בועז נחמיה מ"ירושמיים" הוא החזאי שכל ירושלים מקשיבה לו | קלוז אפ
(צילום: ירון שרון)


החורף הישראלי הוא הפכפך מאוד, לעיתים אנחנו עדים לשרב בינואר או בפברואר, ולפעמים יש ימים שבהם יורדים גשמים חזקים רגע לפני האביב. אבל יש עיר אחת שבה החורף מורגש במיוחד, והיא כמובן ירושלים. לתושבי העיר יש תחזית מיוחדת ומקומית, שעליה אחראי בועז נחמיה (40), החזאי הלא רשמי של ירושלים. אז אם בדרך כלל אתם מסתכלים על אפליקציית מזג האוויר אצלכם בסמארטפון לפני שאתם יוצאים מהבית, לירושלמים יש את אפליקציית "ירושמיים", שעליה אמון נחמיה, המספקת נתונים על מזג האוויר בבירת ישראל בלבד.
מדובר ביוזמה אישית של נחמיה שפשוט אוהב מזג אוויר, אוהב חורף אבל שונא קיץ. הוא מפרסם תחזית מקומית מותאמת אישית עבור תושבי ירושלים, שכתובה בשפה הומוריסטית. "בחודש חזק של חורף יש לי 2 -3 מיליון כניסות וכמה מאות אלפי משתמשים", הוא מספר. "משתמשים אצלי מאוד אוהבים לחזור אליי, ומאוד אוהבים לרפרש את הדף הרבה פעמים ביום כי הם רוצים כל הזמן להתעדכן. חלק מהאנשים אומרים לי 'אני נכנס כי זה צחוקים, כי מעניין אותי לקרוא את התחזית עם התיאורים שלך', וזו אחת מהמטרות שלי. אני רוצה להפוך את החוויה למעניינת, כי אני יודע שאנשים תופסים את מזג האוויר בתור משהו שהוא נורא משעמם או משהו שמפריע להם".
4 צפייה בגלריה
התחזית לימים הקרובים בירושלים עם קור-טוב של הומור
התחזית לימים הקרובים בירושלים עם קור-טוב של הומור
התחזית לימים הקרובים בירושלים עם קור-טוב של הומור
(צילום: ירון שרון)
נחמיה סיפר על הדרך הבלתי שגרתית להציג את התחזית. "למשל, כשיש איזה גשם שלא מגיע או גשם שיורד פעם ב-, אז אני כותב 'גשם שעושה טובה'. אני עושה האנשה למזג האוויר. נגיד כשיש יום קר, אז אני אתן תיאור כמו 'קור כלבים שלבושים במעיל גשם מקומט'. למה מקומט? כי הרבה זמן לא ירד גשם. ולמה עטופים במעיל גשם? כי כי קר להם. וזה קור כלבים״.
הקהל מצליח להבין את זה?
"לא אכפת לי. הרבה פעמים זו חוויה אישית שאני משתף עם האנשים, כי אני רוצה להפוך את האתר הזה למשהו שמערב רגש. המוטו שלי באתר זה 'אל תיקח את מזג האוויר בתור משהו שמפריע לך, אלא כמשהו שהוא חוויה מבחינתך'. הרבה אנשים מבטלים אירועים כי הולך לרדת גשם, אבל ברוב מוחלט של המקרים אין צורך לבטל את האירוע. כמה סערות יש לנו בארץ? כמה ימים שיורד בהם גשם בלי הפסקה יש לנו? אלו ימים ספורים, ואת יכולה עדיין להתנהל בין גשם לגשם. ככה אני תופס את זה, לחבק את מזג האוויר, לא להירתע ממנו ולא להתבאס ממנו".
מה כל כך משך אותך במזג האוויר?
״זה עניין אותי בשני מישורים. קודם כל ליהנות מהתופעה. אני אוהב גשם, אני אוהב חורף. לשבת באוטו ולהרגיש את הגשם על החלון. זה משהו אחר לגמרי, נסיעה בגשם זה כיף גדול. המישור השני זה להבין מאיפה זה מגיע ולאן זה הולך, לצפות שזה יגיע, להבין את כל התמונה הכוללת של מזג האוויר. יש למשל חזאים שאוהבים קיץ, דבר שאני לא מבין אותו, אבל אני אוהב חורף. מילדות. יש לי דיכאון קיץ כי בקיץ שלנו לא יורד גשם. אם היה יורד גשם - זה היה סיפור אחר".
4 צפייה בגלריה
בועז נחמיה בתחנת מזג האוויר הפרטית
בועז נחמיה בתחנת מזג האוויר הפרטית
בועז נחמיה בתחנת מזג האוויר הפרטית
(צילום: ירון שרון)
מזג האוויר לא מרתיע את נחמיה, להיפך, הוא מרגש אותו. ימים של סופות רעמים וברקים אלו ימים עם הרבה עבודה, ימים של גשמים בלתי פוסקים רק גורמים לו להיות עסוק יותר - וכשיש יום עם שלג זה יום חג עבורו.
