כשחושבים על אור השמש בשקיעה, מדמיינים אותה מאירה בצהוב, כתום או אדום. יחד עם זאת, תופעה אופטית אטמוספרית שמתרחשת כאשר השמש שוקעת, צובעת אותה לזמן קצר מאוד בירוק, דבר שהוביל לשם "הבזק ירוק" (Green flash).
3 צפייה בגלריה
תיעוד של תופעת ה"הבזק הירוק" בזמן שהיא יורדת אל מתחת לקו האופק
תיעוד של תופעת ה"הבזק הירוק" בזמן שהיא יורדת אל מתחת לקו האופק
תיעוד של תופעת ה"הבזק הירוק" בזמן שהשמש יורדת אל מתחת לקו האופק
(צילום: Brian Donovan, Shutterstock)
כשאור השמש מתעמעם, בזמן שהיא נמצאת מתחת לקו האופק, נוצרת שבירה של קרניה באטמוספרה, מה שיוצר את ההפרדה בין האור האדום (בעל ארוך הגל הארוך ביותר) לאור הירוק. זהו ה"הבזק הירוק", שנמשך לשניות בודדות, מה שהופך את הצופים בתופעה לברי מזל של ממש.
"תופעת ה'הבזק הירוק' היא תוצאה של הפרדת אור השמש לצבעים שונים. בדרך כלל, אור השמש לבן מכיוון שהוא מורכב מכל הצבעים (אורכי הגל) של האור הנראה. אבל כאשר אור לבן עובר בזווית דרך חומר בעל צפיפות גבוהה יותר, אורכי הגל של הצבעים השונים נפרדים בתהליך שנקרא שבירה", מסביר פרופ' קולין פרייס, ראש מיזם האקלים באוניברסיטת תל אביב.
פרופ' פרייס הוסיף: "למעשה, בזריחה או בשקיעה יש פיזור מרבי של האור הכחול מהשמש (פיזור ריילי, על שם הפיזיקאי הבריטי ג'ון ויליאם סטראט ריילי) ונשארים הגלים הארוכים ביותר, ולכן עין הצופה רואה את הצבע האדום שאופייני לשעות הללו. ככל שהאטמוספרה מלוכלכת יותר ומלאת אבק, כך הופך הצבע האדום לעמוק יותר. כתוצאה מאותה שבירה של קרני השמש בעת רדתה מתחת לקו האופק, נראה לפעמים הקצה העליון של השמש בצבע ירוק (מכיוון שהאור הירוק עובר יותר שבירה באטמוספרה לעומת האור האדום). הסיבה לנדירות התופעה היא שנדרשת יציבות ואחידות רבה באטמוספרה עד האופק כדי לראות את התופעה".
3 צפייה בגלריה
תופעת ה"הבזק הירוק" בשקיעה שתועדה באוקיינוס השקט
תופעת ה"הבזק הירוק" בשקיעה שתועדה באוקיינוס השקט
תופעת ה"הבזק הירוק" בשקיעה שתועדה באוקיינוס השקט
(צילום: David McManus, Shutterstock)
3 צפייה בגלריה
תופעת ה"הבזק הירוק"
תופעת ה"הבזק הירוק"
תופעת ה"הבזק הירוק"
(צילום: Yrii Kurygin, Shutterstock)
למעשה, יש הרואים קשר בין הרומן "הקרן הירוקה" של הסופר הצרפתי ז'ול ורן, שראה אור בשנת 1882, לאותו "הבזק ירוק" של השמש.
על מנת להיות בין ברי המזל ולהצליח לצפות בתופעה הייחודית, לא צריך רק להיות בזמן הנכון ובמקום הנכון - על מנת לראות את השמש כשהיא קרובה לאופק, כמו למשל על החוף או באזורים גבוהים והרריים - אלא גם לזכות לתנאי מזג אוויר מתאימים. תנאים אלו חשובים, שכן הבחנה ב"הבזק הירוק" תתאפשר רק בחודשי הקיץ החמים בישראל, כאשר יש שכבה של אוויר חם על גבי מים קרים יותר, שכבות אוויר שעוזרות לשבור את קרני אור השמש.
"ריבוי חלקיקים באטמוספרה, כמו שקורה בהתפרצויות געשיות למשל, יכול לפזר יותר אור כחול וסגול, מה שעשוי להפוך את האור הירוק לבולט יותר. כמו כן, התופעה נצפית בחודשי הקיץ בארץ, מכיוון שאז אין סופות או רוחות חזקות, מה שמאפשר את הצפייה בתופעה", אומר פרופ' פרייס, תוך ציון העובדה כי בישראל ניתן לחזות ב"הבזק הירוק" מכיוון שאין בחודשי הקיץ כמעט הפרעות אטמוספריות בזמן השקיעה.
השמש – 10 שנים ב-60 שניות
(צילום: נאס\"א)

"אותם 'הבזקים ירוקים' מתרחשים בדרך כלל לשניות בודדות, אם כי לעיתים נדירות, פרק הזמן הזה עשוי להתארך. בשורה התחתונה, תופעה זו תמשיך להתקיים כל עוד התנאים באטמוספרה יישארו יציבים. הצבע הירוק אכן מסקרן, כך שמי שהצליח לצפות בתופעה בהחלט יכול להרגיש כי שפר עליו מזלו", מסכם פרופ' פרייס.