דרקון הקומודו (כוח ענק) המפחיד, שנחשב ללטאה החיה הגדולה בעולם, מצויד בציפוי ברזל על שיניו החדות כתער, על מנת לסייע לו להרוג את טרפו. כך חושפים מדענים במחקר חדש שפורסם אתמול (יום ד').
החוקרים חשפו ציפויי ברזל בפיגמנט כתום, שנמצא בקצוות השיניים המשוננות של דרקון הקומודו. "תכונה זו מעולם לא דווחה קודם לכן אצל זוחל טורף," נכתב במחקר שפורסם בכתב העת Nature Ecology & Evolution.
2 צפייה בגלריה
דרקון קומודו
דרקון קומודו
דרקון קומודו
(צילום: Shutterstock)
החוקרים מצאו ציפויים עשירים בברזל בעיקר על שיני דרקון הקומודו, אם כי ציפויים דומים נמצאו גם על שיניהם של זוחלים חיים אחרים, כולל לטאות צב, תנינים ואליגטורים. המחקר קבע כי הברזל המרוכז משחק "תפקיד מכריע בתמיכה בשיניים המשוננות" בלטאות הענקיות, המשתמשות בהן להרוג את טרפן.
הן טורפות מגוון בעלי חיים, החל ממכרסמים ועד תאו מים, והורגות באמצעות שילוב של שיניים חדות ונשיכה ארסית. החוקרים מאמינים כי ייתכן שציפויי הברזל התקיימו גם בדינוזאורים טורפים. החוקרים הוסיפו כי הם אבדו במהלך הזמן, מכיוון שלא נמצאו עדות לקיומם על שיניים מאובנות של זוחלים ודינוזאורים הקרובים לדרקוני קומודו.
2 צפייה בגלריה
השיניים של דרקון הקומודו, כפי שנבדקו במחקר
השיניים של דרקון הקומודו, כפי שנבדקו במחקר
השיניים של דרקון הקומודו, כפי שנבדקו במחקר
(צילום: Nature Ecology & Evolution (2024))
דרקוני קומודו נמצאים רק בפארק הלאומי הנושא את שמם ובאי פלורס הסמוך. רק 3,458 דרקוני קומודו בוגרים וצעירים נותרו בטבע, כך על פי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע.
אלפי תיירים מגיעים מדי שנה לקבוצת האיים בחלק המזרחי של אינדונזיה, המקום היחיד בעולם שבו ניתן לראות דרקוני קומודו בסביבתם הטבעית. הזוחלים, שיכולים להגיע לאורך של שלושה מטרים ולשקול עד 90 קילוגרם, מאוימים על ידי פעילות אנושית ושינויי אקלים ההורסים את בתי הגידול שלהם.