אם אתם צריכים עזרה משפטית בכתיבת חוזה, בהגשת תביעה על בנייה במקום לא חוקי למשל, זכויות יוצרים ועוד עניינם רגילים - ודאי יש לכם איזה עורך דין המהיר שאתם מכירים שיוכל לסייע לכם. אבל חשבתם פעם למי תפנו אם הכלב שלכם ננשך חלילה על ידי כלב אחר ונגרם נזק לחבר הפרוותי שלכם? אז מסתבר שיש מענה מאוד ספציפי למקרים כאלה.
(כתבתה של מיכאלה ,צילום: ירון שרון, עריכה, איור ואנימציה: שי שבתאי)


במקרים של נשיכות, או כל בעייתיות שנוגעת בבעלי חיים, עוסקת סיוון רובין נווה, עורכת דין לבעלי חיים ובעליהם. ״הלקוחות שלי הם בעלי חיים, אנשים שאוהבים בעלי חיים, שמחזיקים בעלי חיים, וכאלה שרוצים בטובתם״, אומרת רובין נווה בריאיון ל-ynet. ״שירות הדגל של המשרד הוא נשיכות, כי זה משהו שהוא מאוד שכיח והרבה פעמים בן אדם יורד ב-23:00 בלילה עם הבוקסר שלו תרתי משמע ומתהפכים לו החיים. נשיכה שהופכת לתביעה אזרחית ויכולה להיות על הרבה מאוד כסף, גם מאות אלפי שקלים. הליך פלילי ואפילו הסגר של הכלב״ .
זה אולי נשמע לכם מוזר, לקיים הליך משפטי כשהמיוצג הוא בעל חיים. אבל לרובין נווה זה נראה טבעי לגמרי, אפילו יותר מלייצג בני אדם. "הרבה פעמים אנשים אומרים, מה את עושה? מה, יש דבר כזה? איפה לומדים את זה?", היא משתפת. אז אני צריכה להריץ מחדש את הקסטה ולהסביר שזה משרד קונספט, שאני עשיתי לראשונה בארץ".
"מבחינתי הלקוח הוא בעל חיים ואני רואה אותו אפילו לפני הבעלים", היא מוסיפה. "כלומר, אם יהיה אינטרס שיתנגש. אם הבעלים יחשוב שצריך איקס, אבל אני רואה שלטובת בעל החיים צריך וואי, אנסה להסביר לבעלים שלו למה הוא צריך לקבל את הגישה שלי, ואם הוא לא יקבל - אני לא אייצג אותו. כי אני לא אעשה משהו שיפגע ולו במעט בבעל החיים, אני רואה לנגד עיניי רק את הטובה של הכלב״ .
עו"ד רובין נווה לא הגיעה אל המקצוע המיוחד הזה במקרה. כל חייה היא גדלה בסביבה של בעלי חיים, כיום יש לה חמישה בעלי חיים בבית ואם הייתה יכולה והיה לה עוד מקום - הייתה מאמצת עוד. עורכת הדין, בעלה ושתי בנותיה טבעוניים, היא הייתה פעילה למען זכויות לבעלי חיים והחלום שלה בכלל היה להיות וטרינרית. "בהתחלה, כשלמדתי משפטים, זה לא היה משהו שהיה לי בראש", היא מספרת. "הייתה לי חוויה טראומתית מעולם בעלי החיים. כשהייתי נערה צעירה הלכתי להתנדב אצל וטרינר ולמעשה עזרתי לו בפעולה של סירוס חתול. במהלך אותה פעולה התעלפתי, וכשאמרתי לו, 'טוב, אני אגיע בשבוע הבא', הוא אמר לי, 'אין צורך. זה בסדר'. שם הבנתי שכנראה סיימתי את הקריירה עם בעלי החיים״.
אבל היא לא ויתרה כל כך מהר על הרצון לסייע לבעלי חיים ונתנה לחיים למשוך אותה למקום הטבעי שלה. "עבדתי במשרדים רגילים ותוך כדי התנדבתי גם כפעילת בעלי חיים וראיתי באמת את המצוקה והדברים הקשים שיש בתחום. לאט לאט אנשים התחילו לפנות אליי עם כל מיני סוגיות משפטיות ואמרתי, אוקיי, למה לחכות לשעה 19:00 בערב על מנת להתחיל בכלל להתעסק עם זה? קפצתי למים, עזבתי עבודה בטוחה במשרד ואמרתי, אוקיי, זה מה שאני הולכת לעשות. והשאר היסטוריה, מה שנקרא".

