עולם חקר המקרא הבינלאומי עובר טלטלה בימים אלה, לאחר שמועצת המנהלים של SBL - The Society of Biblical Literature, האגודה המובילה בעולם המרכזת פרסומים אקדמיים, כנסים וספרות מקצועית בתחום, פרסמה מכתב המשווה בין הברוטליות שבה נרצחו כ-1,400 ישראלים בבוקר ה-7 באוקטובר לבין סבלם של תושבי רצועת עזה, כתוצאה מהתגובה הישראלית למתקפה הרצחנית של חמאס. המכתב גרר מחאה מצד 400 חוקרים, ביניהם מהמובילים בעולם בתחום. חלקם אפילו פרשו מהאגודה.
2 צפייה בגלריה
סיור בקיבוץ בארי
סיור בקיבוץ בארי
ההרס בקיבוץ בארי
(צילום: דנה קופל)
חוקרים רבים בישראל וברחבי העולם - יהודים ושאינם יהודים - קיבלו לפני כעשרה ימים מכתב הזדהות, המביע צער וסולידריות עם הכאב של תושבי ישראל מאת הארגון הגדול בעולם לחקר התלמוד והמקרא. אך כמה ימים לאחר מכן הארגון שלח מכתב בעל אופי שונה לחלוטין.
המכתב נפתח בפסקה הבאה: "המועצה של חברת SBL עצובה ומזועזעת מהמשבר ההומניטרי המתמשך ומהפרת זכויות האדם בישראל ובעזה. באופן מיוחד אנו מודאגים מהאלימות המתמשכת, אובדן חיי אדם של חפים מפשע, מניעת מקלט בסיסי, ביטחון, מזון, מים, חשמל, ציוד רפואי והיבטים חיוניים אחרים לחיים של הקורבנות החפים מפשע בעזה".
המכתב המקומם הוליד תגובת נגד מאוד לא שגרתית, בייחוד לחוקרים שהקריירה המקצועית שלהם תלויה בקשרים וביחסים שלהם עם החברה המובילה בתחום שלהם. נחשול מחאה אדיר ובינלאומי של כ-400 חוקרי מקרא בפרט ומדעי היהדות בכלל, מהארץ ומהעולם, ביניהם הבכירים ביותר בתחום, חתמו על עצומה נגד SBL. חברים ששימשו בתפקידי מפתח בארגון, כשופטים בכתב העת וכפעילים בוועדות שונות, פרשו ממנו בימים האחרונים ואחרים מצטרפים להתנתקות קבוצתית רחבה.
2 צפייה בגלריה
כפר עזה לאחר הטבח הרצחני של ארגון הטרור חמאס
כפר עזה לאחר הטבח הרצחני של ארגון הטרור חמאס
כפר עזה לאחר הטבח הרצחני של מחבלי חמאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"מדינת ישראל כולה שרויה באבל. אין אדם בארץ שמעגל השכול אינו נוגע אליו, כולל חוקרת מקרא ישראלית בכירה מאוניברסיטת בן-גוריון, פרופ׳ טובה פורטי, שבנה היה נעדר מהשבת ההיא ורק השבוע הצליחו לזהות את גופתו בשל מצבה הנורא", אמרה אחת מחוקרות המקרא המעורבת במחאה.
"התביעה הראשונה שהמקרא מציב לאדם היא הבדלה בין טוב לרע. יש רגעים בהיסטוריה שבהם התמונה אינה מורכבת. כוחות הרע מתייצבים אל מול כוחות הטוב, וכל אדם בעל מצפון מצווה לבחור בטוב", אומרת חוקרת התלמוד הבכירה וכלת פרס ישראל, פרופ׳ ורד נועם מאוניברסיטת תל אביב, שחתמה על העצומה.
פרופ' נועם הוסיפה: "ההצהרה של ה-SBL מייצרת משוואה בזויה בין ברבריות לציוויליזציה; בין חברה חפצת חיים לתרבות המקדשת מוות; בין רוצחים ואנסים שפלים לבין מגיני עמם וארצם; בין מדינה המטפחת יישובים פורחים, מחקר מדעי, רפואה וטכנולוגיה לבין שלטון המייצר רק דיכוי, חורבן, טרור ושכול... ה-SBL נכשל בהבחנה בין טוב לרע״. החוקרת גם ביקשה להודיע על סיום חברותה באגודה לאחר שני עשורים של חברות בה.
"המחאה הזו היא חלק מהניסיון להיאבק באובדן המצפן המוסרי המאפיין אוניברסיטאות רבות בעולם, שהפכו למסוכנות לא רק לרוח המחשבה החופשית, אלא גם לשלומם הפיזי של אנשי סגל וסטודנטים יהודים וישראליים״, אמר פרופ׳ מארק ברטלר מאוניברסיטת דיוק בצפון קרוליינה, מחוקרי המקרא הבכירים בעולם, החתום אף הוא על העצומה. ״עד ה-6 באוקטובר החשבתי את עצמי יהודי אמריקני ליברלי גאה. כל זה השתנה בשבילי ובשביל חבריי כשראינו את התגובה המהוססת של רוב האוניברסיטאות נוכח המתקפה הברוטאלית של ה-7 באוקטובר״.