הממשלה צפויה לאשר ביום ראשון הקרוב, יום פתיחת שנת הלימודים האקדמית, את הקמת בית אלברט אינשטיין באוניברסיטה העברית בירושלים, בעלות תקציבית של 64 מיליון שקלים.
ההחלטה כוללת הקמת מבנה ייחודי בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית, בו ישכון ארכיון איינשטיין המלא. הארכיון יונגש באופן דיגיטלי לציבור הרחב ויהווה מתחם חדשני לחינוך מדעי וטכנולוגי.
2 צפייה בגלריה
אלברט איינשטיין
אלברט איינשטיין
אלברט איינשטיין
(צילום: AP)
כמו כן, המוזיאון יציג את מורשתו, פועלו ומחקריו של זוכה פרס נובל, פרופ' אלברט איינשטיין. בעזרת שיטות תצוגה מודרניות, הדגמות מדעיות ומסמכים מקוריים תוצג תרומתו האדירה של איינשטיין למדע, את השפעת התגליות שלו על חיינו היום, את העניין שלו בנושאים שהיו בזמנו על סדר היום של האנושות, את הפעילות הציבורית שלו, ואת הקשר העמוק שלו עם גורלו של העם היהודי, עם מדינת ישראל ועם האוניברסיטה העברית.
הקהל יוכל לבקר בספרייה הפרטית המשוחזרת של איינשטיין, להיכנס למשרדו המשוחזר, ואף לעיין במסמכים מקוריים. מנהלי הפרויקט מצפים שבית אלברט איינשטיין יהפוך גם לאבן שואבת לתיירות ולחיזוק המתחם הממשלתי והאקדמי במרכז ירושלים.
ההחלטה על הקמת המוזיאון התאפשרה לאחר הצלחת משרד ירושלים ומורשת לאגם תקציבים ממשרדי ממשלה נוספים, כמו משרדי החינוך, התרבות והספורט, ראש הממשלה והאוצר. סך התקציב הממשלתי שיוקצה לפרויקט עומד על 22.5 מיליון שקלים, מול 41.5 מיליון שקלים שיוקצו לפרויקט מצד האוניברסיטה העברית. עם אישור החלטת הממשלה והעברת הכספים, יחל השלב הראשון בתכנון הפרויקט ומיד לאחריו תצא לדרך הקמת הבניין הייחודי בלב הקמפוס בגבעת רם.
הרעיון המקורי להקים את מוזיאון איינשטיין נולד לפני 11 שנה על ידי נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס ומי שהיה מזכיר הממשלה דאז צבי האוזר. הרעיון היה להקים מבנה ארכיטקטוני מונומנטלי בצורת ראשו של אחד מגדולי הפיזיקאים בכל הזמנים, המדען היהודי גרמני ואבי תורת היחסות אלברט איינשטיין - שירכז את כל עזבונו כולל כתביו, המצאותיו, בגדיו, חדר העבודה שלו, הטלסקופ שלו ואפילו טביעת השיניים שלו. פרס דיבר על מוזיאון ענק שמזכיר את המבנים של האדריכל הספרדי הגאון גאודי, שהמבנים המרשימים שהקים נחשבים לסמל של ברצלונה או מוזיאון גוגנהיים בעיר בילבאו שבספרד שהוא אחד המוזיאונים היפים בעולם.
2 צפייה בגלריה
כתבים של אלברט איינשטיין, שהוצגו ב-2016 באונ' העברית
כתבים של אלברט איינשטיין, שהוצגו ב-2016 באונ' העברית
כתבים של אלברט איינשטיין, שהוצגו ב-2016 באונ' העברית
(צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית)
שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין, אמר: "ביום פתיחת שנת הלימודים האקדמית, אנו מביאים החלטה משמעותית לחיזוק האקדמיה הישראלית, בירת ישראל והאוניברסיטה העברית. הקמת בית אלברט איינשטיין וקביעת בית קבע לארכיונו המלא תחזק את מעמד האקדמיה הישראלית בכלל והאוניברסיטה העברית בפרט בזירה הבינלאומית, תחזק את מעמדה הבין לאומי של ירושלים כבירת ישראל, ותביא עשרות אלפי תיירים שיגיעו למוזיאון הייחודי. אני מודה לשותפים בממשלה ובאוניברסיטה לפרויקט המיוחד, וכבוגר ומרצה לשעבר באוניברסיטה העברית מאחל הצלחה רבה למאות אלפי הסטודנטים שיתחילו את לימודיהם באקדמיה בשבוע הבא".
פרופ' אשר כהן, נשיא האוניברסיטה העברית, ציין כי: "מורשת המצויינות המחקרית והאקדמית של אלברט איינשטיין, מתומכיה הבולטים של מדינת ישראל ומאבות המייסדים של האוניברסיטה העברית, מצויה בכל אחת מאבני היסוד עליה מושתתת האוניברסיטה העברית. הישגיו המדעיים של איינשטיין, ששינו את עולם הפיזיקה משפיעים עד היום על החיים של כל אחד ואחת מאיתנו- מתחום הלייזר, דרך אנרגיה גרעינית וטיסות לחלל. מקורם של כל אלה ועוד בתאוריית היחסות שפיתח בראשית המאה הקודמת. בשמי ושם קהילת האוניברסיטה העברית אני רוצה להודות לשר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין ולממשלת ישראל על קידום מוזיאון שישמר ויוקיר את מורשתו של גדול המדענים של זמננו".