מהפירמידות הגדולות של גיזה ועד השנה שבה לא היה קיץ, מזמן השינה שלכם ועד הבגדים המוזרים שלבשו רופאים בזמן מגפות לפני מאות שנים. כמדי שנה אנחנו מביאים לכם הרצאות מדעיות מרתקות, שפורסמו ב-TED בשנה האחרונה.
כל ההרצאות עם תרגום לעברית (אם התרגום אינו מופיע - לחצו setting, לאחר מכן subtitles ואז בחרו hebrew)

האם אנחנו יכולים לשנות את זמני השינה שלנו?

כמה אנשים הם באמת אנשים של בוקר או אנשים של לילה? והאם זמני השינה שלנו נקבעים מראש בלידה או האם אנחנו יכולים לשנות אותם? גלו כיצד המערכות הצירקדיות שלנו מתפקדות כשעונים פנימיים כדי לוודא שהגוף שלנו מתפקד כראוי. בוים על-ידי אבי עופר.


מה הגיל החכם ביותר?

8, 12, 25, 49 או אולי 73? האם יש גיל שבו אנחנו חכמים יותר? התשובה בסוף הסרטון



הדרך הטובה ביותר להתנצל (מבחינה מדעית)

במהלך השנים, אנשים מצאו כמה התנצלויות נוראיות באמת. החל מחוסר התנצלות קלאסית, ועד לתירוצים, התחמקויות, והבטחות שווא רבות, פשוט קל מדיי לתת התנצלות גרועה. התנצלויות טובות חולקות בדרך כלל אלמנטים מסוימים, והתחשבות בגורמים הללו יכולה לעזור לכם לתקן מגוון מצבים. גלו מה לעשות - ומה לא לעשות - כדי לספק התנצלות אותנטית. [בימוי ויטלי נבלסקי, קריינות של ג'ק קוטמור-סקוט, מוזיקה מאת סליל בהאיאני, סטודיו cAMP].


סיפורי האגדות של תעשיית דלק המאובנים

תעשיית דלק המאובנים היא מפעל של אגדות, אומרת הפעילה ומארגנת שביתת בתי הספר למען האקלים, לואיזה נויבאואר. לדבריה, בעקבות טפטוף השקרים של חמישה עשורים של התעשייה על מדעי האקלים, היא מביטה במיתוס שצמיחה כלכלית ויציבות תלויות בדלקים פוסיליים- ומוציאה מסר מהדהד לגבי איך שאנחנו יכולים למעשה להתקדם לעולם צודק.



מדוע רופאי מגיפה לבשו מסכות מקור

השנה היא 1656. הגוף שלכם לח מצמרמורות עזות. הראש שלכם פועם ואתם חלשים מכדי לשבת. במצב החום שלכם, אתם רואים גבר מוזר למראה עוטה מסכה דמוית מקור, גופו מכוסה מכף רגל ועד ראש. בלי לראות את פניו, אתם יודעים: יש לכם את המגפה. אז, מאיפה הגיעו התלבושות האייקוניות האלה? סטפני הונצ'ל סמית' חוקרת את ההיסטוריה של רופאי מגיפות. בימוי אנטון בוגאטי, קריין של ג'ורג' זיידן, מוזיקה מאת סמואל בלינגהם.


האם תהיה עוד מגפה במהלך חייכם?

אנחנו נוטים לחשוב על מגפות כעל אירועים בעלי סבירות נמוכה, אבל התפרצויות של מחלות הן נפוצות למרבה הפלא. במהלך 400 השנים האחרונות, פרק הזמן הארוך ביותר ללא תיעוד של התפרצות מחלה הוא רק ארבע שנים. אז, מה הסיכוי לחווה עוד מגפה משנה סדרי עולם במהלך חייכם? [בימוי: איגור קוריק, Artrage Studio. קריינות: ג'ורג' זאידן. מוזיקה: ניקולה רדיבוג'ביק]


איך צדפות מייצרות פנינים?