2 צפייה בגלריה
עו"ד סיון נווה רובין בעבודה
עו"ד סיון נווה רובין בעבודה
עו"ד סיון נווה רובין בעבודה
(צילום: ירון שרון)

הלקוחות של רובין-נווה הם בעיקר כלבים וחתולים, ובקיצור, כלבתולים. נשיכות - כאמור - הוא המקרה הנפוץ ביותר, ישנם גם מקרים של תלונות על נביחות, אבל לפעמים מגיעים גם מקרים יוצאי דופן. "היה מקרה, שהיו רמקולים שכוונו ככל הנראה, במהלך מסיבת טראנס, לעבר הספארי", היא משחזרת. "ככל הנראה הזברה נבהלה מהדציבלים הגבוהים, רצה, שברה את הגב ונאלצו להרדים אותה אחר כך. אנחנו הוצאנו מכתב זועם בדרישה לבדוק את הדברים. לאחר מכן הם נבדקו. להגיד אם היא נפגעה כתוצאה מהרמקולים שכוונו, שזה נסיבתי מדי? אין הוכחות חד משמעיות. לא נעשה גם הליך משפטי".
לא פעם ישנם מקרים של "סגירת חשבונות" על חשבון בעל החיים. "סיפור שייצגתי, בין בני זוג שנפרדו, במשך כמעט ארבע שנים הם החזיקו כלבה במשותף. ממש עשו עליה משמרות וחלקו בהוצאות מחייה, ופתאום האישה הודיעה לו: 'טוב, תגיד לה ביי ביי, כי אני נוסעת איתה לחו"ל ולא תראה אותה יותר'. ואז פנינו לבית המשפט לענייני משפחה ולמעשה צריך לקבל הכרעה מי הבעלים של הכלב. הגשנו צו מניעה שימנע מהאישה להוציא את הכלבה מהארץ. בסופו של דבר נקבע שהכלבה משותפת לשני הצדדים ולפיכך האישה אינה רשאית להוציאה מהארץ בלא הסכמה מפורשת בכתב של הגבר״.
ומה המעמד של ההולכים הארבע מבחינת החוק בישראל. עו"ד נווה רובין: "בעל חיים נחשב בחוק כמטלטלין, כיצור נע ונד", היא מסבירה. "למעשה אין לו מעמד עצמאי משלו כמו לבן אדם. יחד עם זאת נקבע בחוק צער בעלי חיים שיש לו זכויות מסוימות".
מה למשל?
״אסור לשסות, אסור לערוך קרבות, אסור לעקור לחתול ציפורניים. צריך לתת טיפול, אסור לנטוש".
2 צפייה בגלריה
עו"ד סיון נווה רובין. למען בעלי החיים
עו"ד סיון נווה רובין. למען בעלי החיים
עו"ד סיון נווה רובין. למען בעלי החיים
(צילום: ירון שרון)


צוואה לכלב

לאט לאט רואים כיצד החוק והפסיקה כן בונים לאט לאט את הזכויות של בעלי החיים. "אדם שנפטר, היו לו מיליונים בחשבון, והוא לא הספיק להכניס לצוואה את הטיפול בכלב שלו", מספרת רובין נווה. "בת אחת מתוך ארבעה אחים, לקחה עליה את מלאכת הטיפול בכלבים והיא הבינה שזה לא פייר שרק היא נושאת בהוצאות הטיפול בכלבים. ייצגתי אותה, הגענו להסכמה עם עורך הדין שייצג את האחים, והפרשנו קופה נאה מעל 100 אלף שקלים, שנעשתה בהתאם לחוות דעת של וטרינר, של תוחלת החיים של הכלבים והטיפולים הנדרשים".
יש מקרים שאת לא מוכנה לייצג?
״אני לעולם לא אייצג אנשים שהם סוחרים בבעלי חיים, מייבאים בעלי חיים למטרות מסחר, עמותות שהן באג'נדה של הרג בעלי חיים. היו לא מעט גורמים שפנו אליי, חוות סוסים או חוות כלבים שהם מגדלים לצורך הרבעה או מכירה. הם היו מוכנים לשים הרבה כסף וזה היה ברמה של לא בא בחשבון. לא הסכמתי לדבר איתם בטלפון אפילו".
שאלה מסקרנת, אפשר לקחת כלב לבית משפט?
״הרבה פעמים לקוחות אומרים לי, 'אני רוצה שהשופט יראה את הכלב שלי. שיראה איזה בונבוניירה'. במקסימום שופט ירצה לראות תמונה. פשוט מביאים חוות דעת של מאלף או חוות דעת שנוגעות למטרד ריח או רעש. כלבים לא מביאים לבתי משפט".
מה תיק החלומות שלך?
"תיק החלומות שלי הוא תיק יום הדין שבו יש את המשפט הגדול שבני אדם מתנצלים בפני בעלי החיים על מה שהם עשו להם. זה לאו דווקא חיות המחמד, זה חיות שכלואות במשקים, זה חיות עבודה, חיות בר, שפשוט דמן מותר בחסות החוק. את זה הייתי רוצה מאוד לשנות".