חיילי צה"ל, הנלחמים במחבלי חמאס ברצועת עזה, נתקלים לא פעם בכלבים משוטטים במהלך הפעילות המבצעית. לא מעט כלבים הובאו לישראל, אך חלקם מאוד תוקפנים, ולכן גזר הדין שלהם הוא הרדמה על ידי וטרינר. אבל יש כאלה שמבקשים לתת לכלבים הזדמנות שנייה ולשקם אותם.
החווה שמטפלת בכלבים תוקפניים
(צילום: שמוליק דודפור)

אחד המקומות שמנסה להציל את חייהם של אותם כלבים הוא חוות השאנטי בעתלית. בריאיון ל-ynet סיפרה ענבל קסם, מנהלת חוות השאנטי - עמותה להצלת בעלי חיים, על הכלבים המגיעים מעזה. "יש כלבים שהגיעו אלינו, שאנחנו משערים שהם עברו אילוף מאוד קשוח שם, של הרעבה, של מכות, של התניה לגדרות", היא אמרה. "יש כלבים שבעצם הגיעו משם עם טראומות מאוד קשות, גם מהפיצוצים. הגיעה אלינו כלבה שמפחדת מכל רעש קטן. הגיעו אלינו כלבים שירו בהם ושרפו אותם. הגיעו אלינו כלבים ברמת תוקפנות שלא הכרנו כאן".
אחד מסיפורי ההצלחה הוא ג'וליאן, שהובא על-ידי חייל מעזה לשדרות - שם הכלב כמעט הורדם בשל התוקפנות שלו. "בהתחלה לא רצו לתת לנו אותו לחווה, ויתרו עליו", אמרה קסם. "אמרו שהכלב משוגע ופסיכי, ואין סיכוי לשקם אותו. לקח לי שבוע וחצי לשכנע אותם, תוך לחץ בפייסבוק, כדי שלא ירדימו אותו. בסופו של דבר שחררו לנו אותו".
1 צפייה בגלריה
ענבל קסם וג'וליאן
ענבל קסם וג'וליאן
ענבל קסם וג'וליאן
קסם הוסיפה: "אני באמת מאמינה בכלבים התוקפניים, שאפשר לעזור להם. והנה ג'וליאן אחרי חצי שנה, לקח הרבה זמן עד שהצלחנו להוריד לו את התוקפנות, אבל עכשיו הוא התחיל להיות חשוף לעוד אנשים. הדרך עוד ארוכה, אבל אני מאמינה בו".
היא אמרה שיש לתת הזדמנות לאותם כלבים, שבחלקם התעללו פלסטינים ברצועת עזה. "מאוד חשוב לי להעביר את המסר, כדי שבאמת יתנו קצת הזדמנות לכלבים האלה", אמרה קסם. "אין להם אמון בבני אדם. מגיע להם שייתנו להם הזדמנות, כי הכלבים האלה - אם הם מגיעים להסגרים - הם בסופו של דבר מומתים, כי אין להם שום סיכוי. הרבה אנשים פשוט נמנעים מלהתעסק איתם, ואז הם מורדמים בלי שום אופציה אחרת". היא ליטפה את ג'וליאן והוסיפה: "זה כלב שלא יכולתי ללטף לפני כמה חודשים".