עגורים באגמון החולה
(צילום: מוטי קמחי )


עונת הנדידה נמצאת כעת בשיא, וייתכן כי כבר יצא להרים את העיניים ולצפות במראה המרהיב של להקות ציפורים חולפות מעליכם. מדי שנה, עוברות בישראל כחצי מיליארד ציפורים. בנדידת הסתיו הציפורים מגיעות מהצפון - מאירופה ומהמזרח מאזור רוסיה ואינדונזיה לכיוון אפריקה. באביב – הנדידה מגיעה מאפריקה.
הציפורים שנודדות בתקופה הנוכחית, נדידת הסתיו, מגיעות לישראל ממדינות קרות, לרוב מאירופה. מדוע מן נודדות? "יש כמה סיבות", אמר דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים. "סיבה אחת היא שהחלק הצפוני של כדור הארץ הולך ומחשיך בימים אלו. חלקים מסוימים יהיו עם חושך מוחלט במשך שלושה חודשים, וקשה יותר לצוד. כמו כן, הטמפרטורות צונחות, וגם מי שאוכל חרקים או בעלי חיים קטנים - הם לא קיימים בגלל קרח, שלג, כיסוי וחושך. לכן, הרבה עופות נודדים דרומה יותר לאזורים חמימים, שזה החל מדרום אירופה ועל אלינו ואז לאפריקה. המעט שנשארים שם נמצאים לרוב בחלקים של יותר מרכז אירופה, והם יודעים להסתדר עם המזון שם. הם מסתירים מזון בסתיו, ומוצאים את המזונות לאחר מכן במהלך החורף".
8 צפייה בגלריה
עגורים באגמון החולה
עגורים באגמון החולה
עגורים באגמון החולה
(צילום: דותן רותם, רשות הטבע והגנים)
כמו כן, רותם הוסיף שיש עופות שנשארים בדרום אירופה באגמים שלא קופאים, או באזורים אירופים חמים יותר כמו יוון. גם להתחממות כדור הארץ יש השפעה על נדידת הציפורים. "בגלל ההתחממות, יש ציפורים שבוחרות להישאר באירופה, כמו החסידות האירופאיות. הן נשארות ולא נודדות, יודעות להסתדר", אמר האקולוג.
יש ציפורים גם בישראל שלא נודדות? "יש ציפורים שלא נודדות כמו בירכיות, ציפורי שיר קטנות, אנפות, דורסים בודדים כמו מגלנים שנמצאים פה כל השנה", אמר יורם מלכה, פקח בשמורת החולה של רשות הטבע והגנים.
8 צפייה בגלריה
ציפורים נודדות
ציפורים נודדות
ציפורים נודדות
(צילום: דורון גלילי)
דותן רותם הוסיף כי בישראל יש מינים "יציבים", שלא נודדים, מינים שמבלים פה את החורף, מינים שמבלים פה את הקיף ומינים שמגיעים לזמן קצר. "יש מינים שעכשיו נודדים לאפריקה, ויחזרו אלינו לקנן, כמו חלק מהדוכיפת, שרקרקים, זהבנים. יש מינים שמגיעים ונשארים פה כל החורף, ויש גם מינים שרק עוברים אותנו. יש גם מינים שחלק מהאוכלוסיות שלהם נשארות לבלות בישראל את החורף, כמו עלווית החורף, הלקנית האפריקאית ולקנית הקטנה", אמר.
לדברי רותם, "בישראל יש מגוון רחב של ציפורים, שמגיעות מכל העולם והופכות את ישראל לשם דבר בעולם הצפרות. אחת התופעות המיוחדות שאפשר לראות בארץ היא בז נודד, מין שאפשר לראות בישראל שלושה תתי-מינים שלו: אחד שמגיע מאירופה, אחד ממרכז אסיה ואחד מהמזרח התיכון. הם כולם מתנקזים לשדות מסוימים במערב הנגב". יורם מלכה הוסיף כי "אנחנו רואים הרבה צפרים שמגיעים לישראל במיוחד כדי לראות את המגוון הרחב של מיני הציפורים".
8 צפייה בגלריה
פלמינגו בנדידה
פלמינגו בנדידה
פלמינגו בנדידה
(צילום: דותן רותם, רשות הטבע והגנים)
היכן נמצאות הציפורים? כשהן מגיעות מהצפון - המקום ראשון שהן פוגשות הוא עמק החולה, אך הן מצויות בכל חלקי הארץ, באזורים שבהם יש מאגרי מים.
האקולוג ציין כי "זה גם מאוד תלוי במינים עצמם. גם מי שהולך לטייל בשמורת עין גדי, גן לאומי עין עבדת, יכול לפגוש ציפורים. בכל האתרים אפשר לפגוש הרבה מאוד. גם במדבר אפשר לראות מינים נדירים. איפה שיש מים יש ציפורים".
8 צפייה בגלריה
שלדג
שלדג
שלדג גמדי
(צילום: דותן רותם, רשות הטבע והגנים)
יש גם באזור אילת, ובנגב המערבי, לאורך ציר נחל שקמה, ניתן לראות ציפורים. "ניתן לראות שם המון דורסים שמגיעים ממרכז אסיה וניזונים מהשדות החקלאיים. זה מושך הרבה מאוד ציפורים. עיט שמש, ערבות, עיט צפרדעים.
מה התקופה שיש בה הכי הרבה ציפורים בישראל? דותן רותם: "בתקופה הנוכחית. מעכשיו ועד תחילת מרץ. נשארים בישראל בין 50-40 אלף עגורים. יש גם הרבה עופות מים שנשארים, כמו קורמורן גדול, או קורמורן קטן, ברווזים שנכנסים כמו צהובי מצח וחדי זנב. הם נשארים פה בחורף פה עד לאביב, ואז עוזבים".
8 צפייה בגלריה
עגורים באגמון החולה-קק"ל
עגורים באגמון החולה-קק"ל
עגורים באגמון החולה-קק"ל
(צילום: מוטי קמחי)

