כמדי שנה, מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, חוגג בחודש פברואר את יום הולדתו של צ'ארלס דרווין ואת תרומתו למדע. במהלך החודש יערכו מדעניות ומדעני המכון הרצאות מקוונות ללא עלות או בעלות סמלית, ושלל תכנים אחרים מוצעים לקהל הרחב.
1 צפייה בגלריה
צ'ארלס דרווין
צ'ארלס דרווין
צ'ארלס דרווין
(צילום: shutterstock)
צ'ארלס דרווין נולד ב-12 בפברואר 1809. בבוקר גשום אחד בדצמבר 1831 הוא עלה על סיפונה של ה"ביגל" ויצא למסע מחקר, שישנה את חייו ואת הדרך שבה מבין המדע את הטבע. התצפיות שערך והדגימות שאסף במהלך מסעו הביאו אותו למסקנה שמין אחד יכול להפוך למין אחר. כמה שנים לאחר מכן, הוא צייר במחברתו עץ עם ענפים, שהיה הרעיון הראשון להתפצלות ולהתפתחות אבולוציונית. ב-1836 חזר ממסעו המפורסם על אניית ה"ביגל" עם מחקרו, שפורסם בספר "מקור המינים" והפך אותו למי שנקרא "אבי תורת האבולוציה". מאז מותו ב-1882 מצוין "יום דרווין" בתאריך הולדתו ברחבי העולם.
"ידעתם שיש בין בני האדם לבין הבננה דימיון של 50% במטען הגנטי?", שואלת ד"ר ליאת בן-דוד, מנכ"לית מכון דוידסון. "צ'ארלס דרווין הוא אורח הכבוד במכון דוידסון לחינוך מדעי החודש ולכבודו ולכבוד התגליות שלו, אנו עורכות את יום דרווין. זוהי חגיגה של הרעיון המדעי בה אנו מריעים לסקרנות הטבעית של האדם ומעודדים את היכולת שלנו להתבונן בעולם שסביבנו, למצוא בו חוקיות ולהסיק מסקנות".
בעמוד יום דרווין באתר מכון דוידסון ניתן למצוא שלל פעילויות ובהן משחקי טריוויה מדעית על אבולוציה; סרטונים המספרים את סיפורו של דרווין, של האבולוציה ושל החיים עצמם, מאמרים של מדעניות ומדעני מכון דוידסון על אבולוציה וגנטיקה; ומתחם נרחב עבור נשות ואנשי חינוך עם כלים להוראת האבולוציה.
בנוסף בעמוד יום דרווין ניתן להרשם להרצאות, בין היתר "מה, זה אמיתי?" כשהמציאות עולה על כל דמיון בהנחיית ד"ר מיכל טופז ו-ורד שפירא; "אבולוציה שמגשימה את עצמה - יש דבר כזה?" בהשתתפות פרופ' צחי פלפל וירדנה דוד; וגם פאנל: אבולוציה מכוכב אחר בהשתתפות ד"ר ארז גרטי, יהל עצמון, ד"ר יונת אשחר, ד"ר מיכל טופז וורד שפירא.