רק בין 350 ל-400 וומבטים שעירי-אף צפוניים נותרו והמין מוגדר בסכנת הכחדה חמורה. במחקר חדש בדקו חוקרים את הצואה המרובעת של הוומבטים על מנת לראות מה בעלי החיים החמודים מעדיפים לאכול, ובכך לסייע להם לשרוד בטבע. המחקר פורסם בכתב העת Ecology and Evolution.
2 צפייה בגלריה
   וומבט שעיר אף צפוני
   וומבט שעיר אף צפוני
וומבט שעיר אף צפוני
(צילום: shutterstock)
פרופסור ג'ולי אולד מבית הספר למדעים באוניברסיטת מערב סידני, והסטודנטית לתואר שני פיונה קייסי ניסו לגלות איזה מזון מעדיף הוומבט שעיר האף הצפוני. מדובר במין הגדול ביותר מבין שלושת המינים של הוומבטים.
"מטרת המחקר הייתה לקבוע אילו מיני צמחים אוכל הוומבט, כיצד התזונה שלו שונה בין מקומות ועונות, וכמה זיף-נוצה ריסני (Cenchrus ciliaris) נצרך כשהוא מתחרה על עשבים מקומיים", אמרה קייסי.
במהלך המחקר אספו החוקרים צואה של וומבטים מכמה פארקים לאומיים ברחבי מדינת קווינסלנד. פרופ' אולד אמרה שבמחקר נמצא שהתזונה של הוומבט שעיר האף הצפוני משתנה באופן משמעותי בין העונות ובין המקומות שבהם הוא חי, אבל יש למזון שהוא אוכל מרכיב משותף.
2 צפייה בגלריה
וומבט והצואה שלו
וומבט והצואה שלו
הצואה של הוומבט
(צילום: shutterstock)
"הוומבטים אכלו בעיקר עשבים וקצת קטניות, אבל עשב פולשני גדל בבתי הגידול ללא קשר למיקום ולעונה, מכיוון שהוא שולט על העשבים המקומיים וגורם להם להצטמצם", אמרה פרופ' אולד. "ממצאי המחקר יתמכו בניהול אוכלוסייה ובתי גידול, כדי שנוכל לשפר את התנאים של הוומבטים וגם לסייע באיתור אתרים נוספים המתאימים להם".
מנהלת קרן וומבט, ג'וזי שארד, אמרה כי ניתוח "הצואה הנדירה והמרובעת" היה צעד חיוני בחיזוק הישרדותו של הוומבט. "כל גוש יקר ערך מכיל מפתח מידע להישרדותם העתידית", הוסיפה שארד. "עכשיו אנחנו יודעים יותר על מה שהם צריכים, לא רק כדי לשרוד, אלא לשגשג בבית החדש שלהם".