קצת יותר משבוע לפני פקיעת התקנות האוסרות ציד של שני מיני עופות הנמצאים בסכנת הכחדה, חתמה השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, על הארכת איסור הציד של תור מצוי ושליו נודד. איסור הציד הוארך עד ל-31 באוגוסט 2025.
התור המצוי והשליו הנודד הם שני מינים של עופות בר, הנמצאים בסכנת הכחדה בישראל, כאשר התור המצוי נמצא בסכנת הכחדה עולמית. מאז שנת 2020 שני מינים אלה אסורים בציד. השרה לשעבר גילה גמליאל חתמה על הוראת השעה הראשונה ב-2020, ושנה לאחר מכן השרה לשעבר תמר זנדברג האריכה את האיסור בשלוש שנים נוספות.
2 צפייה בגלריה
תור מצוי
תור מצוי
תור מצוי
(צילום: ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע)
איסור הציד היה אמור להסתיים בסוף החודש. ביום רביעי האחרון פורסם בקובץ התקנות על החלטת השרה סילמן להאריך את האיסור בשנה אחת בלבד, ולא בשלוש שנים כפי שעשתה השרה לשעבר זנדברג.
גם גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה המליצו להאריך את האיסור בשלוש שנים ולא בשנה. ראש אגף מגוון ביולוגי ושטחים פתוחים במשרד להגנת הסביבה, תמר רביב, המליצה לאסור את הציד של התור המצוי, וגם לנקוט בצעדים נוספים כמו הגברת האכיפה והפיקוח. "אוכלוסיית התור המצוי בישראל נמצאת בהידרדרות מתמשכית ודרסטית ולפי שעה איננה בת קיימא", כתבה רביב. "על פי נתוני דוח מצב הטבע לשנת 2023, ישנה ירידה של 81% באוכלוסיית התור המצוי בישראל בין השנים 2012 ל-2021. קיים חשש אמיתי להמשך המגמה של הירידה החדה של אוכלוסיית התור המצוי בישראל ולפגיעה באוכלוסיה הנודדת".
2 צפייה בגלריה
שליו נודד
שליו נודד
שליו נודד
(צילום: ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע)
בחברה להגנת הטבע בירכו על הארכת איסור הציד: "ישראל היא מוקד חשוב וייחודי למגוון הביולוגי העולמי, ובפרט לעופות נודדים, בשל מיקומה הגיאוגרפי בין שלוש יבשות. מדינת ישראל חתומה על מספר אמנות בינלאומיות לשמירה על העופות הנודדים, ולכן על המדינה לקדם הגנה אפקטיבית עליהם בהקדם האפשרי, על מנת למנוע הכחדת מינים ולהמשיך להיות מוקד של עושר לחי ולצומח".
במקביל, בחברה להגנת הטבע קראו לשרה להגנת הסביבה לקדם כבר במושב הכנסת הקרוב חקיקה קבועה, שתאסור לחלוטין על ציד של שני המינים האלה.