החשש משפעת העופות הופך לממשי: מנהל מערך בריאות העוף במשרד החקלאות בריאיון
(צילום: נויל האריס)


משרד החקלאות הודיע היום (שני) כי אותרה חוות לולים במועצה המקומית בנימינה ובה תרנגולים הנגועים בשפעת עופות. בחווה אותרו מעל 18,700 תרנגולי רבייה לצרכי פטם הנגועים בנגיף. הם יושמדו כדי למנוע המשך התפשטות של המחלה, והשירותים הווטרינריים במשרד בודדו את החווה.
המקרה האחרון של שפעת עופות התגלה ביום רביעי שעבר (5 בינואר) במושב אביאל. משרד החקלאות פועל במתכונת חירום, ומנטר באופן אקטיבי חוות באזור.
3 צפייה בגלריה
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
(צילום: World Animal Protection - Investigations)
הנגיף אותר בחווה בעקבות תמותה חריגה עליה דיווחו הבעלים. בעקבות זאת, דגימות נשלחו למעבדות השירותים הווטרינריים, והיום דווח כי בדומה למקרים האחרים שזוהו בארץ בחודשיים האחרונים, מדובר בזן האלים של השפעת H5N1, שגורם לתמותה נרחבת בקרב עופות.
עד כה, מעל מיליון תרנגולות, תרנגולי הודו וברווזים נמצאו נגועים בשפעת העופות, וכ-8,000 עגורים. כל המוקדים שבהם נמצא הנגיף בודדו, ברובם הסתיים הטיפול, ובשאר הטיפול מתקדם תחת ניהול ופיקוח של עובדי משרד החקלאות.
3 צפייה בגלריה
איסור כניסה לשטח נגוע בשפעת העופות
איסור כניסה לשטח נגוע בשפעת העופות
איסור כניסה לשטח נגוע בשפעת העופות
(צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר)
בין האירועים הבולטים בגל הנוכחי: משקי ההטלה במושב מרגליות שבגבול הצפון, בו לולי ההטלה צפופים ולא ניתן היה למנוע את מעבר הנגיף מלול ללול. במסגרת זו, מספר העופות שהושמדו, בקירוב כ-537 אלף תרנגולות הטלה.
משרד החקלאות שב ומזכיר להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול, כיוון שטיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כלל החיידקים והנגיפים בעופות, לרבות נגיף שפעת עופות היה וקיים במוצרים. במשרד מציינים כי המלצה זו תקפה בשגרה, וכעת ביתר שאת.
3 צפייה בגלריה
תרנגולות
תרנגולות
תרנגולות
(צילום: AFP)
בעקבות המתת התרנגולות המטילות עלה החשש למחסור של כ-10% מצריכת הביצים בישראל וכ-2.4% מצריכת הביצים האורגניות. לפיכך, עם קבלת הדיווח על אודות החשש למחסור בביצים, הורה שר החקלאות, עודד פורר, לפתוח מכסים ולאפשר ייבוא ביצים לישראל.
נוכח המשך ההתפשטות, משרד החקלאות שב ומחדד את הנחיותיו לציבור: יש להימנע ממגע עם עופות ועופות בר, נתקלתם בעוף חולה או פגר של עוף בר, או יש לכם שאלה בנושא, צרו קשר עם מוקד משרד החקלאות 6016* הפעיל 24/7.