מקרים קשים של פגיעה בבעלי חיים הם באופן מצער דבר שכיח בישראל. צה"ל אינו חריג בנושא זה, ומדי פעם מתועדים גם שם מקרים של פגיעה בבעלי חיים. לאחרונה חיילים התלוננו בפני המטה לקידום טבעונות בצה"ל על שלושה אירועים נפרדים של פגיעה קשה בבעלי חיים במסגרת צה"ל. בשניים מהמקרים חיילים הרגו נחשים ובמקרה השלישי קצין גרם למותם של גוזלים.
חיילת הורגת נחש
(קרדיט: רשתות חברתיות)
במקרה אחד, חיילת בגדוד רם מחטיבת החילוץ ששהתה במוצב הרודיון הבחינה בנחש צעיר. היא לקחה נעל ובסופו של דבר גרמה למותו של הנחש.
במקרה אחר שאירע גם הוא בחודש מאי, חיילי מקורס נהגים בבה"ד 6 הבחינו בנחש בזמן שהיו במשימת שמירה באזור בסיס סיירים שבחבל אילות. החיילים בחרו לזרוק אבנים על הנחש במשך זמן ממושך, ובסופו של דבר פעולה זו גרמה למותו.
חיילים זורקים אבנים על נחש וגורמים למותו
(קרדיט: רשתות חברתיות)
באירוע שלישי, שהתרחש במהלך חודש אפריל, קצין מבית הספר להנדסה צבאית שבדרום פינה קן ציפורים ממגורי חיילים. במקום לקרוא לגורמים מוסמכים, הוא זרק את הגוזלים לפח ולגרום להם למוות בייסורים.
גורמים בצה"ל סיפרו ל-ynet שהמקרים מוכרים, אך במצ"ח טרם החליטו אם לפתוח בחקירה.
"הפגיעה הקשה בבעלי החיים בצה"ל נמשכת ודבר לא נעשה כדי לעצור אותה", אמר יובל חיורוני, מנהל המטה לקידום טבעונות בצה"ל. לדבריו, "מערכת אכיפת החוק הצבאית מתעלמת בבוטות מחוק צער בעלי חיים וחיל הרפואה שאחראים על בעלי החיים בשטחי הצבא, עדיין לא הפנימו שמדובר בתחום אחריותם".
3 צפייה בגלריה
נחש שפגעו בו חיילים
נחש שפגעו בו חיילים
נחש שפגעו בו חיילים
(רשתות חברתיות)
עוד אמר חיורוני שבצה"ל "לא דואגים לידע את החיילים והמפקדים מה עושים ומה לא עושים בעת מפגש עם בעלי חיים בכלל ובעלי חיים במצוקה בפרט והם לא מציבים כתובת זמינה ורלוונטית לחיילים לפניות בנושא. הם לא מקצים תקציבים ומשאבים מינימליים לטיפול בבעלי חיים פצועים שזו חובתם על פי הפקודות והתמותה והסבל בשטח 'חוגגים', הם כמעט לא מונעים פגיעה בבעלי חיים בזמן אמת ובקושי מסייעים לאלפי החיילים והאזרחים הנפלאים, שמנסים לעזור לבעלי החיים בשטחי הצבא, לעתים מכספם שלהם ועוד. לא פלא שזה המצב, הפקרות לשמה! צה"ל, תתעוררו!".
3 צפייה בגלריה
הנחש שהומת על ידי החיילת
הנחש שהומת על ידי החיילת
הנחש שהומת על ידי החיילת
(אינטרנט)
3 צפייה בגלריה
החיילת הורגת את הנחש
החיילת הורגת את הנחש
החיילת הורגת את הנחש
(אינטרנט)
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל רואה בחומרה כל אירוע של פגיעה בבעלי חיים, ופועל למיגור תופעה זו משורותיו. כל דיווח ביחס לאירוע מסוג זה, נבחן בצורה מעמיקה על ידי הגורמים הרלוונטיים".
מרשות הטבע והגנים, האחראים על הטיפול בחיות הבר, ציינו שבנוגע למקרה הרג הנחש על ידי חניכי הקורס, "הרשות בדקה את האירוע מול היחידה ותפנה למצ"ח מאחר והעבירה בוצעה במסגרת צבאית". בנוגע למקרה שבו חיילת הרגה נחש, נמסר ש"האירוע תוחקר, ניתנה אזהרה ונערך ערב הסברה בנושא נחשים וחיות בר לכל הפלוגה. החיילת התנצלה והבינה את חומרת המעשה".
בכתבה זו שולבו סרטונים ותמונות מהרשתות החברתיות בשימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים. אם ידוע לכם מי צילם אותם - שלחו לנו במייל אדום.