אם לא יהיו דחיות נוספות ביום שישי הקרוב בשעה 18:17 תשוגר מקייפ קנוורל שבפלורידה חללית דרגון ובה האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה. עד כה נדחה השיגור כמה פעמים, בפעם האחרונה עקב תנאי מזג אוויר בבסיס החלל. אם יידחה השיגור שוב, ישנם עוד מספר מצומצם של חלונות שיגור עד יום שלישי בשבוע הבא ואם גם אז החללית לא תשוגר - תידחה כל המשימה לפחות בחודש ימים.
איתן סטיבה מתייחס לכך שייתכן שיחגוג את ליל הסדר בחלל
(משימת רקיע)

הלילה (יום ג') התקיימה מסיבת עתונאים בהשתתפותו של סטיבה - הנמצא בבידוד לקראת המשימה בחלל, בתו ומי שתהיה המחליפה שלו אם לא יוכל לטוס, ד"ר שיר סטיבה, כריסטיאן מנדר - מנהל מחקר וייצור ב-Axiom וגארט ריזמן, אסטרונאוט לשעבר שמשמש יועץ ל-SpaceX בענייני טיסות לחלל.
איתן סטיבה דרוך מאוד, נרגש ונחוש מאוד להצליח במשימה בחלל. הוא ענה על כל שאלה ללא התחמקות, גם על הקשות יותר. לגבי הדחייות החוזרות ונישנות ובידודו המתמשך, אמר האסטרונאוט הישראלי: "הזמן בבידוד נותן אפשרות להשביח הכול, לעבור על הכול שוב ושוב. יש לנו הזדמנות לשאול שאלות ולעבור על תהליכים ולראות מה אנחנו לא מבינים". על הדחיות הוא אמר כי ניתן יהיה לשגר את החללית לתחנת החלל הבינלאומית עד יום שלישי בשבוע הבא, אך אם יהיו דחיות נוספות - השיגור לחלל יערך לכל המוקדם בחודש מאי.
7 צפייה בגלריה
איתן סטיבה מהבידוד בשיחה עם עיתונאים באורלנדו
איתן סטיבה מהבידוד בשיחה עם עיתונאים באורלנדו
איתן סטיבה מהבידוד בשיחה עם עיתונאים באורלנדו
(צילום: רן רימון)
סטיבה נשאל לגבי התגובות שקיבל, לאחר ששילם עבור הזכות לטוס לחלל: "בשבילי מה שחשוב בכל האירוע זה לא המסע האישי שלי, אלא משימת 'רקיע', עם כל המשתתפים. אני מכסה את העלויות, אבל כל כך הרבה אנשים הצטרפו למשימה, שההתרגשות שלי גדולה".
במהלך מסיבת העיתונאים הזכיר סטיבה כמה פעמים את האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון ז"ל: "יפתח וטל פה. התכתבתי עם נועה והיא העדיפה להישאר בארץ. זה משחזר חוויות מלפי 20 שנה והם יקרים לליבנו".
7 צפייה בגלריה
שרידי היומן של אילן רמון ז"ל
שרידי היומן של אילן רמון ז"ל
שרידי היומן של אילן רמון ז"ל, שאיתן סטיבה ייקח לחלל
(צילום: משימת רקיע)

"זה כמו בעיטה בתחת"

"כטייס, לטוס לחלל נראה כמו עוד הישג, משהו מרתק", אמר סטיבה שלאו דווקא מגדיר את עצמו כאסטרונאוט: "אנחנו הצוות הפרטי הראשון שהכשירו והותאם למסלול מלא, בשביל להיות מסוגלים לעשות את המסע הזה לתחנת החלל וגם לעשות שימוש במעבדת החלל. הכשרה מלאה".
בהמשך השווה סטיבה את הטיסה לחלל לטיסה במטוס קרב. "אתה מרגיש בעיטה בתחת". עם זאת, אמר כי מרגע השיגור הכל אוטונומי ומנוהל מרחוק. "אחרי שמונה דקות אנחנו ממשיכים על מנוע נוסף. ואנחנו במסלול ליעד".
7 צפייה בגלריה
איתן סטיבה ובתו שיר, לפני הכניסה לבידוד
איתן סטיבה ובתו שיר, לפני הכניסה לבידוד
איתן סטיבה ובתו שיר, לפני הכניסה לבידוד
(צילום: משימת רקיע)
בשל הדחיות, אם סטיבה ישוגר בימים הקרובים לחלל, הוא יאלץ לחגוג את ליל הסדר בתחנת החלל הבינלאומית. "הרב המקומי פה הביא לי מצה שמורה. ונחגוג את חג החירות. זה החג האמיתי של כולנו", אמר סטיבה שביקש אישור מנאס"א לקחת את המצה לתחנת החלל. "אני אתגעגע לאשתי ולכל המשפחה", הוא הוסיף. "יהיה לי סדר פסח בלי המשפחה".
לגבי החשיפה, שלה הוא זוכה, אמר סטיבה: "אני לא למדתי תיאטרון ואני לא יודע להציג ולעשות שואו, אבל זה התפקיד ואני יודע לדבר על השקעות ועל פרויקטים ועכשיו אחרי שנה אני מבין יותר. אני מכיר יותר ואני שמח לשתף. מעטים נחשפים לעולמות האלו של טיסות לחלל. הסקרנות היא עצומה. שאלתי את ראש נאס"א לשעבר מה לעשות – הוא אמר לי 'תלמד לספר סיפורים, כי עד יומך האחרון זה מה שתעשה'. כולם ירצו לדעת. אבל אני לא נהנה מהחשיפה זו לא המטרה".

