כמדי שנה אנחנו מביאים לכם הרצאות מדעיות מרתקות, שפורסמו ב-TED בשנה האחרונה. כל ההרצאות עם תרגום לעברית, וחלקן מדובבות בעברית.
אם התרגום לעברית אינו מופיע - לחצו setting, לאחר מכן subtitles ואז בחרו hebrew.

למה יש אנשים שמאליים?

עשירית מאוכלוסיית העולם כיום היא שמאלית. למה כל כך מעט מהאוכלוסייה הם שמאליים - ולמה התכונה הזאת קיימת מלכתחילה? דניאל מ. אברמס חוקר איך יחס לא שווה של שמאליים וימניים מאפשר לנו להגיע לתובנות לגבי המאזן בין לחצים תחרותיים ולחצים שיתופיים והשפעתם על האבולוציה של בני האדם. (סרטון בעברית)

מדוע המגדל הנטוי של פיזה לא נופל?

בשנת 1990, ממשלת איטליה גייסה מהנדסים בכירים כדי לייצב את המגדל הנטוי המפורסם של פיזה. היו ניסיונות רבים במהלך 800 שנות ההיסטוריה שלה, אך מודלים ממוחשבים חשפו את דחיפות מצבם. המגדל היה נופל אם הוא הגיע לזווית של 5.44 מעלות-והוא נשען כרגע על 5.5. מה נותן למגדל את הטייתו הידועה לשמצה? אלכס גנדלר חוקר את ההיסטוריה של האנדרטה. שיעור מעת אלכס גנדלר.

ההיסטוריה של החמצן

אגם קדגנו בשוויץ הוא מקום שבו שכבות המים אינן מתערבבות זו בזו, מה שהופך אותו למודל של התקופה שקדמה לאסון החמצן - כינוי לתקופת הכחדה המונית בהיסטוריה של כדור הארץ, לפני כ-2.4 מיליארדי שנים, שבה החלה עלייה משמעותית בריכוז החמצן האטמוספירי.
במיליוני השנים שחלפו מאז החל החמצן להרוות את האוקיינוסים והאטמוספירה של כדור הארץ, רוב האורגניזמים התפתחו כדי להסתמך עליו. עם זאת, יש כמה מקומות שבהם מיקרואורגניזמים שאינם צורכים חמצן, כמו אלה מימיו הראשונים של כדור הארץ, צצו מחדש. מקום אחד כזה נמצא בעמק פיורה, עמק גבוה באלפים השוויצרים. ניקולה סטורלי ודניאלה זנזי צוללים אל מעמקי אגם קדגנו.


למה כל כך מסוכן לדרוך על מסמר חלוד?

במאה ה-5, מפקד ספינה סבל מזיהום שגרם ללסתות ולשיניו להינעל ולשרירים בצווארו ובאזור עמוד השדרה שלו להתכווץ. כעת, מסתבר כי מדובר באחד המקרים הראשונים שתועדו של טטנוס. אז מה גורם לזיהום הזה? פרופ' לואיז ת'ווייטס, מהמרכז לרפואה טרופית ובריאות עולמית של אוניברסיטת אוקספורד, חוקרת כיצד טטנוס משפיע על גופנו, וכיצד ניתן להימנע מהמחלה הקשה שנגרמת מהשפעת הטוקסין העצבי המיוצר על ידי חיידק.


חידת הכדורסל

בילית חודשים ביצירת רובוט משחק כדורסל, ה-Dunk-O-Matic, ואתה נרגש להפגין את יכולותיו. אלא שאז ראית את הפרסום: "ראה את ה-Dunk-O-Matic מתמודד מול שחקנים אנושיים ותתאים אוטומטית את המיומנות שלו כדי ליצור משחק הוגן לכל יריב!", והבנת שזה לא מה שהיית אמור ליצור. האם אתה יכול לכייל מחדש את הרובוט שלך כדי להפוך אותו להוגן יותר? דן כץ מראה כיצד ניתן לעשות זאת.