"ברגע שאני מסתכל על המפות הסינופטיות שאומרות שהולך להיות שלג באופן חד-משמעי, אז ממש נהיית לי צמרמורת בגוף", הוא מספר בחיוך. "זה רגע קסום. זה כמו שאוהד ספורט, שכל הזמן חווה הפסדים בקבוצה שלו, רואה ניצחון. אני אוהד הפועל אז יש לנו הרבה הפסדים, אבל אז כשמגיע הניצחון זה הכי מתוק שיש, וככה זה עם שלג. פתאום יש לך שלג ללכת עליו ואת דורכת עליו בפעם הראשונה, זה פרייסלס. אז ברגע שאני רואה את זה מגיע, זה וואו. זה אחד הרגעים הכי טובים שיש לחזאי".
הרומן של נחמיה עם חיזוי מזג האוויר התחיל עוד כשהיה נער. הוא אהב להסתכל על השמיים ולהבדיל בין סוגים של עננים. כשהיה תלמיד בחטיבה הוא היה מחכה בשקיקה עד סוף החדשות ברדיו כדי לשמוע את התחזית וכדי למדוד טמפרטורות. "כבר בחטיבה אני הגעתי לתובנה שאני הולך ללמוד את זה באוניברסיטה, וזה מה שקרה בסוף", הוא מספר. "הלכתי ללמוד תואר ראשון במדעי האטמוספרה באוניברסיטה העברית, והתואר הזה גם אִפשר לי להגשים את החלום ולהיות חזאי בשירות המטאורולוגי לתקופה קצרה".
אחרי שעבד בשירות המטאורולוגי ועשה אפילו הסבה להיי-טק, נחמיה החליט לחזור לשורשים ולבנות בעצמו תחנת מטאורולגית בבית שלו, משם הוא אוסף נתונים על מזג האוויר בירושלים. ״החלטתי שאני הולך לקנות תחנה מטאורולוגית בשביל להרגיש את זה בעצמי. להרגיש את מזג האוויר בעצמי, לא מתוך מטרה לפתוח אתר אלא פשוט לקחת את מה שהרגשתי בתור ילד", הוא אומר. "זה דבר מאוד שימושי, כי ברגע שקונים תחנה מטאורולוגית ושמים אותה, את יכולה למדוד בצורה מדויקת את מזג האוויר וגם לדעת איך זה מרגיש על הגוף. לפני שאת יוצאת מהבית, לדעת איזה בגד ללבוש".
4 צפייה בגלריה
בועז נחמיה, החזאי של ירושמיים
בועז נחמיה, החזאי של ירושמיים
בועז נחמיה, החזאי של ירושמיים
(צילום: ירון שרון)
ככל שחלפו השנים הוא החליט להפסיק לשמור את המידע הזה רק לעצמו, והוא מפרסם אותו לתושבי העיר. "ראיתי שיש התעניינות לדעת מה יהיה מזג האוויר, אז פיתחתי את האתר 'ירושמיים'. בתור אחד שהיה במגדל השן שזה בעצם השירות המטאורולוגי, וחווה את העניין מנקודת מבט של חזאי, ירדתי לרחוב וראיתי מה אנשים רוצים. עשיתי את נקודת הממשק הזו בין תחזית לאנשים. נתתי להם את הרצון לדעת מה צריך ללבוש. נתתי להם את התיאור של מה אומרת הטמפרטורה. אפשר לקבל הודעות פוש מתי הגשם מגיע. אפשר לקבל אינפורמציה מתי להדליק את הדוד אם לא הייתה מספיק שמש. כל מיני דברים שימושיים שאת לא מקבלת בתחזית הכללית".
אין ספק שאפליקציית "ירושמיים" מצליחה מאוד בקרב התושבים הירושלמים, במיוחד בעונת החורף, שזו העונה שבה יש לנחמיה הכי הרבה עבודה. אבל מה קורה כשהחורף שלנו רק מתקצר משנה לשנה, ובישראל יש תשעה חודשי קיץ? "בתור חובב חורף, זה מבאס אותי שיש לי פחות חוויות של חורף", הוא אומר, "ובתור בעל אתר זה דורש ממני פחות עבודה, כי יש לי פחות ימים שאני צריך לעקוב אחרי כל ענן ולהגיד מתי הוא מגיע ומתי הוא הולך. אבל יש עדיין חורפים ויש עדיין שלג, ויש עדיין שינויים גדולים במזג האוויר, גם אם פתאום מסתיים גל חום ומגיע אחריו גשם אז אנשים צריכים לדעת על זה, אני נותן את התחזית 365 ימים בשנה".
4 צפייה בגלריה
שלג בירושלים
שלג בירושלים
עוד לא היה השנה. שלג בירושלים, ארכיון
(צילום: עמית שאבי)
אתה חושב שתמשיך עם ירושמיים ותמשיך להיות חזאי כל חייך?
"כן, זה משהו שהוא בדם, שהוא בדי.אן.איי. יש אנשים שלוקחים את 'ירושמיים' לכיוון של חוויה שהיא מעבר לטמפרטורה, מעבר למספר. ב'ירושמיים' זה לא מספר. ב'ירושמיים' זה מילים. מזג האוויר זה מילים, זה לא מספרים, וזה מי שאני".