בשיתוף קק"ל
צלם: ירון שרון | כתבת: מור גורן | הפקה: ניצן כהן
עד לפני שני עשורים, רכיבת שטח בישראל נעשתה על שבילים מאולתרים שנפתחו באופן לא מסודר, ללא תכנון וללא שילוט. במהלך השנים האחרונות, קק"ל מוציאה לפועל פרויקט עצום בגודלו הכולל סלילת סינגלים לאורך ורוחב המדינה.
רוצים הצצה אל המסלולים, הנופים והשיקולים במימוש הפרויקט? צפו בווידיאו בראש הכתבה
"דבר כמו זה שיש בישראל - אין בשום מקום אחר בעולם"
נגה כורם, אלופת ישראל ברכישת אנדורו שנתיים האחרונות ומקום 6 בעולם בתחום, מספרת כי "אני נמצאת הרבה בחו"ל, ודבר כמו שיש בישראל – לא קיים בשום מקום בעולם. מה שקק"ל עשו ב-10-15 שנים האחרונות בתחום האופניים, זה מטורף".
בנוסף, כורם אומרת כי "בשנים האחרונות יש יותר ויותר נשים שנכנסות לספורט הזה, הרבה בזכות הנגישות ומגוון השבילים. יש הרבה מסלולים שמתאימים למתחילות ומתחילים. גם אני, שמתחרה ברמה בינלאומית, יכולה לרכוב באותו מסלול שאמא שלי רוכבת בו".
"רכיבה היא אורח חיים - שילוב של ספורט, חברים וטבע"
אריק יהושוע, יועץ למשכנתאות ורוכב אופניים מושבע, מספר כי הרכיבה "היא חוויה אמיתית ואורח חיים המשלב ספורט, חברותא וטבע. עוד יתרון הוא שהיום כבר לא צריך לסחוב מים כי יש עגלות קפה והכל מסודר. יש קפיצות למי שרוצה ומעקפים למי שרוצה להימנע. יש היום מאות אלפי רוכבי אופניים בישראל".
אם בעבר השקיעו בעיקר בשביל ישראל, אומר יהושוע, "היום יש סינגלים מקריית שמונה וראש הנקרה בצפון ועד אילת בדרום. אפשר להתחיל לרכב ולעבור מסינגל לסינגל עם קישורים. כל מה שצריך הוא להיכנס לפייסבוק - תמצאו שם אינסוף קבוצת רכיבה".
2,000 ק"מ של שבילים מתוחזקים – והזרוע עוד נטויה
גיל עצמון, מנהל אזור גליל תחתון בקק"ל, אומר כי "זיהינו בזמן את הצורך של הציבור לצאת עם אופניים ליערות, והתחלנו לחבר שביל אחרי שביל. היום הגענו כבר ל-2,000 ק"מ של שבילים מנוהלים ומתוחזקים".
שלי בן ישי, מנהל מרחב צפון בקק"ל, מספר כי היה לו פחד מאוד גדול משימוש בסינגלים פיראטים, כמו שקרה לפני 20 שנה. "כתוצאה מכך הלכתי ללמוד את הנושא הזה בצורה מאוד מסודרת, עשיתי קורס בוני שבילים כדי שהרוכבים יגיעו לשבילים של קק"ל ולא יפרצו דרך בעצמם". בן ישי מספר גם כי קק"ל נכנסה לאחרונה לתחום מסלולי האנדורו, וכי בשנה האחרונה הארגון דירג את הסינגלים לפי רמת קושי – שילוט בצבע ירוק לרמת קושי קלה, צבע כחול לרמת קושי בינונית וצבע אדם לרמת קושי גבוהה.
"יש תכנית לחבר עוד שבילים שלא היו מחוברים ולהפוך אותם למכלול שלם", מוסיפה תמר לבון, מנהלת אתר האינטרנט של קק"ל. "יש גם תכנית פורצת דרך ונושאת בשורה של סינגלים מונגשים לאנשים עם מוגבלות. יש כבר שניים כאלו וקיימת תכנית מסודרת להרחבת ההנגשה".
באתר האינטרנט של קק"ל, אומרת לבון, "מרוכזים כל הסינגלים של קק"ל, לכל סינגל דף משלו עם סיפור הדרך, מפות ותמונות. אפשר ליצור קשר עם קק"ל ולדווח על מפגעים".
"כשאתה רוכב, אתה מתחבר לעצמך. זה סוג של מדיטציה"
"אפשר לראות בסופי שבוע את אלפי המכוניות המגיעות עם אופניים לשבילים שלנו. אחרי 31 שנים של עבודה בקק"ל, זה אחד הפרויקטים שאני הכי גאה בהם", אומר עצמון. בכל הנוגע לחוויית הרכיבה, עצמון מתאר כי "כשאתה רוכב, אתה מרגיש מחובר לשטח באופן מלא. אתה שומע את הרחש של הגלגלים ושל הפדלים, ופשוט מתחבר לעצמך ומרגיש סוג של מדיטציה".
בן ישי מבקש מכהרוכבים לא לרדת מהתוואי של השביל, להישמע לשלטים, לא לפתוח סינגלים חדשים ואם אתם רואים מפגעים כמו עץ שנפל או עשבייה - נא לדווח. והעיקר- תיהנו!". לסיום, לבון מודה לאנשי השטח של קק"ל "המעורבים בעשייה המפוארת סביב המסלולים. מדובר במקצוענים שעושים את העבודה שלהם מאהבה לרכיבה - ורואים את זה בכל מטר בשטח".
בשיתוף קק"ל