סימני חיתוך שהתגלו סביב נגעים סרטניים בגולגולות מצריות עתיקות, מרמזים על כך שהמצרים הקדמונים ביצעו ניתוחים להסרת אותם גידולים לפני יותר מ-4,000 שנה. כך עולה ממחקר חדש.
(צילום: שמוליק דודפור)

המצרים הקדמונים היו מתוחכמים להפליא בכל הקשור לעולם הרפואה, והם התקדמו מאוד יחסית לזמנם. לפי מחקרים קודמים, במצרים העתיקה היו אנשי רפואה בעלי ידע רב בנושאי גוף האדם, שגם היום – אלפי שנה מאוחר יותר - אנחנו עוד לומדים מהם.
אחד האתגרים המשמעותיים ביותר למדע ולרפואה היא מחלת הסרטן. הסרטן אתגר את המצרים הקדומים, ומאתגר גם אותנו, עד היום. עדויות חדשות מראות שלמרות שלא היה ידע רב, במצרים ניסו לטפל במחלה המסתורית.
3 צפייה בגלריה
גולגלות שהתגלו במצרים העתיקה
גולגלות שהתגלו במצרים העתיקה
גולגלות שהתגלו במצרים העתיקה
(צילום: (Tondini et al., Front. Med., 2024))
שתי גולגולות, שנמצאות באוניברסיטת קיימברידג', מראות עדויות לסרטן ולפציעה נוספת – וסימנים לניסיונות לטפל בהן. הממצאים נחשפו לאחר סריקות CT.
גולגולת אחת שייכת לאישה מעל גיל 50, השנייה שייכת לגבר שחי במצרים העתיקה והוא מת בשנות ה-30 לחייו. על הגולגולת שלו התגלו כ-30 נגעים, עם גרורות וסימני חתך. כלומר, מנתח ניסה להסיר את הנגעים באמצעות כלי מתכת. התערבות כירורגית לכל דבר. "זוהי פרספקטיבה חדשה ויוצאת דופן בהבנתנו את ההיסטוריה של הרפואה", אומרים החוקרים.
הידעם? גם יצורים חסרי מוח יכולים להיות רעבים. עבור רוב בעלי החיים, תחושות רעב ושובע מקורן במוח שלנו, אלא שאפילו בעלי החיים הפשוטים והקטנים ביותר יודעים מהו רעב, והוא מניע גם יצורים מימים וחסרי מוח. למשל, ההידרה, בעל חיים שחי במים מתוקים, קרוב משפחתה של המדוזה, שאורכו כסנטימטר אחד.
3 צפייה בגלריה
ייצורים חסרי מוח
ייצורים חסרי מוח
ייצורים חסרי מוח
(צילום: מתוך המחקר)
למעשה, ההידרה משמשת כמודל נפוץ יחסית אצל זואולוגים, למגוון רחב של תחומים, עקב יכולותיה השונות, גודלה הקטן והמורכבות הפיזיולוגית הנמוכה שלה (היא מורכבת מכ-10,000 תאים בלבד, המורכבים מעשרה סוגים).
אז איך יצור חסר מוח יכול לאזן תחושת רעב ושובע? להפתעת החוקרים, הם גילו שלהידרה יש רשתות נוירונים מתוחכמות ממה שצפו לה. יש לה מערכת עצבים שפועלת בדומה לזו שלנו, עם שתי רשתות, כשהאחת אחראית על העיכול והאחרת על תחושת השובע, והן אינן מופרדות. למרות הפשטות של המערכת, ההידרה מסוגלת לחוש מצב מורכב יחסית כמו מטבוליזם וויסות התנהגויות.
למשל, החוקרים ראו שלאחר האוכל, היא מגיבה אחרת לגירויי אור או דפוסי תנועה. מערכות הרעב והשובע של ההידרה מרתקות את החוקרים, וניכר כי הן עשויות ללמד גם אותנו יותר על המקורות האבולוציוניים של הרעב שלנו.
ועכשיו, לגילוי דיי מדהים בסין. יותר מ-400 טביעות רגל של דינוזאורים נמצאו, מתקופה שראשיתה לפני 120 מיליון שנה. מדובר על מספר גדול יחסית של טביעות רגל מתקופת הקרטיקון, שלמרות הזמן הרב שעבר - הן השתמרו בצורה מופלאה.
3 צפייה בגלריה
כמה עקבות לפני כ-120 מיליון שנה
כמה עקבות לפני כ-120 מיליון שנה
כמה עקבות לפני כ-120 מיליון שנה
(צילום: רויטרס)
הפתעה נוספת הייתה דרך הגילוי שלהן – על ידי שני מקומיים שרעו כבשים באזור. השניים דיווחו על הממצאים הענקיים בשטח למחלקת הטבע המקומית. לאחר שהחוקרים הגיעו למקום, הם הרחיבו את שטח החיפוש, כך שנמצאו עוד ועוד עקבות דינוזאורים. שמה של העיר קונגלונגשאן מתורגם כ"הר הדינוזאורים", ומדובר באזור שבו נמצאו מאובנים רבים, מאז שנות ה-90 של המאה הקודמת.