מבזק חדשות טובות
(צילום: טל אזולאי)

יש דרכים שונות ומגוונות לשרוד ולשגשג בטבע. בעלי חיים וצמחים משתמשים בשיטות האלה כל הזמן, אלא שתמיד יש את הדרך המיוחדת הזאת שמסקרנת מדענים. לפעמים זה בדמות הסוואה, מהירות או השמעת קולות. הפעם, מדובר בפרח שמייצר זבובים מזויפים - וזה מדהים עד כמה שזה נראה אמיתי.
חיננית רב שנתית היא צמח עשבוני, שאת חלק מהמינים שלו אולי ראיתם בעבר. סוג של חיננית דרום אפריקנית בשם Gorteria diffusa סיקרן את החוקרים בעבר. הפרח הזה מפתה מאביקים אל הצוף שלו, בכך שהוא "מצייר" על עצמו זבובים. עלי הכותרת שלו צהובים-אדומים, ועל חלקם יש כתמים עם בליטות ירוקות-שחורות, שנראות כמו זבוב. לזבוב אחר זו יכולה להיראות כמו הזמנה מפתה, כך הפרח מושך אל הצוף שלו חברים.
3 צפייה בגלריה
זבוב אמיתי לצד מזויף
זבוב אמיתי לצד מזויף
זבוב אמיתי לצד מזויף
(צילום: Roman Kellenberger/ University of Cambridge)
מחקר חדש שערכו חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' בחן לעומק את התופעה הזאת, וגילה שהאסטרטגיה של הפרח ממקדת שלוש קבוצות של גנים קיימים. הפעולה הזאת מייצרת הטעייה עבור זבובים זכרים, שלא יכולים אלא לבוא אל "הנקבות". באוניברסיטת קיימבריג' מספרים שהזבובים הזכרים לא נשארים, בדרך כלל, זמן רב על הפרח, אחרי שהם מבינים שנפלו בפח, אבל חלק מהם משוכנעים כל כך שמדובר בנקבת זבוב, שהם גם מנסים להזדווג איתה.
ועכשיו, הכירו את מי שהפך לאבא בגיל 90, אחרי זוגיות של 29 שנים. מדובר במר פיקלס, צב יבשה ענק הנקרא בעברית גם צָב חִשּׁוּרִי, והחיה המבוגרת ביותר בגן החיות של יוסטון.
בשבוע שעבר הוא הפך לאבא, ביחד עם זוגתו בת ה-53. כעת הם נעים באיטיות ביחד עם שלושה צבים קטנים, שאם יטופלו כראוי, יוכלו גם לחיות עד 150 שנה. הצבים החישוריים נמצאים בסכנת הכחדה חמורה, ולעיתים רחוקות מביאים צאצאים, כך שמדובר באירוע מרגש ומשמח במיוחד.
3 צפייה בגלריה
הצבים החדשים
הצבים החדשים
הצבים החדשים
(צילום: Jackelin Reyna/Houston Zoo)
ולסיום, כבר סיפרנו לכם בעבר על הזאב הטסמני ועל ניסיונות המדענים להחזיר את המין שנכחד - לחיים. מחקר חדש טוען שהזאב הזה, שרד כנראה עד שנות ה-80 של המאה הקודמת, או אפילו מאוחר יותר.
בשנות ה-30 של המא הקודמת נראה הזאב הטסמני האחרון בחיים, אבל דיווחים על תצפיות שונות לאורך השנים מגלות שאולי הספדנו את המין מוקדם מדי.
3 צפייה בגלריה
זאב טסמני
זאב טסמני
זאב טסמני
(צילום: University of Melbourne)
צוות חוקרים אסף יותר מ-1,200 דוחות תצפית, ומצא שהפרטים האחרונים נעלמו בערך בשנות ה-70, חלק טוענים אף בשנות ה-90 של המאה הקודמת. ועדיין, מדובר באתגר ענק כדי להבין באמת מה קרה לזאב הטסמני. החוקרים שמאחורי המאמץ להבין מתי נכחד המין שחי באוסטרליה, חפרו בארכיונים ממשלתיים, עיתונים, אוספי מוזיאונים, דיווחים על תצפיות ועוד.