"הזדמנות נדירה לעבוד לצד אבא שלי"

במסיבת העיתונאים השתתפה גם ד"ר שיר סטיבה, בתו של האסטרונאוט הישראלי השני, שבמקרה שבו אביה לא יוכל לטוס לחלל - היא תחליף אותו. ד"ר סטיבה אמרה כי היא מאוד נרגשת לקראת השיגור של אביה לחלל וסיפרה על התרגשותה הרבה מהיותה חלק ממשימת "רקיע". "אני שמחה להיות חלק מהדבר הזה - משהו שגדול עבורי", היא אמרה. "זו הזדמנות נדירה לעבוד לצד אבא שלי. אני רופאה ומה שאני עושה בעל משמעות. ליווי משימה - זו הזדמנות אדירה ויש כאן חשיפה לחלל, שזה משהו שמאפשר לי לחזור למקום ראשוני ותמים".
7 צפייה בגלריה
ד"ר שיר סטיבה. האסטרונאוטית החליפית
ד"ר שיר סטיבה. האסטרונאוטית החליפית
ד"ר שיר סטיבה. האסטרונאוטית החליפית
(צילום: רן רימון)
ד"ר סטיבה, רופאת ילדים בבית החולים לילדים ספרא בשיבא, העתיקה את מגוריה בחודשים האחרונים לארה"ב ביחד עם בעלה שגם הוא רופא ושלושת ילדיהם. למרות שצפוי היה שאיתן סטיבה יהיה זה שממריא לחלל ולא היא, לא נרשמת כל אכזבה על פניה, אלא להפך, רק פרגון ושמחה על שנפל בחלקה: "הכשרה של כמה חודשים היא זכות גדולה. הגיבוי היה חוויה. החלל מביא אותי למקום של סקרנות ראשונית. הרעיון להיכנס למשימה הזו, להיות ביחד עם אבא שלי והגילוי של עולם החלל".
לגבי דחיית מועד שהייתו של אביה בחלל, דבר שיגרום לכך שהוא לא יחגוג את ליל הסדר עם משפחתו, אומרת ד"ר סטיבה: "בליל הסדר אנחנו מציינים ערכים שפסח מביא איתו - של חירות, של חיים של עמים שונים. יש פה התמזגות בחלל עם שותפים. אנחנו מנסים לעשות שינויים - שיהיו דברים שנוגעים לחלל בהגדה של פסח ונהיה בקשר עם אבא".
סטיבה לא מסתירה שיש בה גם חשש לגבי טיסתו של אביה לחלל: "אני לפעמים קצת דואגת. זה חשוב לי להספיק לחזור ביום השיגור למשפחה ולילדים".

סטיבה יבצע כ-35 ניסויים בחלל

כריסטיאן מנדר, בכיר בחברת Axiom, שבמסגרתה המשימה הפרטית הראשונה שלה יטוס סטיבה יחד עם שלושה נוסעים נוספים לתחנת החלל, היא "להיפתח לשווקים כדי שנוכל לעבוד איתם".
7 צפייה בגלריה
כריסטיאן מנדר
כריסטיאן מנדר
כריסטיאן מנדר
(צילום: Axiom Space)
הוא סיפר על ההכנות לטיסה: "החל ממחר יתאפסו חברי הצוות לחלל לשעון לונדון – הם יקומו ב-3:00 לפנות בוקר שעון ארה"ב, כאילו 7:00 בבוקר. הם יחלו לנסוע לאתר השיגור לבושים בחליפות, יעלו במעלית ויישבו לבדיקת לחץ בחללית".
במהלך שהותו יערוך סטיבה כ-35 ניסויים. הניסויים יעסקו במגוון תחומים מדעיים; שני ניסויים בתחום הקרינה, שניים בתחום האופטיקה, שניים בתחום המדעים הפלנטריים, חמישה ניסויים בתחום הפודטק, אגריטק ומחזור, ושלושה בתחום טכנולוגיות לוויינים. בנוסף, יתקיימו 20 ניסויים מתחום הרפואה. מתוכם, שישה ניסויים עוסקים בביולוגיה וחקר מחלות, ארבעה ברפואה מרחוק, שניים בנוירולוגיה, שניים במיקרוביום, שניים במערכת החיסון ו-ארבעה בתחום רפואת העיניים.
מנדר הוסיף כי "היה מאמץ להספיק הכול ואיתן היה ממש לחוץ לעשות הכל בזמן. שהכול יהיה מכוון מטרה". לגבי מספר הניסויים העצום, שיערוך סטיבה בחלל אמר מנדר כי "בדקנו שהכל אפשרי לעשייה. איתן יהיה עסוק כל הזמן. הוא כל הזמן רצה עוד ועוד. עבורי הוא מסמל את המטרה של המשימה - האמביציה. אני שמח שהוא מהמשימה הראשונה הזו של אקסיום לשליחת אזרחים לתחנת החלל כי זה אומר המון על ישראל. אנחנו מנסים לבנות שווקים חדשים, ועל ידי קידום המוסדות האקדמיים וזה מביא גם לנו המוני אדם".

