בית המשפט שם בלמים למועצה הארצית לתכנון ובנייה והעביר ביקורת קשה על מוסדות התכנון, בעניין תוכנית ההפרדה המפלסית בצומת אורה, אחת מתוכניות הבנייה בהרי ירושלים. שופט בית המשפט המחוזי בירושלים אלכסנדר רון קבע היום (ה') שלתוכנית היה צריך לערוך תסקיר סביבתי, מפני שמדובר בשטח רגיש ובתוכנית עם השפעות סביבתיות נרחבות. השופט כתב בפסק הדין כי הרשויות נמנעו מהזמנת תסקיר סביבה, למרות שהיו מודעים לחשש לפגיעה סביבתית. הוא גם הבהיר בהחלטתו כי יש לשמור על מעמד מוסד תסקירי הסביבה.
בחודש נובמבר אשתקד הגישו החברה להגנת הטבע וארגון "15 דקות - ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל", בשיתוף פעולה עם ארגון "מצילים את הרי ירושלים", עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בעיר נגד המועצה הארצית לתכנון ובנייה, שבה ביקשו לבטל את החלטת המועצה, בנוגע לשינויי תשתיות התחבורה בצומת אורה בירושלים. זאת, מחשש לפגיעה סביבתית באזור עקב עבודת חציבה מאסיבית המתוכננת, ובטענה כי לא נערך תסקיר השפעה על הסביבה.
2 צפייה בגלריה
אזור רכס לבן בהרי ירושלים
אזור רכס לבן בהרי ירושלים
אזור רכס לבן בהרי ירושלים
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
השופט רון הבהיר כי הוא "ער לאינטרס הציבורי המצדד במיצוי ההליך התכנוני במהירות המירבית האפשרית", והוסיף כי הוא מכבד את המועצה הארצית לתכנון ולבנייה יחד עם וועדות התכנון האחרות ומשרד התחבורה ונוספים, "העושים לילות כימים לטובת האינטרס הציבורי, כפי יכולתם והבנתם. ועם זאת, דומה, יצאה תקלה תחת ידם". השופט נמנע מלייחס למוסדות התכנון כוונה לנסות לעקוף במזיד את הצורך בתסקיר סביבה, אבל הבהיר כי "אילו הקפידו עם מעשיהם, לא נצרכות היו עתירות אלה לבוא לעולם כלל". הוא הוסיף כי "כדי לסלול את דרך המלך, אף ראוי לתכנן את הדברים, בדרך המלך".
בנוסף, ציין השופט רון כי גם מבחינת לוח הזמנים לביצוע העבודות היה להם די והותר זמן להכין תסקיר. "ואולם, דווקא בשל כך, מעוררת התנהלותם השתאות. מי שחותר למהלך מהיר, ביודעו שהמדובר במהלך מורכב כשכל תקלה עלולה להביא 'לתקיעתו', מדרכו להקפיד עם צעדיו, ואין הוא מנסה לסלול דרכים עוקפות (תרתי משמע), באמצעות חוות הדעת שבמחלוקת".
חוות הדעת אליה מתייחס השופט היא זו שהזמינה המדינה, על פי הנחיות מחלקת איכות הסביבה בעיריית ירושלים והיועץ הסביבתי של לשכת התכנון המחוזית. בית המשפט ציין כי עיקר חולשתה בשאלה האם לא הוטתה חוות הדעת מלכתחילה לטובת התוכנית. במועצה הארצית טענו כי די היה בחוות הדעת וביקשו להסתפק בה. אלא שהשופט רון הבהיר כי יש להעביר מסר, שאם היה מקבל את עמדתם לפיהם מי שמגיש תוכנית למוסדות התכנון, גם אם מדובר ביוזמה ציבורית, יוכל להזמין חוות דעת מטעמו ולעקוף בכך הזמנת תסקיר סביבתי, ירוקן את תקנות התסקירים מתוכן. "אילו סברתי לקבל את טענותיהם, נכרך היה בכך מסר בעייתי עד מאוד כלפי מוסד תסקירי הסביבה, וספק אם נכון לבתי המשפט לתת יד לדבר".

2 צפייה בגלריה
אזור רכס לבן בהרי ירושלים
אזור רכס לבן בהרי ירושלים
אזור רכס לבן בהרי ירושלים
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)

בית המשפט פסק הוצאות לעותרים, הארגונים הירוקים והמועצה האזורית מטה יהודה, בסך 30,000 שקלים כל אחת. יש לציין כי מדובר בעיכוב בתוכנית, וכעת ייאלצו מוסדות התכנון להמתין לקבלת תסקיר השפעה על הסביבה.
מהחברה להגנת הטבע, ארגון מצילים את הרי ירושלים ו-15 דקות נמסר: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט, שקיבל את טענותינו וקבע חד משמעית כי ישנה חשיבות מכרעת לבחינה סביבתית מעמיקה כאשר מדובר בתוכנית עם השפעות סביבתיות בשטח כה רגיש מבחינה סביבתית כמו מרחב הרי ירושלים. מדובר בהישג אדיר וצעד חשוב עבור העיר ירושלים עם תחבורה ציבורית טובה יותר, ירוקה יותר ועם תכנון מאוזן יותר. אנו קוראים לממשלה לעצור את תכניות הפיתוח בהרי ירושלים, ולשמור על מרחב זה כנכס לאומי לטובת הציבור הירושלמי וכלל תושבי ישראל״.
יוסי חביליו, סגן ראש עיריית ירושלים, הוסיף: "פסק הדין מהווה הישג משפטי ענק לכל אוהבי הטבע בישראל, שכן הוא מחזק את הדרישה לבחינת ההיבטים הסביבתיים לפני ביצוע מיזמי פיתוח. אני מקווה שלאחר עריכת תסקיר ההשפעה על הסביבה נצליח לבטל גם את תכנית ההפרדה המפלסית, גם את תוכניות הבנייה על רכס לבן, וגם את הכוונות העתידיות לבנות שכונות נוספות בסובב הדסה - על חשבון שארית השטחים הירוקים האיכותיים בהרי ירושלים. אני מברך את המועצה האזורית מטה יהודה, שמובילה את המאבק הזה מתחילתו, את החברה להגנת הטבע, וכמובן - תנועת ׳מצילים את הרי ירושלים׳. כפי שטענתי בתשובתי לעתירה, כל החלטה אחרת מלבד עריכת תסקיר השפעה - הינה שערורייתית, והיתה עלולה להוביל לבכייה לדורות".