מדוע אבן רוזטה חשובה כל כך?

במשך מאות שנים, חוקרים תהו לגבי ההירוגליפים שהם מצאו מגולפים על חורבות מצריות עתיקות, לוחות ופפירוס. אבל בשנת 1799, תגלית ייחודית סוף סוף תעזור לפענח את משמעותם. אבן זו הייתה חקוקה בשלושה טקסטים שונים: הירוגליפים מצריים, מצרית דמוטית ויוונית עתיקה. פרנזיסקה נאתר מספרת כיצד חוקרים פענחו את המסר העתיק של אבן רוזטה. בימוי של טים ראוך, הקראה על ידי כריסטינה גריר, מוזיקה של סטפן לרוזה.


המיתוס של קללת הנחש

כאשר קדמוס הלך על פני האדמה, רק כמה דורות הפרידו אותו מאבותיו האלוהיים. מעל הר האולימפוס, הם בחנו והתעסקו עם בני תמותה כמוהו. קדמוס היה לוחם מיומן ויורש לכתר הפיניקי, אבל הוא לא היה מוכן להישאר לטובת האלים לזמן רב - טעות קריטית תחתום את גורלו הטרגי. איזולט גילספי מפרטת את המיתוס היווני על קללת הנחש. בבימויו של אדריאנה מונטפורטה להרה, מסופר על ידי ג'ק קאטמור-סקוט, מוזיקה: הרוויי ניקסיק.


סודות הכתב הסיני

על פי האגדה, במאה ה-27 לפני הספירה, הקיסר הצהוב של סין הטיל על ההיסטוריון שלו לפתח מערכת כתב. כשישב לצד גדת נהר, ציין ההיסטוריון את הדימויים שהקיפו אותו. בכך הוא יצר את האותיות הסיניות הראשונות. איך התפתחה הסינית ב-3,000 השנים האחרונות? ג'ינה מארי אליה חוקרת את ההיסטוריה של אחת השפות הכתובות המוקדמות ביותר. בימוי: פייסין צ'ו, קריינות: פן-פן צ'ן, מוזיקה מאת זינג אודיו.


היסודות הכי מסוכנים בטבלה המחזורית

בתוך הטבלה המחזורית אורבים אלמנטים מסוכנים רבים. אלמנטים מסוימים מסוכנים בשל רעילותם. אחרים מסוכנים בגלל האופן שבו הם מגיבים, או אפילו מתפוצצים בסביבה החיצונית. ואולי האלמנטים המאיימים ביותר הם אלה שפולטים אנרגיה בשקט. אז, אילו חומרים בטבלה המחזורית הם המסוכנים ביותר? שאנון אודל חוקרת. בימוי אנטון בוגאטי, קריינות - פן-פן צ'ן, מוזיקה של Cem Misirlioglu.


איך להגדיל את האושר שלכם?

אנשים רבים היו אומרים שהקשר בין אושר להכרת תודה הוא פשוט מאוד: כשאתם שמחים, אתם אסירי תודה. אבל תחשבו שוב. האם האנשים המאושרים הם באמת אסירי תודה? להרבה אנשים יש את כל מה שצריך כדי להיות מאושרים, והם לא מאושרים. אז איך הכרת תודה עובדת? דיוויד-סטיינדל ראסט חולק את המפתחות לחיים בהכרת תודה. בימוי: אבי עופר, קריינות אדריאן דאנט ודוד שטיינדל-רסט, מוזיקה מאת סטיבן לה-רוזה.


איך מסכות גז באמת עובדות?

כשאתם חושבים על מסכות גז, אתם בטח מדמיינים אותן כמכשירים מגושמים, מפחידים וצבאיים. אך כבר בעתיד הקרוב, ייתכן שנשתמש בטכנולוגיית הסינון הקיימת במסכות כחלק מחיי היום-יום שלנו. המחלות המתעוררות והשריפות המתפרצות גדלו פי 3 בשנים האחרונות, שינויי האקלים הללו הובילו לשכבת האוזון הרעיל לגדול. איך המסכות גז עובדות ואיך הן יוכלו להגן עלינו מהאיומים המתקרבים? ג'ורג' זיידאן יצא לבדוק את העניין. בויים על ידי מייקל קאלופיידיס, זדם מדיה. מסופר על ידי ג'ורג' זיידאן, מוזיקה מאת מנוליס מנולי.