למרות הצבעים הססגוניים והצורות החלקות שלהן, פנינים למעשה עשויות מאותו חומר בדיוק כמו המעטפת הסלעית שמקיפה אותן. פנינים, קוצי קיפוד, קונכיות של מולים, חלזונות וצדפות, אפילו אלמוגים - כל המבנים האלה עשויים מאותה תרכובת כימית: סידן פחמתי. אז איך המרכיב היחיד הזה יוצר מגוון עצום כל כך של חומרים? רוב אולריך חוקר. [בימוי איוונה בושניק, קריין של ג'ק קאטמור-סקוט, מוזיקה מאת סליל בהאיאני, סטודיו cAMP]


מה קורה אם אתם לא מכניסים את הטלפון שלכם למצב טיסה?

כרגע, אותות בלתי נראים עפים באוויר מסביבכם. גלי רדיו עצומים נושאים מידע בין מחשבים, מערכות GPS, טלפונים סלולריים ועוד. והשמים מוצפים בהפרעות מנתבים, לוויינים וכמובן מאנשים טסים שלא שמו את הטלפונים שלהם במצב טיסה. אז מה בדיוק עושה מצב טיסה? לינדזי דמארצ'י מסבירה את חשיבות התפאורה. [בימוי סופיה פאשאאי, קריין מאת אדיסון אנדרסון, מוזיקה מאת ז'ואאו פמפלונה מנדס, AIM Creative Studios].


השנה שבה לא היה קיץ

ב 1815, הר טמבורה התפרץ והפליטות שלו התפשטו ברחבי הגלובוס, חסמו את השמש במשך כמעט שנה. הדבר הרס את החקלאות, והוביל לרעב בכל רחבי הכדור הצפוני. זו היתה השנה בלי קיץ -- אחת מהתקופות הכי חשוכות בהסטוריה האנושית. אז למה כמה מהחוקרים המודרניים חושבים לחזור עליה? דייויד ביילו חוקר את הגאו הנדסה. בימוי על ידי לאון מוה-צ'ה, אנדי קונצ'ה, סטודיו נה נה נה, הקראה על ידי אדיסון אנדרסון, מוזיקה של סטפן לרוזה.



המיתוס המסוכן ביותר בהיסטוריה

משנות ה-50 של המאה ה-20 ועד סוף המאה ה-19, ירדו מתנחלים אירופאים לדרום אפריקה. הם ביקשו לתבוע את האזור, והפכו אגרסיביים עוד יותר לאחר שגילו את משאבי הטבע השופעים של האזור. כדי לתמוך בטענותיהם לארץ, טענו המתיישבים שהם מתיישבים בארץ ריקה נטולת אנשים מקומיים. האם הטיעון הזה היה נכון? אנזה מהנרט מפריך את תיאוריית הארץ הריקה. שיעור אנזה מהנרט, בבימוי הלואיז דורסן-ראצ'ט.



איך סוסים שינו את ההיסטוריה?

אנשים רותקו על ידי סוסים במשך זמן רב. הם מופיעים יותר מכל חיה אחרת בציורי מערות עוד מלפני 30 אלף שנים. אבל איך סוסים עשו את המסע מחיות בר לכאלו שבני אדם יכולים לרתום את עצמם אליהם ואפילו לרכוב? וויליאם ט. טיילור חוקר כיצד הביות של סוסים השפיע על גורלן של ציוויליזציות שלמות ושינה באופן דרמטי את ההיסטוריה האנושית. [בימוי: דניס ספוליטק, קריין: אדיסון אנדרסון, מוזיקה: סליל בהאיני, cAMP Studio].



איך בנו את הפירמידות הגדולות של גיזה?

ברגע שפרעה חופו עלה לכס המלכות בשנת 2,575 לפני הספירה, החלה העבודה על מקום מנוחתו הנצחי. אדריכל המבנה, Hemiunu, קבע שהוא יזדקק ל-20 שנה כדי לסיים את הקבר המלכותי. אבל מה שהוא לא יכול היה לחזות זה שאנדרטה זו תישאר המבנה הגבוה בעולם מעשה ידי אדם במשך למעלה מ-3,800 שנה. סוראיה פילד פיוריו מתעמק בבניית הפירמידה הגדולה. שיעור מאת Soraya Field Fiorio, בימוי Luísa M H Copetti, Hype CG.
פורסם לראשונה: 19:25, 23.09.23