4 צפייה בגלריה
חוף דור
חוף דור
חוף דור מלוכלך
(צילום: דן בירון)
האם קנסות יביאו לירידה בלכלוך בחופים? המשרד להגנת הסביבה יתמוך השנה ברשויות המקומיות שבתחומן חופים בלתי מוכרזים בהיקף של 10,607,300 מיליון שקל על מנת שיישמרו על החופים נקיים. מדובר בתמיכה הגדולה ביותר שניתנה עד כה על ידי המשרד לנושא זה. התקציב ישמש את הרשויות לבצע פעולות ניקוי בחופי ים לא מוכרזים לרחצה שבתחומן, וכן לראשונה, יינתן מיקוד מיוחד לנושא הפחתת שימוש בכלים חד-פעמיים על ידי אכיפה באמצעות חוקי עזר עירוניים.
הרשויות המקומיות יוכלו לחוקק חוקי עזר עירוניים, האוסרים על הכנסת כלים חד פעמיים מפלסטיק לאותם חופים ולהטיל קנסות למי שעובר על התקנות. חוקי העזר יגדירו גם מה הוא גובה סכום הקנס. במשרד להגנת הסביבה צופים כי ככל שהפעילות של העיריות תהיה יעילה יותר - עלויות הניקיון יירדו.
4 צפייה בגלריה
פסולת סמוך לחוף מעיין צבי
פסולת סמוך לחוף מעיין צבי
פסולת סמוך לחוף מעיין צבי
(צילום: יעל לביא אפרת, החברה להגנת הטבע)
במסגרת תמיכה זו, שנעשית ביוזמת השרה גילה גמליאל, המשרד מזמין את 22 הרשויות המקומיות החופיות להגיש בקשות לתמיכה בביצוע פעולות ניקוי בחופי ים לא מוכרזים שבתחומן, ובפעם הראשונה גם להקים תשתיות שונות שיצמצמו את הפסולת במקור.
שני מיליון שקלים מתוך תקציב זה ישמשו את הרשויות להמשיך לצמצם את מפגע הפסולת בחופים לפני שהוא מגיע לחוף ואל הים, כמו באמצעות: הקמת תשתיות לאיסוף אשפה בחופים לא מוכרזים, מתקני איסוף פסולת, ניקוז נגר עילי, ומתקני תשתית לעידוד בשימוש כלים רב-פעמיים.
תמיכה זו מותנית בהתחייבות של הרשות בקידום חוק עזר עירוני נגד שימוש בכלים חד-פעמיים בחופים והתשלום יותנה בפרוטוקול אישור החוק של מועצת או מליאת הרשות. היקף התמיכה המרבי לכל רשות ייקבע בהתאם לאורך קו החוף הפתוח הבלתי מוכרז (בק"מ) שבשטחה.
4 צפייה בגלריה
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל אמרה כי "הגדלנו את התקציב כדי לסייע לרשויות המקומיות לשמור על הסביבה החופית והימית נקיות ככל האפשר. בשנים האחרונות אנחנו רואים שיפור בניקיון החופים וכדי לשמור על המגמה החיובית הזאת, נמשיך להשקיע, לתמוך, ולמצוא פתרונות שיצמצמו את הזיהום והלכלוך בחופים של כולנו. אנו שמים דגש מיוחד השנה, לראשונה, על נושא הכלים הרב-פעמיים וקוראים לשותפים שלנו ברשויות להצטרף אלינו ולעודד את הציבור להיגמל משימוש בכלים חד-פעמיים".
הגדלת התקציבים שהעביר המשרד לרשויות לניקיון החופים ולפעילויות הסברה בשנים האחרונות, הביאו להפחתה של כמות הפסולת בחופים. בשנת 2019, 65% מהחופים הוגדרו כ"נקיים" או "נקיים מאוד" לפחות 70% מהשנה.
ממדד חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה, השני לחודש יוני (לשבועיים שמסתיימים ב-30 ביוני) עולה, כי 71.21% מהחופים שנמדדו דורגו כ"נקיים עד "נקיים מאוד", לעומת 67.69% מהתקופה המקבילה בשנה שעברה. הרשויות החופיות הנקיות ביותר הן: אשדוד, תל אביב-יפו, בת ים, עכו וחוף השרון. מתחילת השנה, 59.09% מהחופים נקיים 70% מהזמן.
4 צפייה בגלריה
פסולת בחוף דרומית לחיפה
פסולת בחוף דרומית לחיפה
פסולת בחוף דרומית לחיפה
(צילום: צלול)
"מדד חוף נקי" הוא כלי המשמש להערכה של מידת ניקיון חופי הארץ הלא מוכרזים לרחצה, בים התיכון ובמפרץ אילת ומהווה חלק מתוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה. במסגרת זו נשלחים מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד לבדוק את ניקיונן של 66 רצועות חוף לא מוכרזות לאורך כ-153 ק"מ בכלל הרשויות החופיות בים התיכון ובמפרץ אילת.