כלי פלסטיק חד פעמיים

בשנים האחרונות קראנו ושמענו פעם אחר פעם על תהליכי הייצור המזהמים ועתירי האנרגיה של כלי אוכל חד פעמיים מפלסטיק, כמו גם על הזיהום הנרחב של פסולת הפלסטיק ביבשה ובים.
הפלסטיק, שלא מתכלה, מתפרק ונשחק בתנאי הסביבה השונים, וחוזר אלינו כמיקרו - וכננו-חלקיקים באוכל ובמים. בנובמבר האחרון, החליטה הממשלה להשית מס קנייה על יבוא וייצור של כלים חד פעמיים המכילים פלסטיק, ואינדיקציות ראשונות מהשנה האחרונה מראות כי יש ירידה משמעותית ברכישה של כלים כאלו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shuterstock)
אבל לקראת ארוחות החג הרבות, מכירות כלי הפלסטיק החד פעמי צפויות שוב לעלות, ולכן חשוב לדבר על חלופות.

כלים מתכלים

החלופה האופנתית לכלי פלסטיק חד פעמיים היא שימוש בכלים מתכלים מנייר, מבמבוק וכדומה. אולם לא רק שמדובר עדיין במוצר חד פעמי, כלומר שכל משאבי החומר והאנרגיה שהוטמעו בייצור ובשינוע שלו נזרקים לאחר רגע קט, אם לא זורקים את הכלים למתקן ייעודי ומתאים הם גם לא ממש יתכלו כפי שהבטיחו לנו.
3 צפייה בגלריה
כלים חד פעמיים מתכלים
כלים חד פעמיים מתכלים
כלים חד פעמיים מתכלים
(צילום: יאיר שגיא)
כמו כן, כדי לייצר כלים חד פעמיים מתכלים ממקורות ביולוגים, יש צורך בשטחים נרחבים, בכמות גדולה של מים ובכימיקלים לדישון ולהדברה, ולכל אלה יש השפעה גדולה על הסביבה.

כלים רב שימושיים

החלופה הנכונה יותר היא שימוש בכלים רב שימושיים, מפלסטיק רב שימושי, עבור בכלי עץ ואלומיניום ועד לכלי זכוכית וקרמיקה. ראשית, חשוב לזכור שגם ייצור של כלים רב פעמיים כרוך במשאבים ובפליטות, ואליהם נוספים גם המים וחומרי הניקוי בשטיפה על השפכים שהם מייצרים. לכן, בהתבסס על כלל ההשפעות הסביבתיות, מאנרגיה ועד לשפכים ופסולת מוצקה, כשמדובר על כלים רב פעמים ככל שהשימוש בהם גדל ההשקעה במשאבים לכל שימוש קטנה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
באופן כללי, כדי שהמשאבים המושקעים בייצור כלים רב פעמיים יהיו נמוכים לכל שימוש בהשוואה לאלו המוטמעים בכלי פלסטיק חד פעמים, יש להשתמש בהם כמה עשרות ולפעמים כמה מאות פעמים, כשהמספר תלוי בעיקר בסוג החומר, אך גם בשיטת היצור, במרחק השינוע, בסוג מדיח הכלים ועוד. אולם אם מוסיפים לחשבון את הפגיעה של פסולת הפלסטיק בסביבה, הרי שהכף עוד יותר נוטה לכיוון הכלים הרב שימושיים.
גם במקרה של כלים רב שימושיים יש מספר חלופות ויש להן יתרונות וחסרונות. למשל, צריך לקחת בחשבון שבעוד שניתן למחזר כלי זכוכיות, לא תמיד אפשר למחזר כלי פלסטיק רב שימושיים. יחד עם זאת, זכוכית היא שבירה יותר, ולכן השימוש בה בפיקניק פחות יעיל.
עדי וולפסוןפרופ' עדי וולפסוןצילום: דודו גרינשפן
בעבודות רבות שבחנו את כלל מחזור החיים של הכלים השונים, בהתייחס לשימוש באנרגיה ופליטות גזי חממה לצד פליטות של מזהמי אוויר ושפכים, נמצא כי כלים מאלומיניום ומפלסטיק רב שימושי בר מחזור טובים יותר מכלי זכוכית וחרסינה. כמו כן, ברוב המחקרים מדווח כי לייצור של כלי האלומיניום יש השפעה נמוכה יותר על מגוון מדדי זיהום סביבתי מכלי פלסטיק רב שימושי, שמקורם מנפט, וגם שכלי האלומיניום עמידים יותר ומתמחזרים יותר.

כלים שיתופיים

ואם כבר בחג עסקינן, במשפחה ובחברים ובכלי אוכל, אז לאחרונה צצו יותר ויותר מיזמים שיתופיים של ערכות כלי פיקניק רב שימושיים. כך, במקום לקנות ערכה לכל משפחה, אפשר לחלוק ערכה וכיוצא בכך להשתמש באותו המוצר פעמים רבות יותר, דבר שמפחית עוד יותר את המשאבים ואת הפליטות לכל שימוש. אבל שיתוף של כלים רב פעמיים לפיקניק גם מייצר קהילה, קהילה של אנשים ששותפים לאותם ערכים של שותפות, ערבות והדדיות ושל שמירה על בריאות הסביבה ובריאות הציבור.
פרופ' עדי וולפסון הוא חוקר במרכז לתהליכים ירוקים במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון ומחבר הספר "צריך לקיים - אדם, חברה וסביבה: לקחי העבר ואחריות לעתיד" (פרדס, 2016).