פגיעה מהמין האנושי

מינים רבים נפגעים בנדידה מהתוצרים של בני האדם. "אנחנו מודעים להתנגשות בקווי מתח ופועלים לעשות פעולות עם חברת החשמל על מנת לסמן את הקווים, יש טורבינות רוח שגובות את המחיר שבדרך, ולשמחתנו בישראל אין הרבה שימוש בטורבינות רוח. יש עדיין גם שימוש בחומרי הדברה מסוימים או באתרים מסוימים שגובים את המחיר. גם ציד פוגע", אמר רותם.
רותם ומלכה ציינו כי פגיעה משמעותית בבעלי חיים מתרחשת במדינות שמסביבנו, שם צדים ציפורים באופן לא מבוקר. "ניתן אפשר לראות זאת בלבנון, שם מעלים לפייסבוק תיעודים. מה שנעשה שם זה פשוט טבח בעופות נודדים", אמר מלכה.
8 צפייה בגלריה
שקנאים באגמון החולה בסוף חודש אוקטובר 2020
שקנאים באגמון החולה בסוף חודש אוקטובר 2020
שקנאים באגמון החולה
(קרדיט: קבוצת צ’רטר יוטיוב ורשות הטבע והגנים)
8 צפייה בגלריה
עגורים באגמון החולה-קק"ל
עגורים באגמון החולה-קק"ל
עגורים באגמון החולה-קק"ל
(צילום: מוטי קמחי)
דותן רותם: "מהבחינה הזאת, כל מה שאני אגיד כאן על ההתנגשויות וההרעלות – זה עדיין טיפה בים לעומת מה שנעשה במדינות שסביבנו. הם גם תופסים ציפורי שיר קטנות כמו נחליאלי ואחרות רק לשם הספורט, הרי אין מה לאכול כמעט בציפורים האלה. מהבחינה הזאת – ישראל היא גן עדן. עם כל הפגיעה שיש, ואנחנו מנסים למזער ולצמצם, הציד הפראי הוא מטורף לחלוטין".
יורם מלכה: "אני יכול להעיד גם על שקנאים שאני צופה בהם. אפשר לראות מדי פעם סימני ירי על להקות שעוברות בין לבנון וסוריה ונכנסות אלינו. כמו כן, אפשר לראות את זה גם עם נשרים ודורסים אחרים. לא פעם לאחר שהם עברו צילום נמצאו לא מעט כדוריות בגופם".
8 צפייה בגלריה
נדידת ציפורים בבקעת הירדן
נדידת ציפורים בבקעת הירדן
נדידת ציפורים בבקעת הירדן
(צילום: האמן והיוצר איתן אסרף)
אם ברצונכם לחוות את נדידת הציפורים מקרוב, ולצפות בהן בשעות היפות ביותר של היום, כדאי לכם ללון באזור ולבקר באתרי הנדידה גם בזריחת השמש. חניוני לילה כמו חורשת טל הקרוב לשמורת החולה, תל ערד הקרוב לעין גדי או חי בר יטבתה הקרוב לאילת מאפשרים לכל אחת ואחד ליהנות מלינה תחת הכוכבים עם כל השירותים הדרושים ומהאפשרות לצפות בציפורים נודדות. בתקופה הקרובה מומלץ ביותר לבקר וללון בדרום הארץ, מכיוון שמזג האוויר נוח במיוחד ומתאים לטיולים באזור.
למידע נוסף, פעילויות, והמלצות טיול, מוזמנים לאתר רשות הטבע והגנים https://www.parks.org.il/
לפני היציאה לטיול, יש להתעדכן במזג האוויר ובעדכונים השוטפים על סכנת השיטפונות. כמו כן, חלק מהמסלולים עלולים להיות סגורים בעקבות תנאי מזג אוויר. אין ללכת באפיקי נחלים או לחצותם במזג אוויר מעונן.