורך חייהם הבטיחותים, והפכו לבלתי יציבים ועלולים להתפוצץ בכל רגע. בנוסף, החום הכבד ששורר בקיץ, המליחות והלחות שמגיעים מהים - כל אלה עלולים להאיץ את התהליכים המסוכנים בחומרי הנפץ.
2 צפייה בגלריה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה
המכתש שנוצר מהפיצוץ במתקן תעש בהרצליה
אזור הפיצוץ ביוני 2023
(צילום: עידו ארז)
בית המשפט כבר קבע כי המדינה היא זאת שאחראית לטפל במפגעים הבטיחותיים והבריאותיים במתחם, ועליה לבצע את הפעולות הדרושות לאבטחת המקום, לרבות טיהור הקרקע, ביצוע סקר סיכוני קרקע ופינוי כל החומרים המסוכנים במתחם.
ראש העיר הרצליה, יריב פישר, אמר בתגובה: "אני נדהם מאוזלת היד של המדינה ומההתחמקות לעשות את המובן מאליו בכל מה שקשור בסכנה הבטיחותית והבריאותית ששמה - 'מתחם תעש נוף ים'. היום כבר כולם יודעים את מה שאנחנו מתריעים בפניו זמן רב - הקרקע במתחם היא מסוכנת ומזוהמת בעקבות פעילויות התעשייה הצבאית שנעשו בה במשך שנים. אני שמח שלאחר מאבק עיקש שלנו, המדינה סוף סוף התחילה לקחת אחריות על הסכנה והציבה שומרים בכניסה למתחם, אבל הצעד הזה ממש לא מספיק! אנחנו נמצאים בפתחם של החודשים הלוהטים יולי-אוגוסט והפיצוץ הבא הוא רק שאלה של זמן. המתחם גדול ורחב היקף, פתוח לכל עובר אורח ולכן עלול להיגרם שם אסון! אני חוזר - עלול להיגרם אסון בסיכון חיי אדם ובנזק לרכוש. המדינה חייבת לקחת אחריות, לעבות את השמירה ולגדר את המקום באופן מיידי".