לא פעם נשלפים מהביוב, גם בישראל, ערימות גדולות של מגבונים לחים הנזרקים לאסלה. בבריטניה החליטו לנסות לשים סוף לתופעה - הגורמת לסכנה ממשית ביותר לתשתיות הביוב.
שרת הסביבה של בריטניה, תרזה קופי, אמרה ל-BBC כי השימוש במגבונים לחים המכילים פלסטיק ייאסר באנגליה במסגרת תוכניות להתמודדות עם זיהום המים. היא הוסיפה כי האיסור על השימוש במגבונים מבוססי פלסטיק אמור להיכנס לתוקף בשנה הבאה, לאחר שיתקיימו התייעצות בנושא.
התופעה קיימת גם בישראל: הוצאת מגבונים מהביוב בתל אביב
(באדיבות איגודן)

מדובר באחד הצעדים החשובים בתוכנית רחבה יותר לשיפור איכות המים באנגליה, שבה שום נהר או נתיב מים לא נחשבים נקיים.
ב-BBC נכתב כי לפי רשות המים בבריטניה, מגבונים לחים שנשטפים באסלה גורמים ל-93% מהסתימות בביוב, כולל מה שנקרא פאטברג (כינוי לגוש קרוש ומוצק של שומן, מגבונים לחים, מגבונים סניטריים ועוד - הגורמים לסתימות במערכת הביוב). לפי ההערכות, העלות לפתיחת אותן סתימות בבריטניה מסתכמת בכ-100 מיליון ליש"ט בשנה (כ-450 מיליון שקלים).
1 צפייה בגלריה
מגבונים לחים מוצאים מהביוב בירושלים. ארכיון
מגבונים לחים מוצאים מהביוב בירושלים. ארכיון
מגבונים לחים מוצאים מהביוב בירושלים. ארכיון
(צילום: אלי מנדלבאום)
עוד נכתב ב-BBC כי בסביבות 90% מהמגבונים הלחים, שבהם השתמשו בבריטניה בשנת 2021, הכילו פלסטיק. מדובר בחומר שאינו מתפרק ועם הזמן המגבונים נתקעים ונצמדים זה לזה, מה שגורם למים במערכות הביוב להפסיק לנוע.
עם זאת, חברי פרלמנט מהאופוזיציה האשימו את ממשלת בריטניה בהעלאה מחדש של צעדים כושלים, "הנותנים אור ירוק להשלכת מגבונים ליוב". ב-sky news דווח כי הממשלה הבריטית התחייבה בעבר לפעול נגד מגבונים לחים, תחילה ב-2018 ושוב ב-2021. ג'ים מקמהן, שר הסביבה בממשלת הצללים של הלייבור, אמר: "הכרזה זו היא לא יותר מאשר חימום מחדש של צעדים ישנים, כושלים".