הנזירה הכי "נוראית" בהיסטוריה

חואנה רמירז דה אסבג' ישבה לפני פאנל של תאולוגים יוקרתיים, חברי מושבעים ומתמטיקאים. הם הוזמנו כדי לבחון את הידע של חואנה בשאלה הכי קשה שהם יכלו להעלות. אבל היא ענתה בהצלחה על כל אתגר, ממשוואות מורכבות לשאלות פילוסופיות. מי היתה האישה המרשימה הזו? תרזה יוגר מספרת על החיים של המשוררת והמלומדת המקסיקנית.


מה באמת קרה לאדיפוס?

כשהמלכה יוקסטה מתבאי ילדה את אדיפוס, אווירה קודרת השתלטה על המאורע. בעלה, המלך לאיוס, קיבל נבואה מן האורקל של אפולו שחזה שהוא ימות מידיו של בנו שלו. נחוש להימלט מגורל זה, לאיוס נטש את התינוק על הר קיתריון. אבל נבואות אלוהיות יכולות להיות עקשניות למדי. סטפן אספוזיטו חולק את הסיפור היווני הטרגי על אדיפוס. בימוי: יעל רייספלד, קריינות אדיסון אנדרסון, מוזיקה מאת סטפן לה רוזה.


לשון קטלנית

צב הלוכד תנין מפתה את טרפו באמצעות לשון מנופחת בדם הדומה לתולעת מתפתלת. וזה רחוק מלהיות בעל החיים היחיד שעושה תעלול לשון. הלשונות בממלכת החי משתנות במידה רבה - ממרקם ואורך, לצורה ולמיומנות. אז, מה הטעם שיש כל כך הרבה סוגים שונים של לשונות? צ'לה רייט בוחנת כיצד מינים שונים משתמשים בזנב כדי לשרוד. בימוי: איגור קוריץ', סטודיו: ארטייק, הקראה: סוזן צימרמן; מוזיקה: סם מיסירליולו.


האם זה הדבר היקר ביותר באוקיינוס?

לווייתנים עולים לעתים קרובות לפני השטח כדי לקחת אוויר ולשחרר פלומות מסיביות של פסולת. ולמרות שהליכלוך הזה אולי נראה מגעיל, צואת לווייתנים היא הרבה יותר רצויה ממה שהיא נראית. למעשה, זה יכול להיות אחד החומרים החשובים ביותר באוקיינוס - והעולם. אז, מה הופך את צואת הלווייתנים לחיונית כל כך למערכות האקולוגיות שלנו? דיוויד ביאלו חולק את היתרונות המפתיעים של צואת לווייתנים. בימוי: ג'וזף קלארק, Oh Studio, קריינות - אדיסון אנדרסון, מוזיקה מאת ג'ארט פארקס.


איך לדעת אם אתה אנוכי? (ואם זה רע או לא)

חקור ויכוח פילוסופי קלאסי ותחליט: האם טבע האדם הוא אנוכי? ואם כן, האם ניתן להתגבר על זה? השאלה אם בני אדם הם אנוכיים מטבעם או לא היא אחד הוויכוחים העתיקים ביותר של הפילוסופיה. הרעיון שאנו פועלים רק מתוך אינטרס אישי הוא רעיון קיצוני שסביר להניח כי מעטים מבין הפילוסופים יתמכו בו. עם זאת, הרעיון שלכל בני האדם יש יצר התנהגות אנוכי בתוכם הוא משהו שהרבה פילוסופים יסכימו איתו. אז האם אנחנו אנוכיים מטבענו? מארק הופווד חוקר את החידה הקלאסית הזו.
פורסם לראשונה: 18:47, 10.10.24