"הלב נשבר בהתרסקות של קולומביה"

האסטרונאוט לשעבר, גארט רייזמן, היה המרגש מכל הדוברים. כבר תחילת הריאיון רייזמן דיבר בעברית כמה מילים וציין כי הוא יהודי. "אם אני הולך לספר לכם על איתן, אני אתחיל בסיפור על אילן רמון", הוא אמר. "המעורבות שלי התחילה ב-1998 כשיום אחד הגענו לשיחה בכיתה והיו שני אנשים חדשים בכיתה - אחד בא וסיפר לי שהוא אילן רמון והוא האסטרונאוט הישראלי הראשון. התרגשתי מאוד כאדם יהודי, זה נהדר, התרגשתי מאוד".
רייזמן הנרגש המשיך: "הוא הזמין אותי לבית שלו בליל הסדר ביוסטון ואז פגשתי את רונה ושאר המשפחה. היינו בקשר אחר כך". רייזמן החל לדמוע כשסיפר על הקשר רב השנים בין המשפחות וכיצד הלב שלו נשבר בהתרסקות של מעבורת החלל קולומביה. "כולנו רצינו לסייע כאסטרונאוטים - חלק כדי לחקור, חלק כדי להמשיך לעבוד וגם עזרנו למשפחה - ישבנו עם המשפחה, עם רונה והילדים", הוא אמר. "אסף סיפר שהוא רוצה להיות אסטרואנט כמו אבא. גייסנו כסף וחיפשנו מדריך טיסה. איתן היה המנטור שלו כמו שאבא שלו היה אמור. ואז היתה עוד טרגדיה. פגשתי בארץ את המשפחה וחבריה – בהם משפחת סטיבה. כולם הקיפו אותה באהבה. איתן לקח על עצמו להמשיך את המשימה של אילן".
7 צפייה בגלריה
  האסטרונאוט לשעבר, גארי רייזמן
  האסטרונאוט לשעבר, גארי רייזמן
האסטרונאוט לשעבר, גארט רייזמן
(צילום: נאס"א)
אחרי שפרש מנאס"א, הלך רייזמן לעבוד עם SpaceX, שבחללית שלה יטוס סטיבה לחלל. "ראיתי את השינוי שהולך להיות בתחום החלל. נפגשתי עם אילון מאסק ואמרתי לו שאני רוצה לעזור ושאני ממש אוהב את מה שהוא עושה".
על הקשר שלו עם ישראל, סיפר רייזמן. "ביקרתי בישראל כמעט כל שנה". הוא סיפר. "בשבוע החלל ישבתי עם איתן על כוסית וויסקי ודנו בשאלה מי יהיה האסטרונאוט הישראלי השני בחלל. רונה אמרה שזה שאילן היה הראשון – אומר שיהיה גם שני. דיברנו על זה לא פעם. זה היה חלום כי אמרנו איך נעשה את זה – אך לא היה תקציב".
רייזמן הוסיף: "כשאקסיום דיברו איתי, אמרתי להם אני מכיר מישהו שירצה לטוס לחלל - הזכרתי לאיתן את הפעם שישבנו על כוס ויסקי, 'אתה רוצה ללכת להיות אסטרונאוט?' הוא אמר לי שאשתו תהרוג אותו. הוא הוסיף שידבר עם המשפחה שלו. אמרתי לו שהוא יהיה המושלם - הוא גיבור ישראלי, היה שותף של אילן בטיסה ורציתי שיעשה את זה".
7 צפייה בגלריה
איתן סטיבה בחליפת החלל של SpaceX
איתן סטיבה בחליפת החלל של SpaceX
איתן סטיבה בחליפת החלל של SpaceX
(צילום: אורי בורג )
לשאלה האם הוא דואג לסטיבה, אמר רייזמן: "אני יודע שיפתח וטל צופים בזה אני מודאג מזה. אני יודע שהוא יטוס מעולה, בטוח שהכלי הזה בטוח ממה שאני טסתי עליו וזו תהיה סגירת מעגל מדהימה למשפחה. אני אופטימי מאוד".
לגבי מזג האוויר, שעלול לדחות שוב את המשימה, אמר רייזמן: "אתה לא יכול לדעת מה יקרה עד שהם מתחילים לספור לאחור. לפעמים צריך רגעים בודדים, חלון זמן של 5 דקות".