לפני כמה שנים חיפש דיוויד הול, בפארק ליד מלבורן שבאוסטרליה, חפצים יקרי ערך באמצעות גלאי מתכות. במהלך החיפוש הוא נתקל בדבר יוצא דופן. סלע כבד ואדמדם, עטוף חימר צהוב.

את הסלע הוא לקח לביתו, וניסה לפתוח אותו בכל דרך אפשרית, כיוון שהיה בטוח שמתחבא בפנים גוש גדול של זהב. זה לא מדע בדיוני לחשוב שהול מצא זהב, שהרי האזור שבו חיפש, היה בעבר הרחוק גן עדן למחפשי המתכת הנוצצת. מסור, מקדחה, חומצה, פטיש - הול ניסה הכול, אך הוא אפילו לא הצליח לעשות סדק קטן בסלע הגדול הזה.
אז זהב זה לא – ומה זה כן? שנים מאוחר יותר, כשנשאר סקרן מתמיד, לקח הול את הסלע למוזיאון לצורך זיהוי ושם גילה – מדובר במטאוריט. לאחר מכן, חוקרים פרסמו מאמר המתאר את המטאוריט הנדיר הזה, בן 4.6 מיליארד שנים. הוא שוקל 17 קילוגרמים ולאחר שהשתמשו במסור מיוחד על מנת לחתוך פיסה קטנה ממנו, הם גילו שבהרכב שלו יש אחוז גבוה של ברזל.
3 צפייה בגלריה
זה לא זהב
זה לא זהב
זה לא זהב
(צילום: Melbourne Museum)
מטאוריטים מספקים לנו ההצצה ליקום, לעבר שלו ואפילו גם לכוכב הלכת שלנו. בחלקם יש אפילו "אבק כוכבים" עתיק, יותר קדום ממערכת השמש. בנוגע לממצא של דיוויד, החוקרים משערים שהוא יצא מחגורת האסטרואידים בין מאדים לצדק ויום אחד פשוט התנפץ לתוך כדור הארץ.
המטאוריט הזה, בטח כבר הבנתם, נדיר בהרבה מזהב, מה שהופך אותו לבעל ערך גבוה מאוד. אז בפעם הבאה שאתם מוצאים סלע גדול ואדום, אולי אתם אוחזים בהיסטוריה עתיקה מאוד, נדירה ויקרה במיוחד.
ועכשיו, נשארים בגזרת הדברים המדהימים שהיקום מספק לנו, עם תיעוד חדש של נאס"א, שחושף נוף חדש של האופק של מאדים. התמונה הזאת צולמה באדיבות החללית "אודיסאה" של נאס"א, כשהיא סובבת סביב כוכב הלכת האדום, בגובה של כ-400 ק"מ, בדומה לגובה הממוצע שתחנת החלל הבינלאומית מסתובבת סביב כדור הארץ.
3 צפייה בגלריה
התמונה המדהימה ממאדים
התמונה המדהימה ממאדים
התמונה המדהימה ממאדים
(צילום: NASA/JPL-Caltech/ASU)
מדובר בהישג מדהים שלקח חודשים של תיאום בגלל הסטת המסלול של החללית מול מאדים, ומדענים מספרים שהתמונה הזאת, שמורכבת מ-10 פריימים שונים, תאפשר להם להשוות בין מאדים לכדור הארץ. והתוצאה, כך הם מספרים, שווה את הזמן ואת המאמץ.
כעת, החוקרים מקווים לצלם תמונות נוספות של האופק, בתקופות שונות של השנה, כדי לראות כיצד הנוף משתנה בהתאם לעונות, בתקווה שאולי נקבל בעתיד הקרוב אפילו הצצה לזוהב הירוק והחמקמק של מאדים.
ולסיום, שימו לב ללובסטר הזה שנתפס במיין שבארה"ב - מה מיוחד בו? ובכן, הוא בעל שני צבעים שונים, אדום וכחול, ובעל שני מינים שונים. הלובסטר הזה הוא גם זכר וגם נקבה. ועל שני אלה הוא מושך תשומת לב רבה ברשתות החברתיות.
3 צפייה בגלריה
הלובסטר בואי
הלובסטר בואי
הלובסטר בואי
(צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של ג'ייקוב נואלס)
ללובסטר נתנו את השם "בואי", בשל הסגנון שלו, שמזכיר את הסגנון של המוזיקאי המפורסם, עם צבעי העיניים שלא תואמים. אבל הוא לא רק יפה, וזה לא רק מגניב. הלובסטר הזה הוא ממצא נדיר ביותר, ואנשי הנמלים סיפרו למי שמצא אותו שהם מעולם לא ראו דבר כזה. ביולוג מניו אינגלנד מספר שרק ל-1 מתוך 50 מיליון לובסטרים שונים יש את המראה המיוחד של בואי.